„Minden eladható”– tartják a reklámos berkekben mozgó szakemberek. Ez nem csupán a termékek és szolgáltatások értékesítésére igaz, de arra is, hogy meg tudjuk-e győzni barátainkat arról, hogy melyik filmet nézzük a moziban, vagy, hogy melyik buliba menjünk szombaton. A „tranzakció” sikeressége természetesen már rajtunk múlik, hiszen egymillió termékből jó, ha egy annyira kimagasló, hogy képes önmagát jövedelmezővé tenni. A legtutibb árut sokszor mindössze hajszálnyi különbség választja el a középszertől. De mi is ez a különbség?
Nem számít, hogy miről van szó, bármit el lehet adni! A szakma atyja, David Ogilvy, szerint „a reklám nem más, mint sz@r szép csomagolásban”.
A Simon Sinek-féle aranykör-szabály alapján tökéletesen leírható, mivel adnak többet az inspiráló, úgynevezett „love brandek”. Sinek módszerének kulcsa az általa feltett kérdések: mit, hogyan és mindenekelőtt: MIÉRT? Rengeteg márka követi el azt a hibát, hogy kommunikációjában a „mit?” tolja előre, pedig a legfontosabb kérdés amit fel kell tennünk, az, hogy „miért?”, aminek megválaszolásáról sokszor a bölcs, sokat megélt szakértők is megfeledkeznek.
Pedig ez az a kérdés, ami már óvodás korunkban hagyott minket nyugodni: „Miért kell megennem a sárgarépa főzeléket?” „Miért lesz jó nekem, ha megeszem a sárgarépa főzeléket?” Gyermekkori kíváncsiságunkból adódik, hogy rácsodálkozunk a világra és megkérdőjelezünk dolgokat, mégis, az évek során elkopik ez a képességünk. Ahelyett, hogy az okokra koncentrálnánk, hajlamosak vagyunk kritikátlanul követni a tömeget.
Jó termék+élmény=győzelem
Játszunk egyet! Egy számítástechnikai cégre gondolok, vajon melyik lehet az?
- Mit csinál? Számítógépeket és szórakoztató elektronikát gyárt. Ez eddig bármilyen cég lehet.
- Hogyan? Termékeinek gyönyörű designt talál ki, újraértelmez, és a legjobb felhasználói élményt nyújtja. A legtöbb cég csak a „mit”-ről beszél, még a „hogyan”-hoz is csak kevesen jutnak el, de ebben a szűkített körben is még jó pár vállalatról lehetne szó.
- Miért? Másképp gondolkozik, megkérdőjelezi a status quót, minden termékével a haladást szolgálja.
Ezt már csak az igazán különleges márkák mondhatják el magukról, konkrétan egy cég, nem nehéz kitalálni melyik az… Ez az utolsó pont az, amivel egy inspiráló love brand igazán magával ragadja birtokosát. Mert élményt kapunk, nem csak egy terméket. Lehet, hogy páran már az elején az Apple-re gondoltak, de a „miért? volt az a kérdés, aminél mindenki számára egyértelművé válhatott a válasz.
A szerzőről |
Szántó Péter igazi közösségi ember. Szakterülete a személyes tartalom a tömegkommunikációban. A University of Southern Californián, a világ egyik legjobb StartUp képzésén tanult, és ért el sikereket, kudarcokat. Cége, a B Creative, digitális üzletfejlesztéssel foglalkozik. Péter kis-, és nagyvállalatoknak - mint OTP, Fashion Street és TripTrotting - ad közösségi média-, és mobil területen tanácsokat; előadója a Kürt Akadémiának, Internet Hungary-nek, a 2013-as TEDxYouth-nak. |
Tovább tisztulhat a kép, ha összevetjük az Apple kommunikációját a versenytársakkal, például a Dellel vagy a HP-vel. "Remek számítógépeket készítünk. Szépek, felhasználóbarátak. Akar venni egyet?" Hát kösz, annyira nem győztél meg… És sajnos így kommunikálnak a legtöbben. A Dell InfoWorld-díjas megoldását mutatja be a kezdőlapon hasonló módszerekkel. A HP segít megtalálni a megfelelő kiegészítőt és hatékonyabb vállalkozást ajánl és egy terméknevet is mutat.
Ezzel szemben az Apple életérzést kínál, ami mögött finoman meghúzódik a filozófia: "Bármit is teszünk, szembe megyünk a status quóval, mert hiszünk a másképp gondolkodásban (miért). Ezt úgy tesszük, hogy a termékeink gyönyörűek és felhasználóbarátok (hogyan). Csupán remek számítógépeket készítünk (mit). Szeretne egyet?" Naná, hogy egyből megveszem, bármi is az!
Sinek aranykörének fényében vizsgáljuk meg, melyik cég hogyan mutatja be saját notebookját!
- Dell XPS 13: "Egy rendkívüli készülék. (mit) Erős forma, gyönyörű funkciók. (hogyan) Minden eleme precíz munka eredménye, így minden szempontból garantált a luxusélmény. (hogyan, kis miért)"
- HP ProBook: "A karcsú, de erőteljes, 33,8 cm-es (13,3") Ultrabook™ egész napra szóló élményt biztosít. (mit, hogyan)" "A HP a Windows® 8 operációs rendszert ajánlja. HP ProBook 6475b noteszgép (mit)".
- Apple Macbook Air: "Tökéletes laptop a mindennapokhoz. (mit, miért) Hatékonyságával megkönnyíti az egész napodat. (hogyan) És könnyebb lesz a táskád is. (hogyan)".
A miértet kell első helyen megmutatni! Vegyük észre a hajszálnyi különbséget, változtassunk a mit-hogyan kezdetű kommunikációs logikán és tegyük a kirakatba a dolgok miértjét!
Más iparágakban ez valahogy így néz ki:
Végy egy jó message boardot!
A legfontosabb üzenetek megfogalmazásában segít a message board, amin 15 másodpercben összesűríthetjük mondandónk lényegét.
Carmine Gallo, amerikai kommunikációs szakember szerint ennek menete a következő:
1. lépés: vegyél elő egy papírt, whiteboardot, vagy bármilyen rajzeszközt és fogalmazz meg egy tweet hosszúságú (140 karakter) üzenetet arról, hogy miről szól a terméked, ötleted, vállalkozásod. Kérdezd meg magadtól: mi az az egyetlen, igazán fontos dolog, amit a termékemről mindenképp közölni akarok? Ezt írd bele egy körbe.
2. lépés: találj három olyan tulajdonságot, ami a termék szempontjából fontos, írd le, majd nyíllal kösd őket a körhöz.
3. lépés: támaszd alá ezeket a jó tulajdonságokat statisztikákkal, sztorikkal, példákkal. Itt legyél nagyon specifikus!
4. lépés: ha megvan minden, foglald mondatokba a fentieket úgy, hogy minden férjen bele 15 másodpercbe!
Gallo a Lush szappanon keresztül egy konkrét esetet is bemutat:
1. „A Lush kézzel készített szappanokat és kozmetikumokat készít.” – ez a 140 karakternyi headline, ami a termék lényege.
2. A három fontos tulajdonság: friss, környezetbarát, etikus kampány. Ezeket nyilazzuk a headline-hoz.
3. A „friss” jelzőt igazolhatod szállítási adatokkal, például elmondhatod, hogy egy nap alatt ér a gyárból az üzletekbe. Elmondhatod, hogy a szappant nem tesztelték állatokon, vagy hogy csomagolás nélkül kerül a boltokba, így bizonyítva, hogy mennyire „környezetbarát” a termék.
4. Ha jól csinálod, mindez belefér 15 másodpercbe. Az üzenetedet további felsorolással (bullet points) mélyítheted, ez már 30 másodperc. Minél bonyolultabb a termék, annál inkább szükséges a message board, mert mindenkinek kell egy üzenet, ami egyszerű, világos és tömör.
A message board tehát egy olyan módszer, amely segít megfogalmazni a megfelelő üzenetet, amiben a miértekre is válaszol. Az embereknek szüksége van ilyen apró iránymutatásokra, hogy kiigazodjanak a kínálat sűrű erdejében. A lehető legegyszerűbben kell rávilágítani a „miért”-re, elmagyarázni, hogy miért lesz jó, ha megvásárolják az adott terméket, vagy szolgáltatást. Hiszen lehetséges, hogy a mai napig nem ennénk zöldségeket, ha anno anyukánk nem mondta volna el, hogy a sárgarépától egészségesebbek leszünk, kevesebbszer betegszünk meg, így többet lehetünk barátainkkal és nem mellesleg még fütyülni is jobban tudunk majd.
Az eredeti cikket itt lehet olvasni.