Vállalkozás Szaszkó Mariann 2013. október. 24. 17:15

Mi kerül ezen a Lady Gagán 22 ezer forintba?

Ezerötszáztól huszonkétezer forintig a lehető legnagyobb szórásban kapható Lady Gaga fekete parfümje – vagy legalábbis az, amit ilyen név alatt kínálnak. A hamisított parfümök piaca, akárcsak a feketén forgalomba hozott világmárkáké, óriási üzlet. Távol-Keleten csúcslaboratóriumokban állítják elő az illatok hamisítványait, de az értékesítési rendszer furcsaságai is hozzájárulnak ahhoz, hogy egyes csatornákon fél- vagy harmadáron is kapunk eredeti presztízsmárkákat.

"És ez igazi?" – kérdezzük a józsefvárosi Négy Tigris piacon az ázsiai eladótól, miután a 100 ml-es Issey Miyake parfümre mutatva azt mondta, hogy 2500. "Teszt?" – kérdez vissza. Persze, tudjuk, hogy ennyiért, ekkora kiszerelésben kizárt, hogy igazi, de mégis elámulunk, hogy az illat mennyire hasonlít az eredetire. Körülbelül tizedáron.

Bár a díszdoboz, valamint az üveg formája hűen másolja az eredetiét, egyből kitapintható, hogy a csomagolás vékonyabb papírból, a parfümöt lezáró kupak pedig olcsóbb műanyagból készült. És míg a hamisítvány üvegének az alján egy matricán tüntetik fel a parfüm nevét, gyártási helyét, az eredeti alján az adatok be vannak gravírozva az üvegbe, és még egyedi regisztációs szám is található rajta. A hamis parfüm már kipróbáláskor is kevésbé intenzív illatú, mint az eredeti, és fél óra sem telik el, szinte már alig érezni.

A kicsi az eredeti
hvg.hu

Lady Gaga: a fekete sem hagy nyomot

Kiválasztottuk Lady Gaga tavaly kihozott, Fame parfümjét, hogy megnézzük, a különböző értékesítési csatornákon keresztül mennyiért lehet hozzájutni az azonos néven futó termékhez. A józsefvárosin 1500 és 4000 forint közötti áron kapunk ajánlatot. A piacon kizárólag 100 ml-es kiszereléssel üzletelnek, ami a hazai online és bolti kiskereskedelemben egyáltalán nem jellemző méret (ott inkább a 25 és 50 ml-es kiszerelés a jellemző). Az ebay-en azért megtaláljuk ugyanezt a mennyiséget 28 dollárért (kb. 6000 forint). Egy utcai árus az 50 ml-es kiszerelést 6500 forintért árulja, ugyanilyet egy magyar nyelvű online áruházban is hasonló áron, 5600 forintért találhatunk. A Douglas idehaza a Fame-et 11 400 (50 ml), illetve 21 100 (100 ml) forintért forgalmazza.

A feketekereskedelemnek egy részét a lopott termékek teszik ki, de ezek aránya jóval kisebb, mint a hamis parfümöké. A Lady Gaga Fame esetében a hamisat viszonylag egyszerű megkülönböztetni az igazitól: ez volt a világ első fekete parfümje, melynek a színe nem hagy nyomot a ruhán. Ha valaki hamis parfümöt használ, azt komoly meglepetés érheti, de láttunk olyan árust is, ahol kimérve árulták a Fame-et – a hagyományos parfümsárga színben.

Kína, Vietnam, Törökország

A hamisított parfümök nagy része a Távol-Keleten (elsősorban Kínában és Vietnamban) készül csúcstechnológiát alkalmazó üzemekben, ahol bármilyen parfüm összetételének analizálását, valamint az illat reprodukálását szinte napokon belül képesek végrehajtani. Európában a fő hamis parfüm előállító és beszállító Törökország, nagyjából minden tizedik hamis parfüm onnan érkezik az európai piacra. A török hamisítványok a német ebay szakértője szerint jobbak, mint a távol-keletiek. Ezekben a parfümökben nincs meg az összes összetevő, bizonyos alkotóelemeket olcsóbbal pótolnak: emiatt nincs is abszolút egyezés, és az illat intenzitása és tartóssága is gyengébb.

Hamis parfümöket semmisítenek meg
MTI / Oláh Tibor

A parfümhamisítás a szervezett bűnözés része: amellett, hogy kevésbé kockázatos, mint a prostitúció, a drog- és fegyverkereskedelem, óriási üzlet. Becslések szerint legalább akkora árbevételt produkál világszerte, mint amekkora a hivatalos forgalom. Tekintve, hogy a hivatalos parfümforgalom meghaladja világszerte az 50 milliárd dollárt, és hogy a cigarettaforgalomnak is csak 20-30 százaléka származik a feketegazdaságból  – elképesztő arányú a hamisított parfümök piaca.

Nagy fogás, kis fogás

Ahogy nagyon sok Távol-Keletről érkező hamis termék, a parfümök is nagy mennyiségben érkeznek a hamburgi kikötőn keresztül Magyarországra, Közép-kelet-Európa elosztóbázisára. De jellemző útvonal még, hogy a zömében Vietnamban és Kínában előállított árut Törökország, Bulgária, Szerbia és Szlovénia érintésével hozzák el hozzánk, ahol az emblematikus központ a józsefvárosi piac és a környező raktárak. Hamburgban 2012-ben a vámosok 150 ezer üveg hamisított parfümöt foglaltak le – eredeti értéke ezeknek 7,5 millió euró (2,2 milliárd forint) volt, máig ez a legnagyobb zsákmány, amit szintén Kelet-Európában értékesítették volna.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) nyomozói ehhez a nagy fogáshoz képest csak kisebb akciókkal büszkélkedhetnek: tavaly mindössze 11 ezer hamisított illatszert (tehát nem csak parfümöt, hanem tusfürdőket, testápolókat, sminktermékeket) foglaltak le, körülbelül 54 millió forint értékben – tudtuk meg Sárközi Alexandra bűnügyi szóvivőtől. A 2013 első kilenc hónapjában lefoglalt árumennyiség ennek már csaknem kétszerese: 18 ezer termék 109 millió forint értékben. (Ebből egyetlen akcióval 76 millió értékű árut a Ganz telepen foglaltak le.)

Lefoglalt darabok a NAV-nál
MTI / Oláh Tibor

A beszerzés helye lehet a legbiztosabb támpont, ha nem akarunk belefutni hamis áruba. Érdemes kerülni az utcai és a piaci árusokat, illetve olyan helyeket, melyek valószínűsíthetően nem számítanak a világmárkák viszonteladóinak. Ugyanakkor még a belvárosi üzletekben is előfordulnak hamisított termékek. A környéken dolgozó forrásunk tapasztalata szerint alaposan kihasználják, hogy a sétálóutca tele van turistákkal: arra alapozva, hogy egy külföldi úgysem ismeri a forint értékét, és leghamarabb a reptéri duty freeben találkozik majd parfümárakkal, bőven a Douglas árszínvonalán adják el a feltehetően hamisított termékeket.

A kispénzűek se maradjanak ki

Honnan tudjuk, hogy hamis?

Figyeljünk a kupakra: az eredeti fémkupakot sokszor csak valamilyen műanyag változattal pótolják!

A dobozok papírminősége eltérő!

Az üvegcse alján nem egyedi sorszám van, hanem a mintául szolgáló "flakon" alján lévő számnak a nyomata ismétlődik!

Az illat gyorsabban "elszáll" és kevésbé intenzív.

A hamisított parfüm akár bőrirritációt is okozhat!

A Douglas ügyvezető igazgatója, Szalay Roland szerint nagyon nehéz megbecsülni, mekkora kárt okoz a hamisított parfümök piaca a tisztán működő viszonteladóknak. A vásárlók jó része nyilván akkor sem térne át a sokszor tízszer annyiba kerülő parfümök vásárlására, ha megszűnne a feketepiac. De épp a kispénzű, ám minőségi termékre vágyó tömegeket kívánják elérni a hivatalos csatornák melletti értékesítési pontok, melyek kapcsolata a gyártókkal és a gyártói disztribútorokkal meglehetősen ellentmondásos. Az a gyártóknak is érdeke, hogy a drága presztízstermékeikből minél több fogyjon, ugyanakkor az adott áron csak egy korlátozott réteget tudnak elérni.

A hivatalos disztribútoraik azonban kínálhatnak olyan készleteket, melyek árát valamilyen okból leszállították. Egy fontos módszer a teszterek értékesítése, melyek a piacon jóval nagyobb szeletet tesznek ki, mint amekkorát a viszonteladói hálózatok tesztelési célból felszívnának. Ezek az illatminták általában 100 ml-es kiszerelésben vannak, és a csomagolásuk is sokszor eltér az eredetiétől. Ezeket elvben nem értékesítésre szánják, mégis jelentős mennyiségben terítik szét őket a piacon – a nem hivatalos értékesítési hálózatokon keresztül.

Internetes webáruházakban sokszor ilyen tesztereket kapni, de többszöri közvetítőkön keresztül jelentős diszkonttal is hozzájuthatnak álló vagy kifutó készletekhez. Az árelőnyük abból is származik, hogy a számukra legkedvezőbb telephelyet választják ki maguknak adózási szempontból, és készletköltségeik alacsonyak, bolthálózat fenntartására pedig egyáltalán nem kell költeniük.

Az, hogy ekkora különbség lehet az értékesítési csatornák szerint az árak között, arra is visszavezethető, hogy magának a terméknek az előállítása csak néhány euró – az árban a csomagolást, a dizájnt, a kutatás-fejlesztést, a marketinget stb. fizetjük meg.

Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.