Vállalkozás Varga Szabolcs 2013. október. 08. 16:14

Csak az "éhes vagyok" gombot kell megnyomni

Alig egy éve Ázsiában kezdett, és azóta 28 ország piacára lépett be a fejlődő országok nagyvárosaira specializálódott Foodpanda online ételrendelő szolgáltatás. A Magyarországon fél éve jelen lévő cég mára a legnagyobb partnerhálózattal rendelkezik. A német központú cég globális vezetője, Ralf Wenzel beszél arról, hogy koppintás-e a Foodpanda, és miért metróval szállítják ki a pizzát Moszkvában.

hvg.hu: Fél éve indultak. Mik az első tapasztalatok?

Ralf Wenzel: Nyilvánvaló, hogy nehezen hasonlítható össze az orosz vagy a brazil piac a magyarral, már csak a lakosság, a potenciális megrendelők száma miatt is. Ugyanakkor meglepődtünk a magyar megrendelők aktivitásán, hogy egyes felhasználók milyen gyakorisággal használják az oldalt, mennyire elkötelezettek; rendkívül magas a visszatérő rendelők és a Facebookon lájkolók száma. A meglepően jó eredmények további befektetéseket tesznek lehetővé.

Ázsia-szerte piacvezető
hvg.hu

hvg.hu: A Foodpanda egyike a Rocket Internet berlini inkubátorház agresszív növekedésű startupjainak. Mitől startup a Foodpanda? Mitől innovatív?  Miben különbözik például a Netpincértől, amely szintén egy sor országba értékesítette szoftverét?

R. W.: A Foodpandát az a filozófia különbözteti meg versenytársaitól, amit a Rocket Internetből hoztunk, és az összes onnan indult internetes vállalkozás magáénak tud. Ez pedig a végrehajtás módjában keresendő, aminek célja a vásárlói elégedettség. A kulcsszó a kényelem. Jelenleg a weboldal mellett mobilapplikáció teszi kényelmesebbé a rendelést, de a jövőben tévés applikációk is lesznek, olyan fejlesztések Playstationre vagy egyéb hasonló digitális eszközökre, ahol csak az „éhes vagyok”-gombot kell megnyomni, és máris láthatja majd a felhasználó, mi az ajánlatunk számára. Tudjuk a felhasználóinkról, hol laknak, hol vannak a hozzájuk legközelebb eső pizzériák, melyik szállítja ki leggyorsabban kedvenc pizzáját az ajtajáig. A vásárlói igények másoknál magasabb fokú kielégítése a legfontosabb, mert a végén csak az számít, hogy a szolgáltatást kipróbálók közül hányan veszik azt újra igénybe, és hányszor. Ez pedig az elégedettségük fokától függ.

Rocket Internet: akkor legyen r'n'roll
A Rocket Internet egy berlini székhelyű, internetes vállalkozásokat felépítő inkubátorház, aminek már befektetői listáján is olyan impozáns nevek szerepelnek, mint az amerikai Goldman Sachs vagy a Magyarországon főként élelmiszer- és barkácsáruházairól (Kaiser's, OBI) ismert Tengelmann-csoport. A német Samwer testvérek inkubátorháza 1999 óta több mint 100 piacvezető vállalatot segített világra, amelyek a világ több mint 50 országában tevékenykednek. A Rocket Internet stratégiájának a kulcsa, hogy a startupokat gyorsan fejlődő, egy adott szolgáltatási területen még szűz piacra dobják le, ahol ezek aztán villámgyors növekedésnek indulnak. De voltak olyan cégek is, amiket később az eBay vagy a Groupon vásárolt föl. Honlapjukon azt hirdetik, hogy tevékenységeik köre meghaladja egy hagyományos inkubációs program által nyújtottakat: a bekerült cégeket kiművelik termékfejlesztésből, online marketingből, ügyfélkapcsolatok kezeléséből, emberi erőforrásból, pénzügyekből, és üzleti operációkból is.

hvg.hu: Ön korábban egy másik Rocket Internet-es vállalkozás, a Jamba – mobiltelefon-tartalmakat szolgáltató cég – vezetésében is részt vett. Bizonyára hallotta azt a vádat, miszerint a Rocket Internet egy klóngyár, ahonnan az amerikai piacon sikeres cégek másolatai jönnek ki, minden innovációt nélkülözve, hogy aztán letarolják a keleti piacokat.

R. W.: Sokan félreértelmezik az online piacot. Ha kilépek az utcára, különböző gyártmányú, ugyanolyan autókat látok. De vegyük például a cipőt, amit több évszázaddal ezelőtt találták fel. Hány cipőmárka van ma a piacon? Több ezer. Miben különbözik az Adidas a Nike-tól vagy a Pumától? De gondoljunk csak az élelmiszer-üzletláncokra, amelyek közül a brit Tesco, a német Aldi is ott van a magyar piacon. Az online üzletmodellek nagyon hasonlóak a hagyományos üzleti modellekhez. Ez a szabad piac, ami most egyszerűen átkerült az online virtuális térbe. A piac maga több évszázados, csak most egyszerűen új tér nyílt meg, ahová adaptálni lehet ezeket a modelleket. Nincs e mögött semmilyen innováció vagy kreativitás. Az innováció az internet feltalálása volt. A Foodpanda egyszerűen csak átülteti a hagyományos üzleti modelleket az online világba. Az ételrendelés nem egy innováció, ahogy a taxirendelés sem az. A Rocket Internet sikere abban rejlik, hogy nagyon jó érzékkel tudja kiválasztani és átültetni azokat a hagyományos modelleket az online térbe, amelyek így kényelmesebbé teszik a felhasználó számára elérhető szolgáltatást.

hvg.hu: Az mégis csak elmondható, hogy leginkább olyan országokban vált piacvezetővé a Foodpanda, ahol még nem voltak jelen a konkurensek, nyugati országokban még nem elérhető a szolgáltatás. 

R. W.: A Foodpanda körülbelül egy éve lépett piacra: olyan országokban kezdte meg működését, ahol rohamosan nő az internetelérés, az okostelefonok használata, és ahol a hagyományos üzleti modelleket rendkívül gyorsan adoptálja a piac az online világba. Az ázsiai országokban, mint például Indonézia, ez együtt jár a gazdaság és a középosztály megerősödésével, és ami még inkább meghatározó tényező, az urbanizációval. Az ételrendelés ugyanis városi üzlet. Vidéken nem jellemző, a mi piacunk pedig az egyre növekvő városok. A városba költöző családok elkezdtek autókat és okostelefonokat vásárolni, és elkezdték élvezni a középosztálybeliek életét, és az ezzel járó kényelmet, amihez az ételrendelés is hozzátartozik. Ezek a feltételek leginkább Ázsiában voltak adottak. Aztán kiterjesztettük tevékenységünket Latin-Amerikára, majd a közép-kelet-európai régióba, ahol még mindig élénkebb a gazdasági növekedés, mint Európa nyugati felén. A Foodpanda először olyan piacokon jelent meg, ahol az első vállalatok között lehet, amelyek befolyásolhatják az új internetfelhasználók szokásait, trendeket segíthetnek elő, és megismertethetik az ezzel járó előnyöket. Ezeken a piacokon a várakozásainkat is meghaladják az eredmények, és célunk a további terjeszkedés, a következő hónapokban újabb és újabb országok piacain fogunk megjelenni.

Ralf Wenzel. Globális terveket szövöget.
Veres Dalma

hvg.hu: Melyik a következő célország?

R. W.: Elsősorban olyan régiók országai kerülhetnek szóba, ahol már jelen vagyunk, de mint említettem a szolgáltatás városközpontú, így az egyes országokon belüli terjeszkedés is fontos. Nem csak a fővárosokban, régiós központokban szeretnénk jelen lenni, de minden nagyobb városban.

A fennmaradás kulcsa a terjeszkedés

Az eredetileg Délkelet-Ázsiából indult, berlini központú, villámgyorsan fejlődő Foodpanda május elején több pénzalaptól jelentős, 20 millió dollárt meghaladó tőkéhez jutott, majd egy hónapja még plusz 8 millióhoz. A pénzre szükségük is van, hiszen a verseny egyre kiélezettebb a szegmensben és a fennmaradás egyik kulcsa, hogy milyen gyorsan tudnak meghódítani minél több piacot. A Foodpanda szolgáltatásai 28 országban vannak jelen, Ázsiában piacvezetők. Magyarországon áprilisban indultak az Ételvitel Kft. felvásárlásával, aminek köszönhetően Budapesten azonnal 200 étterem ajánlatait kínálhatták tovább. Azóta több mint tíz nagyvárosban – köztük Pécsen, Debrecenben, Szegeden, Miskolcon – indult el a szolgáltatás, és a csatlakozó éttermek száma folyamatosan nő.

hvg.hu: Van-e olyan piac ahol az eredmények elmaradnak a várttól?

R. W.: Az összes ország piacán, ahol a Foodpanda jelen van, a növekedés meghaladta az elvárásokat. A Foodpanda a leggyorsabban növekvő piaci szereplő világszerte, ami egyben azt is jelenti, hogy a lokális versenytársainkkal szemben előnyünk származik abból, hogy több kontinensen vannak tapasztalataink.

hvg.hu: Melyek voltak a legmeglepőbb nehézségek, amivel szembesülniük kellett egy-egy piacon?

R. W.: Szolgáltatásunk alapvető sikere az éttermekkel való minél szorosabb és jövedelmezőbb együttműködésben rejlik. Az éttermek nagyon jók abban, hogy finom ételeket készítsenek, és hogy kiszolgálják a vásárlókat. Mi jó marketinget tudunk nyújtani, megrendeléseket generálni, és fel tudjuk mérni az igényeket. Ha ezt kölcsönösen el tudjuk fogadni, akkor nekünk is több megrendelőnk lesz, az étteremnek is több vendége. Visszatérő probléma szokott lenni a kiszállítás megszervezése. Például egy ambiciózus étteremtulajdonos szeretne kiszállítani egész Budapest területén. Ha valaki azonban a város széléről rendel, késhet a kiszállítás a dugó miatt, miközben ő már akkor éhes volt, amikor a rendelést leadta. Az ilyen csapdákat el kell kerülni. Miután minden város közlekedési rendszere más, minden helyzetben más megoldások vetődnek fel a kiszállítási terület meghatározásakor. Budapesten az egyik jellemző probléma, hogy rengeteg az egyirányú utca, ami a rövid távú kiszállítás esetén is megnövelheti a szállítás idejét. Így minden étterem esetében megvizsgáljuk a lehetőségeket, és ahhoz mérten alakítjuk ki a kiszállítási területet. Moszkvában hatalmas dugók okoztak állandó problémát, amire az volt a megoldás, hogy a futáraink metróval viszik ki az ételt. Adott étterem szállíthat akár a városon kívül is, amennyiben jár ott a metró.

hvg.hu: Melyik piac generálja a legnagyobb bevételt?

R. W.: Ez elég relatív, mert az eredményeket városra lebontva vizsgáljuk. Mindenhol lokális csapat dolgozik.

hvg.hu: De a finanszírozás, legalább is részben, bizonyára centralizált.

R. W.: Ez igaz, de nem befektetésként finanszírozzuk egy újabb város piacára való belépést. A helyi csapatot finanszírozzuk, akik felkeresik az éttermeket és szerződnek velük, és ha úgy látják, az adott ország más városaiban is megvetik lábukat. Az új országba való belépés már inkább stratégiai döntés, erről központi döntés születik.

hvg360 Gyükeri Mercédesz 2025. január. 08. 13:14

Hipóval mosott tojás, tesztek horribilis áron, na meg a rendeleti kormányzás – emlékszik, milyen volt a covid magyar módra?

Magyarország az a hely, ahol az öt éve elkezdődött világjárvány a túlárazott és felesleges beszerzésekről, a kormányzati propagandáról, az oroszok és a kínaiak helyzetbe hozásáról, a parlamenti demokrácia szembeköpéséről és az információk eltitkolásáról szólt. No és persze a nyunyókáról.