Szelektálni tudni kell, lomtalanításnál vagy társkeresésnél ugyanúgy. Utóbbihoz talált ki bombabiztos virtuális eszközt egy német startup, amely a "terméket" már 22 országban értékesítette.
Rengeteg felhasználó átverve érezte magát, amikor a magyar piacra lépett a magát diplomás és igényes egyedülállók társkereső oldalának aposztrofáló Elittárs. Úgy tűnt, nem elég, hogy már a legminimálisabb szolgáltatásokért is pénzt kért a regisztrációt követően, hanem eleinte még az előfizetéstől is nehézségekbe került megszabadulni. Egy olvasónk, Dóra is megpróbálkozott az új szolgáltatással. Mint mesélte, a regisztráció olyan részletes és bonyolult volt, hogy 2-3 napba telt neki.
Csak miután regisztrált, akkor vette észre, hogy a felületen nem volt olyan funkció (vagy legalábbis ő többszöri nekirugaszkodás után sem találta meg), amellyel törölhette volna az adatlapját. Az ügyfélszolgálatot nem lehetett elérni, és a többi felhasználótól azt is lehetett hallani, hogy a számlájukról leemeltek pénzt, akár akartak fizetni a szolgáltatásért, akár nem. Dóra, hogy ezt elkerülje, inkább lenullázta a számláját. Mint olvasónk példája is mutatja, az eDarling nevű német társkereső magyarországi bevezetése kínosra sikerült, ugyanakkor leginkább a sérelmezett játékszabályoknak köszönhető, hogy a találati arány jóval magasabb, és a "téves riasztás" ritkább, mint a konkurenciánál.
Nem tetszett
A tavaly december óta üzemelő Elittárssal szemben az egyik leggyakoribb panasz eleinte az volt, hogy gyakorlatilag a regisztráción túl semmit nem lehetett vele bonyolítani: a kapcsolatfelvételhez és a felhasználó adatainak a megtekintéséhez is fizetős prémium tagság kellett. Nem tetszett, hogy a rendszer kipróbáláshoz meg kellett adni a banki adatokat, hosszú kérdőívre válaszolni, és ha valaki nem tette, a társkereső nem adott találatokat. Viszont a rendszer ezen túlmenően a Németországban általános szerződési feltételeket érvényesítette: aki nem töröltette megát a szerződés lejárta előtt legkevesebb hét nappal, annak automatikusan levonta a tagsági díjat. A magyarok azzal sem tudtak mit kezdeni, hogy az adatokat ellenőrizték, és volt, akit töröltek, mert nem adott meg valós információkat.
Egyfelől tehát az üzleti feltételek is szokatlanok voltak a magyar júzereknek, és ehhez még hozzájött, hogy nem volt a társkereső háttércsapata sem felkészülve a nagy érdeklődésre. A rendszer nem tudta gyorsan és tömegesen felvenni az adatokat, a rossz működés növelte az ügyfélpanaszok számát, a megindult lavina miatt pedig a rendszer nem is tudta volna leállás és újrakezdés nélkül rendezni a sorait. Addigra már a német társkeresők közül a leginnovatívabbnak mondott eDarlingról elterjedt, hogy szélhámosság, és csak le akarja nyúlni a szegény szingliket.
Lukas Brosseder, a német eDarling és az ennek mintájára készült Elittárs.hu cégvezetője a hvg.hu-nak azt mondta, hogy azóta minden törlési kérelmet feldolgoztak és az ügyfélszolgálat hibájából meghosszabbított tagságok díját maradéktalanul visszafizették. A rendszer működése konszolidálódni látszik: az első fél évet követően már 130 ezren látogatták az oldalt.
Beállított algoritmus
A német eDarlinghoz képest az Elittárs.hu sokkal szűkebb csoportot próbál megcélozni; a diplomás egyedülállókat, akik hasonló társadalmi hátterű, képzettségű társat keresnek. Az oldal felhasználói rendszerint 30 év fölöttiek, nagy része diplomás, a német júzerekehez képest kevés közöttük az elvált és sokan jelentkeztek be Budapestről. „Olyanokról van szó, akik eddig, a 20-as, 30-as éveikben elsősorban a karrierjükre koncentráltak és nem a magánéletükre”, mondja Jusztin Anita, az Elittárs.hu országmenedzsere.
A felhasználók közül sokan nehezen élik meg, és diszkriminálva érzik magukat, ha nem férnek bele e célcsoportba. Az ügyfélszolgálat valóban leellenőriz minden egyes profilt és akiről kiderül, valótlanul állítja magáról, hogy diplomás vagy doktori címe van, azt törlik az oldalról. Brosseder azonban meg van győződve róla, hogy ezzel a szűrővel tulajdonképpen a való világban működő folyamatokat képezik le: "Tudományos kutatások is alátámasztják, hogy a képzettségi szint, az érdeklődési kör és az életkörülmények erősen befolyásolják egy kapcsolat élettartamát, így ezek a szempontok fontos tényezőkké válnak. Erre van beállítva a partnerjavaslatokat generáló algoritmusunk is" – mondta a hvg.hu-nak.
Unatkozni biztos nem fognak |
Wiebke Neberich pszichológus azt hangsúlyozza, hogy az eDarling csak eszköz, ami hozzásegít a célhoz. "Az algoritmus alapján ki tudunk szűrni bizonyos konfliktusforrásokat, melyek a hosszú távú kapcsolat útjába állhatnak, például a családtervezés körüli kérdések, vagy a munkához való hozzáállás. Hogy az egymásnak javasolt partnerek vonzódnak-e majd egymáshoz az első randin, vagy később beleszeretnek-e egymásba, ez nem rajtunk múlik. Abban viszont tudunk segíteni, hogy a hasonló hátterű, hasonló elvárásokkal rendelkező egyedülállók megtalálják egymást" - mondja Neberich. Majd hozzátette: "Ha nem is vonzódik majd a két ember egymáshoz, biztosan nem fognak unatkozni a randin, hiszen a számítógépes algoritmus alapján sok közös témájuk lesz." |
Kölykök a hátsó udvarból
A 30 éves üzletember tehetsége azonban nem a társközvetítésben rejlik (ezt inkább az ott dolgozó pszichológusra bízza), hanem elsősorban az internet és a startupok világában bontakozik ki. Az eDarling német társközvetítőt 2009-ben indította azzal a céllal, hogy Európa-szerte működőképessé tegye ezt az üzleti modellt.
Az Affinitas GmbH Berlin török negyedében, Kreuzbergben, egy hátsó udvari iroda két emeletét elfoglalva üzemelteti 22 országban a társközvetítő oldalait. Hosszú asztaloknál, egymás mellett ülnek a különböző országok csapatai. Egylégterű iroda, a cégvezető szerint óriási előny, hogy egy egy fedél alatt működnek, a felmerülő problémákat sokkal könnyebben lehet orvosolni, kevesebb energia kell a koordinálásra. A munkatársak Európa minden részéről verbuválódtak. A közös nyelv az angol, és könnyű is velük Amerikából ismerős, vállalati kultúrát meghonosítani. A közösségi terekből nem hiányozhat az irodai csapatépítés alapköve, a csocsóasztal, de heti kétszer megjelenik egy jógatanár is.
Top 10-es startup
Mivel az eDarling sikeres üzletileg és jó munkahelyként van számon tartva, a tekintélyes gazdasági napilap, a Handelsblatt idén januárban a tíz legjobb német startup közé választotta. 2012-ben az oldalakat működtető cég 50 millió euróval növelte forgalmát és további növekedésre számít, míg németországi versenytársairól inkább azt lehetett hallani, hogy dolgozókat kénytelenek elbocsátani.
Brossederék 2009-ben telített piacra érkeztek: üzleti modelljük csak egy-két apró, innovatív részlettel egészült ki. A magyarországihoz képest a német társközvetítő portálok tagsági díja nagyon magas (az eDarlingnál éves szerződés esetén 34,99 euró a havi díj, 3 havi elköteleződés esetén 69,90 euró/hó), viszont az eDarling kizárólag ezekből az összegekből tartja fenn magát, nem reklámoz az oldalain és Brosseder elmondásai szerint nem adják el a felhasználói adatokat. A modell ugyanaz a huszonkét ország mindegyikében.
Inkább az eliten a hangsúly
Amiben viszont különbözik versenytársaitól, az a nagyon következetes társközvetítés, amit a virtuális térből próbálnak az "offline világban" is tovább követni. "Mi nem napi 100 partnerjavaslatot ajánlunk ügyfeleinknek, mint azt a többi portál teszi, hanem minden reggel 5-7 felhasználó profilját küldjük el, akik biztosan megfelelnek a keresési feltételeknek. Célzott javaslatokat teszünk a felhasználóinknak, mert nem gondoljuk, hogy van idejük minden reggel 100 profilt végignézni" – mondja Brosseder.
A partneri javaslatok egy 283 kérdésből álló személyiségteszt alapján születnek meg: minden regisztrált felhasználónak 20-25 percet kell szánni arra, hogy megválaszolja ezeket a kérdéseket. Az adatlap nemcsak a személyre vonatkozó alapvető információkból áll össze, hanem abból is, milyen elvárásai vannak egy potenciális partnerrel szemben. Ennek alapján a számítógépes algoritmus kiszámolja, kik azok a felhasználók, akik leginkább passzolnak egy-egy felhasználó személyiségével és elvárásaival. A hét legközelebbi találatot küldik el reggelente emailben a prémium tagoknak.
A tesztet Wiebke Neberich, a cégnél dolgozó kutató pszichológus állította össze, aki a magyar Elittárs.hu esetében úgy alakította ki a kérdőívet, hogy az kifejezetten a kívánt célcsoport igényeit szolgálja: nagyobb hangsúlyt fektet a szakmai képzettségre, valamint arra, hogy a szociodemográfiai tényezők nagyobb szerepet játszanak a partnerek kiválasztásában. A német eDarlinghoz képest az Elittárs.hu sokkal inkább az elit társkereső képét próbálja kialakítani, ennek megfelelően a partnerjavaslatoknál a hasonló képzettség, hasonló társadalmi háttér többet nyom a latban, mint például a több mint 2 millió felhasználót számláló német oldalon.
Offline tanácsadó is van
A cégvezető tisztában van vele, hogy ebben az üzleti modellben az ügyfelek maguk biztosítják a szolgáltatás minőségét. Azaz: minél színesebb a társkereső felhasználók palettája, annál szívesebben regisztrálnak újabb tagok, hiszen annál nagyobb eséllyel találnak rá a keresésüknek megfelelő partnerre.
"Kell egy prémium-ügyfelekből álló csoport, akik állandóan használják az oldalt. Ezért árleszállítást adunk azoknak a felhasználóknak, akikről azt gondoljuk, hogy a teljes platformnak jót tenne, ha az ilyen emberekből többen csatlakoznának" – magyarázza a cégvezető. Az internetes berkekben már használatos stratégia az eDarlingnál is működik: ha észreveszik például, hogy egy bizonyos térségben kevés a 40 és 50 év közötti vidéken élő nő, akkor kifejezetten ennek a célcsoportnak olcsóbban ajánlják fel a prémium-tagságot. Arra ugyanis állandóan figyelniük kell, hogy minden ügyfélkategóriának tudjanak nap mint nap megfelelő javaslatot küldeni, így az árengedményeket mindig arra a célcsoportra szabják, akikre éppen szükség van, hogy a portál felhasználói összetétele harmonikus legyen.
A lengyelek, spanyolok gyorsan házasodnak
A koncepcióhoz hozzátartozik, hogy az ügyfelekről ne csak interneten, hanem a való világban is gondoskodjanak. Elindítottak egy egyelőre kísérleti fázisban működő offline tanácsadó irodát Berlinben, ahol az ügyfelek pszichológus segítségével alakíthatják ki személyes adatlapjukat, de tanácsot kérhetnek az ismerkedés és a randizás területén is. Ezt persze már nem fedi le a prémium tagság, a szolgáltatásért külön kell fizetni.
A világszerte 15 millió felhasználóval rendelkező portál minden innováció ellenére sem tudja garantálni a szerelmet. És hiába ugyanaz a szolgáltatás a 22 országban, a kapcsolatteremtési szokások, illetve a párkapcsolatok kialakulása különbözik. "Közös valamennyi felhasználóban, hogy hosszú távú kapcsolatra vágynak, de országonként eltér, mi következik az első internetes kapcsolatfelvétel után. Van, ahol rövid időn belül sor kerül az első randira, máshol hosszas levelezés előzi meg a személyes találkozást. A lengyelek vagy spanyolok például viszonylag gyorsan össze is házasodnak, ha minden stimmel, a norvégok vagy svédek visszajelzései alapján inkább hosszú távú kapcsolatokban élnek, házasság és gyerek nélkül" – összegzi a cégvezető az eddigi tapasztalatokat.
Százmilliós üzlet a tagdíjas boldogságkeresés |
Randivonal.hu, Ratalalsz.hu, Amornyila.hu. Lelektars.hu, Randivarazs.hu ... – és még a katolikus párkeresőknek is létrehoztak internetes randioldalt (ez a parKatt.hu). A webes társkeresés az utóbbi években minden más fórumot, a klasszikus társkereső irodákat és az újsághirdetéseket is kiszorította. A némi óvatossággal kezelendő "szakmabeli" becslések szerint száz magyarból huszan már kipróbálták ezt a randizási formát. Ez nemzetközi összehasonlításban sem kevés: az USA-ban százból csak 13-an, Kínában pedig ugyanennyiből 11-en keresték már így a boldogságot. Idehaza egy tavaly év végi felmérés szerint az internetes párkereső oldalakon regisztrálóknak csak mintegy fele jut el az első randiig. A fórumok üzemeltetése évente több százmillió forintos üzlet. A sok-sok párkereső oldal közül elvileg az működik gazdaságilag jobban, ahol nagyobb adatbázissal dolgoznak, de a specializálódó keresés és szűrés lehetősége ezt éppen az utóbbi időben árnyalni kezdte. Az egy-egy oldal által generálható bevételek zöme a regisztárciós költségnek vagy akár klubtagsági díjnak nevezett befizetésekből ered; a parom.hu havi 1100 forintért árulja a részvételi lehetőséget (de 500 forintos sms-díj ellenében is szolgáltat), a diplomasoktarskeresoje.hu viszont 4500 forintos havidíjért árulja a klubtagságot. |