Az amúgy sem könnyű startup lét egyik legnehezebb mozzanat, a névválasztás, méghozzá úgy, hogy a hozzá tartozó domain is szsbad legyen.
A cég neve lesz az, amit minden egyes pitch alkalmával először kimond a tulajdonos, amire a felhasználók rákeresnek, ami ott virít a honlapon, az app tetején, a one-pager-en, a Techcrunch-on, amikor írnak róla, előbb-utóbb még brandelt pólókban is fognak feszíteni – írja a Startupdate. A jó névválasztáson csaták végkimenetele dőlhet el.
Sokan esnek abba a csapdába, hogy keresnek valami betűszót meg egy kifogást mellé, ami valami ilyesmi szokott lenni: minden jó név foglalt a domain brokerek által, az ügyfelek úgysem foglalkoznak névvel, naponta jön ki 10 új startup valami „eredeti” elnevezéssel, ha jó a szolgáltatás, majd bevezetik a piacra, akármi is a neve. Haladni kell mással is, nincs erre több időnk most bevezetjük ezzel a névvel, aztán majd rebrand-elnek.
A jó branding mindig fontos, általánosságban az mondható el, hogy egy B2C vállalkozás sokszor csak hirdetésekre alapuló marketing és ügyes prrévén képes növekedni, ahol egy jó név hatalmas előny. Ugyanakkor egy B2B biznisznek az ügyfeleit sokkal inkább érdekli maga a termék, vagy szolgáltatás, és kevésbé törődik a konkrét névvel. Ez nem azt jelenti persze, hogy B2B-ben megengedhető egy rossz név, de egy átlagos talán már könnyebben.
Ugyancsak fontos nagyjából belőni, a célpiacot, mert ettől nagyban függ a név közérthetősége és a tevékenység azonosíthatósága. A túlságosan szakmai, vagy „geeky” szavakat sokan nem értik, és az esetlen szóvicceket is csak az adott niche szereplői jegyzik meg, de ha biztos, hogy ez a közösség, akkor nem feltétlenül rossz választás. Viszont az egyik legrosszabb dolog, ha magyarázni kell a nevet – ez először vicces, ötvenedik alkalommal simán unalmas.
Három fázisra lehet osztani a névadás folyamatát: ötletelésre, tesztelésre és megszerzésre. Az ötletelés során kiválasztott nevek szinonímáit is meg kell vizsgálni, majd nagyon célszerű megszerezni a .com domaint. A kiválasztott nevekkel kapcsolatban a „bar test” az első, ami azt jelenti, hogy ha valaki a füledbe ordítja egy fülsüketítően hangos bárban, vagy szórakozóhelyen, akkor a taxiba ülve be tudnád-e írni helyesen az okostelefonodon a böngésző címsorába. Kerülni érdemes az olyan neveket, amik más vállalatok neveire hasonlítanak, különösen ha az adott létező brand ugyanabban a szegmensben aktív, amiben a szóban forgó startup.
További részleteket itt lehet olvasni.