Alig enyhült a káosz az elektronikus építési engedélyeztetéssel
Másfél milliárd forintot költött a kormány tavaly az ügyintézés megkönnyítésére, az építési engedélyeztetés egyszerűsítésére. A hvg.hu-nak korábban hivatalnokok és építészek azt mondták, az új rendszer bevezetésével és mellette a közigazgatás átszervezésével felforgatta az építkezni akaró állampolgárok és a velük foglalkozó ügyintézők életét. A BM szerint viszont a statisztikák önmagukért beszélnek, a rendszer kiépítése sikeres, a hivatalnokok pedig sokszor csak idegenkednek az új technológiától. A tárca közlése szerint április elejéig már közel 14 ezer ügyet zártak le.
„A rendszer az összes felvetett problémát kezelni tudja” – írta a hvg.hu-nak a Belügyminisztérium Sajtó Főosztálya, miután megírtuk, hogy a tavaly bevezetett elektronikus építési engedélyeztetést annak állítólagos hibái miatt mind a felhasználók, mind a hatóságok alkalmazottai bírálják.
A cikkünk megjelenése után – bár a hvg.hu a témával kapcsolatban már előtte is e-mailben kérdezte a BM-t a lapunkhoz eljutott panaszokról – az építésügyet felügyelő minisztérium közölte, a statisztikáik is azt igazolják, hogy az úgynevezett Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást támogató elektronikus dokumentációs rendszer (ÉTDR) jól működik. A tárca szerint elérték a céljukat, azaz a dokumentáció olcsóbb és egyszerűbb lett, kevesebb papírral és nyomtatással jár.
A hvg.hu április elején számolt be arról, hogy az e-kormányzat jegyében kifejlesztett és a hatóságok számára az év elejétől kötelező rendszert pont azért építették ki 1,1 milliárd forintból, hogy – miként a projektet kezelő Belügyminisztérium (BM) decemberi közleménye fogalmazott – „kényelmesebb és olcsóbb legyen az eljárás”, nem utolsósorban kevesebb papírt használjanak a hivatalok. Viszont több hivatalnok és építész is azt nyilatkozta, hogy a rendszerrel még februárban is sok gond akadt, gyakoriak a hibaüzenetek, és erről egy, az illetékesekhez eljuttatott hibajegyzéket is elküldtek a szerkesztőségünknek.
A BM a cikkünk megjelenése után küldött újabb reakciójában azt írta, a statisztikák azt igazolják, hogy a felhasználók megszokták az új rendszert. A minisztérium adatai szerint 9,1 ezren regisztráltak a rendszerben április 8-ig, és 28,7 ezer tárhelyet hoztak létre, ami nagyságrendileg megfeleltethető az indított ügyek számával. A BM közlése szerint 311,5 ezer dokumentum (például terv, műszaki leírás, levél, határozat) töltöttek fel feltöltésre, a hatóságok pedig április elejéig 13,9 eljárást (ügyet) határozattal vagy végzéssel már le is zártak.
A hvg.hu-nak korábban az ügyintézők azt is felvetették, hogy még mindig sok a papírmunka, mert az elektronikusan beérkező kérvényt ki kell nyomtatniuk, hogy azt iktatni tudják, ugyanis az iktatórendszer nincs összekötve az ÉTDR-rel. A BM szerint viszont ez nem a minisztérium felelőssége, az iktatókat ugyanis a járások, illetve az önkormányzatok működtetik, a kapcsolódást nekik kell megoldaniuk.
Ugyanakkor a minisztérium szerint számos esetben azt tapasztalták, hogy az ügyintézők nem igazán ismerik a rendszer működését, így olyasmit is hibának tartanak, amit a rendszeren belül meg lehet oldani, csak egyszerűen nem tudják, melyik funkciót mire kell használni. A BM közlése szerint azért sem érthető ez az ügyintézői hozzáállás, mert az ÉTDR bevezetése óta folyamatosan képzéseket szerveznek a felhasználók és a lehetséges ügyfelek, illetve a tervezők számára is.