A Tesco jövőre indítja magyar online boltját
A Magyarországon működő hipermarket láncok egyelőre le vannak maradva a környező országokhoz képest az online kereskedelem területén. Ennek okai elsősorban a magyar piac mérete és a gyenge vásárlóerő, igaz, az üzletláncok készülnek a piacra lépésre. A Tesco például jövőre indítja online boltját Magyarországon.
Magyarországon a tavalyelőtti 66-tal szemben idén a fogyasztók 54 százaléka tervezi, hogy online vásárol valamilyen árucikket vagy szolgáltatást a következő hat hónap során. Az interneten vásárlók között legnépszerűbb a könyv és újság, amelynél az online beszerzést tervezők aránya 40 százalékról 20-ra csökkent, kétéves összehasonlításban. Egyharmaddal 8 százalékra nőtt két év alatt Magyarországon az olyan fogyasztók aránya, akik élelmiszert és italt online terveznek vásárolni a következő félév során. Ennél jóval többen, a megkérdezett magyarok 46 százaléka tájékozódott a megkérdezés előtti hónapban élelmiszer vásárlása előtt Interneten, például árakról vagy más fogyasztók véleményéről.
Magyarország egyelőre elmarad a környező országokhoz képest az online kereskedelem területén, már ami a nagy üzletláncok internetes boltjait érinti – írja a Pénzcentrum. Kicsi a piac, gyenge a vásárlóerő, nálunk nem alakult még ki az a réteg, amely az interneten keresztül intézné nagybevásárlásait – mondta Nagy Sándor, a Magyarország vezető online élelmiszerkereskedelmi üzletláncának számító G’Roby ügyvezetője. A szakember szerint a nagy láncok akkor lépnek be az online piacra, amikor biztosak lesznek abban, hogy megéri nekik. Az ilyen szolgáltatás ugyanis nem kis költséggel jár, hiszen meg kell teremteni a kiszolgálás, a logisztika, a kiszállítás és az ügyfélszolgálat egységét.
A Tesco minden országban be akarja vezetni az internetes vásárlást, ahol jelenleg is működnek Tesco áruházak. Lengyelországban és Csehországban már elkezdték a webshopok működtetését , hamarosan pedig Szlovákiában is üzemel az üzletág. A Tesco lengyelországi szolgáltatása egyelőre csak a fővárosban, Varsóban és néhány nagyobb városban elérhető, de év végéig 6-8 régióra kiterjesztik a szállítási területet. A cég honlapja szerint az árak ugyanazok, mint az áruházakban, a szállítási díj pedig 98 groszytól (70 forint) 9,9 zlotyig (700 forint) terjed. A vevők fizethetnek online, bankkártyával, illetve az áru átvételekor készpénzzel is, a Tesco speciális, hűtött rakterű teherautókkal szállítja a megrendelt termékeket, a hét minden napján este 10 óráig.
A Tesco az Auchan után a második legnagyobb áruházlánc Lengyelországban, amely beszállt az online üzletágba, leginkább a konkurencia hasonló lépését követve (az Auchan már korábban elindította az Auchan Direct-et Lengyelországban). Korábban a lengyel piacon csak kisebb, kimondottan a netes vásárlásra, házhozszállításra specializálódott hálózatok voltak jelen. Az áruházlánc hazai piacán, Nagy-Britanniában már évek óta működik az internetes vásárlás: ez évente 2 milliárd fontos üzletet jelent a Tesco számára.
A Tesco-Global Áruházak Zrt. jövő évi tervei közt szerepel az online kereskedelem elindítása – mondta Szabó Anita, a vállalat külső kommunikációs szakértője. Magyarországon a Tesco eddig a különböző áruházformátumok létrehozására törekedett, a vállalat a többcsatornás értékesítésre a jövő évben kíván hangsúlyt helyezni. Ugyanakkor a Tesco online kereskedelmi szolgáltatásának bevezetését nem hátráltatja külső környezeti/piaci tényező, ez mindössze üzletpolitikai kérdés.
Foglalkozik az online kereskedelem gondolatával az Auchan is – mondta Gillemot Katalin, a hipermarketlánc kommunikációs igazgatója, aki szerint konkrét tervek még nincsenek, jelenleg több lehetőséget is vizsgálnak. A kommunikációs igazgató szerint mintául szolgálhatnak a más országokban (Franciaország, Oroszország) működő Auchan Drive áruházakat.
Már önmagában a szállítás megszervezése is hatalmas befektetés, hiszen – ha az egész országot le akarják fedni- száznál is több teherautóra van szükség, ezeknek egy része pedig speciális hűtőkocsinak kell lennie, a magyar logisztikai-és futárcégek túlnyomó többsége viszont nincs egy ilyen projektre felkészülve. Ráadásul olyan “apróságokra” is érdemes figyelni, hogy a szállító pontosan érkezik-e, megfelelően kommunikál-e a megrendelővel, vagy hogy a csomag ne legyen összetörve, megfelelő legyen a hőmérséklete.