Szerbia a magyar autók temetője
A múlt évben 9851 használt személyautót exportáltak Magyarországról, de az általános vélekedéssel szemben elsősorban nem nyugat-európai autókereskedők a vevők. A KSH adatai azt mutatják, hogy a kivitel fő célországa Szerbia.
A statisztikai hivatal adatai szerint Szerbiába vitték messze legtöbb autót, legtöbbüket 300 ezer-500 ezer forintos ársávban. Másrészt szakmai becslések szerint 2011-ben a 45 ezer új autó körülbelül egy, a 11 433 új kis haszonjármű tíz százalékát reexportálták – írja a Világgazdaság. Eszerint a kereskedők napokon belül ki is vonják a forgalomból a járművet és külföldön eladják. Ha ugyanis a kereskedő egy hónapon belül kivonja a forgalomból és eladja, még cégautó adót sem kell fizetnie, az export után pedig visszaigényelheti az áfát.
Az új autók reexportját gyenge anyagi helyzetben lévő márkakereskedők nem engedhetik meg maguknak, hiszen áfával együtt veszik meg a kocsit az importőrtől, ám az áfa visszaigénylés több hónapig is eltarthat, és addig nem jut pénzéhez a vállalkozó. Az azonban biztos, hogy nem kis számban vittek nyugat-európába is ilyen új, de az első forgalomba helyezés miatt használtnak minősülő autókat. Ezt bizonyítja a KSH összesítése, amely szerint például a 416, Németországba szállított 1000-1500 köbcentis benzines autó áfamentes átlagára 2,456 millió forint volt.
Az is érdekes ugyanakkor, hogy amíg Szerbiába a 1,5 - 2,5 literes dízelekből 3636 került 468 ezer forintos átlagáron (nyilvánvalóan koros járművekről lehet szó), addig Szlovákiába 907 darabot vittek, egyenként nettó 1,66 millióért. Svájcba a lap szerint nyilvánvalóan azért vittek három luxuskocsit összesen 92,26 millióért, mert Magyarországra a magas adóterhek miatt olcsóbban szállítanak a gyárak, tehát ez esetben jó néhány milliót megspóroltak az autók új tulajdonosai.