2012. június. 05. 09:02 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. június. 05. 08:55 Vállalkozás

Harcos első negyedév van a légitársaságok mögött

Habár az európai repülőtereken megfordult utasok száma az idei első negyedévben 3,4 százalékkal nőtt 2011-hez képest, az európai légi járatok száma 1,7 százalékkal csökkent. Idén az európai légitársaságok összesen 1,8 milliárd euró üzemi veszteséget könyvelhettek el, ami a tavalyi első negyedévhez képest 17 százalékos romlás.

Télen hibernalja gépei egy részét a Ryanair

A Ryanair bejelentette, hogy az idei télen is úgy tervezi, hogy 80 repülőgépet parkoltatni fog, ennek okát a folyamatosan emelkedő üzemanyagárakban, a dublini és a Stansted repülőtér magas téli díjával indokolta. A Wizz Air Budapesten állomásoztatott gépeinek száma 3-ról 6 A320-asra bővült a Malév csődjét követően, Budapestről az idei nyáron 32 célállomásra közlekednek, a tavalyi 16-hoz képest az idei télen 22 járatot terveznek.

Az európai légijáratok áprilisban 2,7 százalékkal csökkentek a tavalyi év azonos hónapjához képest, ami nagyjából 2009. áprilisának felel meg – idézi a Turizmus Online az Eurocontrolnak a repülési ágazat trendjeit nyomon követő friss Industry Monitorját. A portugál és francia sztrájkok nagyjából ötezer járat törlését idézték elő. A charter (+3 százalék) és a diszkont (+1,2 százalék) szegmensen kívül minden más ág nagyjából 4 százalékkal teljesített rosszabban, mint a tavalyi negyedik hónapban.

Az európai repülőtereken az összes utasforgalom  2012 márciusában 3,5 százalékkal volt magasabb, mint a tavalyi azonos időszakban, habár a gépindulások összességében 2,3 százalékkal csökkentek a harmadik hónapban tavalyhoz képest. Az első negyedévben az utasforgalom 3,4 százalékkal nőtt, míg a járatok gyakorisága 1,7 százalékkal esett Európában.

A Ryanair kivételével a bulletin általvizsgált európai légitársaságok mindegyike üzemi veszteséget könyvelt el az idei első negyedévben. Érdekes ugyanakkor, hogy míg a Turkish Airlines, a Vueling, az easyjet és az Air Berlin csoport csökkenteni tudta működési veszteségét az egy évvel ezelőttihez képest, addig a nagyok: Lufthansa, Air France-KLM és az IAG (BA-Iberia) növelték a mínuszt. A Turkish például több mint 30 százalékkal csökkentette üzemi veszteségét.

Az időszakban a légitársaságok összesen 1,8 milliárd euró üzemi veszteséget értek el, ami 17 százalékkal gyengébb eredmény a tavalyi 1,5 milliárdos üzemi veszteségnél. A legtöbb légitársaság az üzemanyag árak meredek emelkedését jelölte meg, mint elsődleges negatívan ható tényezőt, valamint a gazdasági környezet bizonytalanságát.