Bár továbbra sem árul el konkrétumokat terveiről a negyedik mobilszolgáltató, szakértői becslések szerint a tulajdonos állami cégek az első két évben 300 milliárd forintot költhetnek a társaságra - írja a Világgazdaság.
A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) januári döntése értelmében a Magyar Posta, az MVM és az MFB Invest konzorciuma vehette a meg a 900 megahertzes frekvenciasáv - önálló szolgáltatás indítására is alkalmas - 5 megahertzes egybefüggő blokkját, így a három vállalat által áprilisban alapított MPVI nevet viselő társaság lehet a negyedik saját hálózattal rendelkező magyarországi mobilcég - idézi fel a VG.
Az új cég működésének kezdeti időszakában a hálózatépítés forrásigénye lesz a legmagasabb: becslések szerint a teljes infrastruktúra kiépítési költsége elérheti a 100 milliárd forintot, de a lap szerint akad olyan szakértő is, aki ennek másfélszeresével számol.
Ráadásul a hálózat működtetése a kiépítést követően is igen költséges: jelenleg az éves működési kiadások egy teljes országos lefedettségű mobil operátor esetén - függetlenül a szolgáltató piaci részesedésétől - minimum 20-30 milliárd forintra rúgnak, és ehhez még hozzáadódnak a becslések szerint szintén mintegy évi 20 milliárdot felemésztő ügyfelekkel kapcsolatos ráfordítások, illetve az értékesítési pontok kialakítása, ami nagyjából 2-3 milliárd forintba kerülhet. Utóbbinak egy részét ugyan talán megspórolhatja az MPVI, hiszen az elképzelések szerint az új szolgáltató a Posta értékesítési hálózatát használja majd, bizonyos átalakításokra azonban így is szükség lehet.
A hálózat kiépítése és működése mellett jelentős összeget kell fordítania az új belépőnek a márkaépítésre is. Tavaly a mobilcégek listaáron 7-13 milliárd forintot költöttek hirdetésekre, és bár az idén a plafon a kedvezőtlen gazdasági környezet és ágazati különadók miatt minden bizonnyal lejjebb került (a legaktívabb cég nagyjából 10 milliárdot szán ilyen célra 2012-ben), az MPVI-nek ezt szinte biztosan túl kell majd költenie, ha rá szeretné venni az amúgy igen nehezen mozduló magyar fogyasztókat a szolgáltatóváltásra - teszi hozzá a VG.
Összességben tehát csak a hálózat kiépítése, fenntartása, a marketing, illetve a működéshez szükséges létszámú alkalmazott foglalkoztatása az első két esztendőben 300 milliárd forintjába kerülhet az új mobilszolgáltatónak.