Visszajár a repülőjegy ára a Malév csődje esetén, mert a megvásárolt repülőjeggyel rendelkező utasok számára járattörlés történik - hívta fel a figyelmet Baranovszky György, a Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (Köfe) szakértője.
A fogyasztóvédelmi egyesület közleménye szerint a Malév Magyar Légiközlekedési Zrt. menetrend szerinti járatainak leállása miatt beálló válsághelyzet kezeléséhez szükséges rendkívüli intézkedésekről szóló, hétfőn hozott kormányrendelet korlátozottan, nem teljes mértékben a vonatkozó uniós norma figyelembevételével segítene az utasokon.
Baranovszky György, az egyesület szakértője úgy véli, a kormányrendelet "lebegteti" a Malév ellehetetlenülése esetén előállott helyzetben a megoldást, pedig "elvárható lenne", hogy a légitársaság átfoglalás helyett a már megvásárolt jegy árát visszafizesse, sőt mivel döntően utazási csomagokról van szó, ezt a kérdést is kezelje. A szakértő megjegyezte, hogy például a Costa Concordia óceánjáró katasztrófája után a hajózási társaság nem csak megtéríti a kárt szenvedett utasok kárát, de visszafizeti azoknak jegyét is, akik egy következő járaton utaztak volna.
A Köfe hivatkozik az Alaptörvény M cikkének második bekezdésére is, amely szerint "Magyarország biztosítja a tisztességes gazdasági verseny feltételeit. Magyarország fellép az erőfölénnyel való visszaéléssel szemben, és védi a fogyasztók jogait".
A közleményben a fogyasztóvédő szervezet hangsúlyozza: az Európai Unió szabálya egyértelműen tartalmazza, hogy melyek azok a jogok, amelyek járat törlése esetén megilletik a fogyasztókat. Az esetleges átfoglalás helyett a jegyár visszatérítése is jár nekik, azonban erről a sürgősséggel kihirdetett kormányrendelet hallgat. A kormányrendelet értelmében kártalanításra és segítségnyújtásra csak azon jeggyel rendelkező utasok tarthatnak igényt, akiket érvényes menetjegyük a légitársaság üzemelése beszüntetésének napján, valamint azt követően 3 naptári napon belül jogosítja fel az utast az utazásra.
A Köfe emlékeztet arra, hogy az európai uniós rendelet szerint minden olyan utasnak jár a kártalanítás, akinek a járatát törölték, nemcsak a fent említett háromnapos határidőn belül utazni szándékozókét. Ráadásul kártalanítás csak akkor nem jár, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni.
A Köfe közleménye úgy fogalmaz: "ez jelen esetben aligha valósul meg, hiszen a kormányrendelet kihirdetésre került, a leállás előre látható tény, így szó sem lehet vis maiorról, amelyet ne lehetett volna elkerülni". A fogyasztóvédő szervezet álláspontja szerint egyértelműen visszajár minden utasnak a jegy ára attól függetlenül, hogy milyen időpontra vásárolta azt, és megilletik az európai uniós szabályok szerint meghatározott jogok is, aminek érvényesítéséhez a Köfe felajánlja a segítségét.