A Balaton szelet a tévéreklámok sztárja
Nőtt a reklámnézés és egy hirdető magasan uralta a tévés reklámidőt 2011-ben. Volt olyan nap, amikor ugyanazt a hirdetést közel ötszázszor vetítették, a legnézettebb reklám mégis egy magyar márkáé, a Balaton szeleté volt.
A múlt évben 2010-hez képest kettő perccel nőtt az egy főre jutó tévénézési idő a teljes lakosság körében, az érték 286 perc volt. Nőtt továbbá az egy percre jutó napi reklámnézési idő is, ez utóbbi 22,3 perc, azaz a teljes tévénézés 7,8 százaléka volt – írja a Kratív a Nielsen 2011-es év reklámadatbázisa alapján készített összefoglaló elemzéséből. A tavalyi összesített reklámidő 23 364 óra volt, azaz, ha egy csatorna egész nap csak reklámokat sugározna, akkor az előző év hirdetéseit két év és nyolc hónapon keresztül sugározná.
Ugyancsak a teljes lakosságot alapul véve egy ember egy nap átlagosan 72,6 darab reklámot látott, ami napok szerint bontva 28,6 és 109,8 között mozgott. Érdekesség, hogy a legkisebb érték nem ahhoz a naphoz tartozik, amikor a legkevesebb reklám volt adásban, és a legnagyobb sem ahhoz, amikor a legtöbb.
Tavaly összesen 6755-féle hirdetés jelent meg elemzés bázisául szolgáló, a Nielsen Közönségmérés előfizetői által 2011-ben megrendelt – hónaptól függően – 37-45 csatornán, ami az összesített megjelenésszámot figyelembe véve azt jelenti, hogy egy reklámfilm átlagosan ötszáz esetben volt képernyőn. A leggyakoribb megjelenéssel a Finish nevű márka egyik szpotja büszkélkedhet, amely összesen 26 244 esetben ment adásba. Az év 365 napjából 283 napon szerepelt, volt olyan nap, amikor 228-szor, de olyan is, amikor csak egyszer. Érdekes megjegyezni, hogy a tíz leggyakrabban sugárzott reklámfilm (összesen 160 589 megjelenés) mind ugyanahhoz a hirdetőhöz tartozik.
Az egy napon legtöbbször megjelent reklámfilm rekordját a Ferrero Rocher tartja 474 vetítéssel, ami meglepő módon mindössze két csatornán, és csupán két napon jelent meg (a másik napon 455-ször). Azért került ennyiszer adásba, mert a reklámblokkokban a hirdetéseket elválasztó csatornaazonosító helyett ez jelent meg a képernyőn. Nem ez volt viszont 2011 legnézettebb reklámmegjelenése, hanem egy Balaton szelet reklám, amelyet a teljes lakosságból 2,76 millióan láttak.
A tanulmányból kiderül, hogy 2011 összesített megjelenésszáma közel 3,4 millió reklám volt. Ebből az egy napra jutó átlagos megjelenésszám 9268 volt. A legtöbb hirdetést októberben sugározták (330 149), ezt követte november (322 226), és május (317 746) A legkevesebb hirdetés januárban volt a képernyőkön (182 991). Érdekesség még, hogy összesen 294 804 idegen nyelvű reklám futott a Nielsen által figyelt, főként magyar nyelvű tévékben, ami az összes megjelenésszám 8,7 százaléka.
A hirdetők toplistáját mind megjelenésszám, mind pedig listaáras költés szerint rendezve azt látjuk, hogy a Reckitt Benckiser mindkét változó szerint az élen állt. Továbbá a megjelenésszámok top 5 márkájából is hármat a Reckitt Benckiser jegyez, míg a listaáras költés szerinti top 5 listában már megjelenik a három mobilszolgáltató – a maradék két márka pedig szintén a Reckitt Benckiseré volt.