Kreatív ötletekhez közösségi finanszírozás
Az elmúlt években számos közösségi finanszírozási kezdeményezés jelent meg a világhálón, és ettől a héttől újabb konstrukcióval ismerkedhetnek a magyar felhasználók. A crowdfunding, vagyis a közösségi finanszírozás elindítását néhány napon belül több szolgáltató is bejelentette.
A crowdfunding jellegű finanszírozási rendszert az Egyesült Államokban a kilencvenes évek közepén találtak ki, de csak néhány éve robbant be a nemzetközi köztudatba. Magyarországon a napokban három, a közösségi finanszírozáson alapuló forrásszerző internetes szolgáltatás is elindult.
A kezdheted.hu portál a közösségi finanszírozás segítségével akar teret adni kreatív ötletek megvalósításának. A közösségi finanszírozási rendszerben nem a termelők mondják meg a fogyasztóknak, hogy mire van szükségük, hanem a fogyasztók fogalmazzák meg saját szükségleteiket, befolyásolva így a termékek és márkák innovációját – idézi az mmonline.hu Kozák Ákost, a GFK Hungária ügyvezető igazgatóját.
Három lépcsős szűrő
Ahhoz, hogy a kezdheted.hu-ra felkerüljön egy kezdeményezés, részletes projektleírás, megvalósítási ütemterv és költségvetés kell, valamint meg kell jelölni azt is, hogy az ötletgazdák 30, 60 vagy 90 nap alatt szeretnék összegyűjteni a szükséges pénzt. A projektek három lépcsős szűrőn mennek keresztül, amelynek keretében a portál működtetői megvizsgálják például a kivitelezhetőséget, valamint a projekthez kért összeg és az adománygyűjtés idejének arányát.
A portálra felkerült elképzelések közül ezután minden érdeklődő azt az ötletet támogathatja, amelyben fantáziát lát. Az adományozás semmilyen kockázattal nem jár, ha összegyűlik a szükséges összeg, akkor a kezdheted.hu átutalja a pénzt a nyertes pályázónak, sikertelen gyűjtés esetén pedig visszafizetik a pénzt az adományozónak - hangsúlyozta Kovács Tímea, a kezdheted.hu stratégiai és kommunikációs munkatársa.
Évi 150-200 projekt
A kezdheted.hu mellett egy másik crowdfunding kezdeményezés is zászlót bontott, az Indulj.be. A szolgáltatás fejlesztői az amerikai Kickstarter sikeres működési modelljét gondolták újra: a világszerte megszokott pénzgyűjtés helyett a kreatív ötletek megvalósítására koncentrálnak. A működési elv lényege itt is a közösség erejében rejlik, de az új modell akár a gazdaságot is élénkítheti a válság közepén is. Az ismerősök alkotta közösség ereje az előértékesítés módszerével összevonva egy, új szemléletű, kreatív értékesítői rendszert alkot, amely lehetőséget ad arra, hogy az ötletek megvalósuljanak.
A már élesben működő Indulj.be segítségével bárki kiadhatja a könyvét, lemezét, de ugyanígy lehetővé teszi egy festőművész eszközeinek beszerzését, egy új online szolgáltatás beindítását, egy mobil alkalmazás kifejlesztését vagy éppen egy új szuperkütyü prototípusának legyártását - összegzi a szolgáltatás lényegét Moldován Csaba ötletgazda. Az oldal tervezői a magyar viszonyok között évi 150-200 projekttel számolnak, de felkészültek arra is, ha ennek a többszörösét kellene átfuttatniuk rendszerükön. A most elindított oldal mintájaként tekinthető Kickstarter 10 ezer projektet valósított meg az elmúlt három évben.
Ugyancsak crowdfunding szolgáltatással jelentkezett az egyébként már másfél éve működő Creativeselector.hu is. A kezdeményezés keretében kreatív ötletek megvalósításához nyújtanak segítséget – legyen az kulturális téma, civil kezdeményezés vagy akár egy vicces kütyü fejlesztése. A www.creativeselector.hu üzleti partnere a CIB bank, így a tranzakció biztonságosan, gyorsan valamint olcsón történhet. Az oldal hamarosan új funkcióval bővül, aminek segítségével a projektgazdák választhatnak majd, hogy minden esetben meg szeretnék-e kapni a támogatást, vagy csak ha teljes egészében összegyűlt az általuk kért összeg.