A kkv-k az eurólízingre tesznek
Már a finanszírozói piacon is érezhető, hogy azok, a kis- és középvállalkozások, amelyek túlélték a válságot, elindították beruházásaikat. A hitellel szemben a lízinget részesítik előnyben, a svájci frank helyett pedig elsősorban az euró alapú finanszírozást választják.
Azok a kis- és középvállalatok, amelyek túl tudták élni a válságidőszakot, most megerősödve kerültek ki a hullámvölgyből, és a finanszírozói piac számára ismét kedvelt célponttá váltak. Az időközben beindult nagy – elsősorban autóipar – beruházások pedig már ebben az évben dinamikusan növelik a potenciális beszállítói kör rendelésállományát.
„A kkv szektor finanszírozásában a lízing szerepe ismét erősödni látszik, a 2008 év végétől bekövetkezett drámai visszaesést – 40-80 százalékkal csökkent a lízing az egyes szegmensekben – követően 2009-2010-ben ezen az alacsony szinten stagnált a lízingfinanszírozás. A trend az elmúlt év végén megfordult, és mérsékelt növekedés volt tapasztalható az első negyedévben.” – hangsúlyozta Kozma Gábor, a Lombard Lízing Csoport hálózati igazgatója.
A kkv szektoron belül elsősorban a fuvarozással és a gépgyártással foglalkozó cégek oldaláról érkezik finanszírozási igény, és jellemzően 4-6 éves konstrukciót választanak a vállalkozások. Mivel első körben az export orientált cégek érzik meg a nemzetközi gazdasági fellendülést, ezért az euró alapú finanszírozás most népszerűbb, mint a forint alapú, miközben a svájci frank alapú lízing teljesen eltűnt a piacról.
A tehergépjármű beruházások lízingfinanszírozásának aránya 12 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, ám a volumen jóval nagyobb mértékben, csaknem ötven százalékkal nőtt, mert a korábban elhalasztott beruházásokat most pótolták a cégek. Több gép-, berendezés beruházást finanszírozott a lízingpiac, mint egy évvel korábban, a finanszírozott összeg azonban csökkent, mert a tehergépjárművekhez hasonlóan itt is jelentősen nőtt a kkv ügyfelek által megfizetett saját erő mértéke.
Finanszírozott összeg (millió forint)
Mezőgazdasági gép | Tehergépkocsi (busz nélkül) | Gép, berendezés (+egyéb) | IT | Építőipari gép | |
2010 Q1 | 2777 | 18 534 | 7244 | 1352 | 1821 |
2011 Q1 | 5372 | 20 691 | 6089 | 3374 | 2164 |
Változás (százalék) | +93,45 | +11,64 | -15,94 | +149,56 | +18,84 |
Forrás: Lombard Lízing
A személygépjármű piacot a kkv szegmens megrendelései tartották életben, itt a visszaesés mértéke jóval alacsonyabb volt, mint a lakossági gépjárművásárlások finanszírozásában. A mezőgazdasági gépek esetén duplájára, az IT- és szoftver berendezések esetében még azt is meghaladóan nőtt a finanszírozott érték.
„A lízingfinanszírozás felfutása annak köszönhető, hogy a szabályozó rendszer az ügyfelek számára kedvezőbb feltételeket teremt a lízing, mint a hitel esetén. A finanszírozó kockázata pedig lízing esetén sokkal kisebb, mint a hitelezésnél. Az ügyfelek jól járnak, hiszen rugalmas feltételekkel végre forráshoz juthatnak. Ennek következtében mára a pénzügyi lízing népszerűbb forma lett, mint a hitel.” – tette hozzá Kozma Gábor.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.