Thaiföldet is elérte a cunami - Novemberig is elhúzódhatnak a kényszerű leállások
Újabb gyáraiban kénytelen visszafogni a termelést a világ legnagyobb autógyártója, a Japán Toyota.
Újabb gyáraiban kénytelen visszafogni a termelést a világ legnagyobb autógyártója, a Japán Toyota. A társaság pénteken arról tájékoztatott, hogy három thaiföldi üzemének kibocsátását kénytelen csökkenti a Japánban történt természeti katasztrófa nyomán kialakult ellátási gondok miatt. A cég közleménye szerint az érintett üzemek április 25-e és június 4-e között maximális kapacitásuk felével működnek csak, aminek eredményeként az idei kibocsátás 10 ezerrel maradhat el az eredetileg tervezettől. Arról, hogy június 4-e után helyre áll-e a korábbi rend, egyelőre nem tudtak nyilatkozni a Toyotánál.
Gyárleállás-cunami
Ahogy korábban többször beszámoltunk róla, az autóipar ágazati és termelési sajátosságai miatt a március 11-ei földrengés és cunami okozta károk globálisan fennakadást okoztak az iparágban. Japánban ugyanis számos fontos alkatrészt gyártanak az ágazat szereplői számára, így – a helyi autógyártók mellett - többek közt már a Ford, a Renault, a Peugeot Citroen és a General Motors is kénytelen volt korlátozni termelését egyes egységeiben.
A legnagyobb gonddal ugyanakkor természetesen a japán vállalatok küzdenek. Bár a szigetországban található egységek jelentős részét – ha nem is teljes kapacitáson – de már újraindították, több más országbeli üzemben azonban továbbra is alkatrészhiánnyal szembesülnek. A Toyota alig két napja jelentette be, hogy egy angliai gyárában is kénytelen csökkenteni kibocsátását, s korábban a Nissan és a Honda is hasonló lépésre kényszerült az Egyesült Királyságban.
Novemberig nem áll helyre a termelés
További rossz hír a Toyota részvényeseinek, hogy a cégvezetés számításai szerint novemberig biztosan nem áll vissza a normális szintre a vállalat globális kibocsátása. Akio Toyoda a vállalat elnöke pénteken egy sajtókonferencián jelezte: egyelőre túl korai lenne megbecsülni, hogy milyen hatásai lehetnek a cégre a természeti csapásnak, az azonban biztos, hogy még jó ideig számos üzemükben alkatrészhiánnyal lesznek kénytelenek szembenézni.
Korábban a cég egyik vezetője arról beszélt, hogy nem kizárt, hogy a Toyota amerikai értékesítési-előrejelzésének csökkentésére kényszerül, ugyanis egyes modellekből is hiány alakulhat ki a piacon a kényszerű leállások miatt. A mostani prognózis szerint a japán gyárakban júliusban kezdhetnek el fokozatosan visszatérni a normál termelési ütemhez, míg az anyaországon kívüli egységekben augusztusban indulhat meg a helyreállás, amely azonban novemberig is eltarthat.
A Japánban történt katasztrófa - ahogy korábban már jeleztük - könnyen a Toyota trónjába kerülhet. Tavaly a japán gyártó mindössze 30 ezerrel több autót értékesített, mint a legnagyobb konkurens amerikai General Motors, a leállások miatt azonban az idén ennél jóval nagyobb kieséssel kell számolnia. Az első becslések még arról szóltak, hogy a tervezettől 140 ezerrel maradhat el a 2011-es kibocsátás, a legfrissebb prognózisok azonban már inkább 300 ezres csökkenéssel számolnak. Bár ez természetesen nem jelenti automatikusan az értékesítés visszaesését is, amennyiben a piacon hiány alakul ki, akkor az eladott autók száma is biztosan elmarad a tervezettől.