Megkezdődtek a karácsony utáni leárazások: legyünk résen a vásárlásnál
A szokásosnál korábban, vagyis a napokban megkezdődtek az egyébként rendszerint január elejétől induló karácsony utáni leárazások. A kereskedők ugyanis idő előtt kényszerültek rá arra, hogy jóval olcsóbban adják termékeiket. Legtöbbjüknek nincs más választásuk, ha meg akarnak szabadulni az árukészletüktől.
A felgyorsult vásárlási szokásoknak köszönhetően a kereskedők már nem várnak januárig, hanem a két ünnep közötti időszak első napjától kezdve indítják az akciókat, írja az ingatlanhirek.hu. Az idei év egyik sajátossága volt, hogy már karácsony előtt megjelentek a boltokban a leértékeléseket jelző SALES feliratok. Igaz, ezekkel csak az üzletek egy részében találkozhattunk, és ott is csak bizonyos termékeket kínáltak akciós áron. A kereskedők hetente egyre nagyobb arányú kedvezményeket kínálnak, így a fennmaradó készletekből egyre alacsonyabb áron válogathatunk. Arra azonban nem árt figyelni, hogy a nagyobb üzletláncok hajlamosak ilyenkor korábbi, akár több éve raktáron levő "maradék" termékeket is betenni az akciós kínálatba. A tavalyi évhez hasonlóan ismét várhatóak például áfamentes napok, amikor egész termékcsoportok (például konyhagépek, fényképezők, mobiltelefonok) kerülnek 20-25 százalékkal kevesebbe: tanácsos várni ezekre, ha nem sürgős a műszaki cikk megvásárlása.
Nem árt tudnunk, mit tehetünk akkor, amikor hibás vagy nem tetszik az ajándékba kapott műszaki cikk vagy ruhanemű, vagy éppen az nem megfelelő számunkra - figyelmeztet a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület. Csak akkor illet meg minket szavatosság, illetve jótállás alapján a csere, javítás, illetve az árleszállítás lehetősége, vagy a teljes vételár, ha a termék ténylegesen hibás, azaz minőségi kifogás merül fel vele kapcsolatban. Ha tehát az áru méretben nem felel meg, vagy a színe, külseje nem tetszik nekünk, esetleg több darabbal is rendelkezünk belőle, de az egyik felesleges, akkor a forgalmazó nem köteles cserélni azt.
Nem ritka az a kereskedői magatartás sem, melynek értelmében a hibás termék javítása, vagy ugyanolyan árura történő cseréje helyett egy másik, hasonló árucikket ajánlanak fel a vásárlóknak, akár plusz ráfordítás nélkül, akár további ráfizetés mellett. Azaz levásárolhatjuk a hibás termék árát, akár egy kapott kupon, vagy bón segítségével. Természetesen elfogadhatjuk ezen felkínált lehetőséget, de nem kötelezhet bennünket a kereskedő a levásárlásra, azt nem vagyunk kötelesek elfogadni, és ragaszkodhatunk szavatossági, jótállási jogainkhoz.. Azt is tudnunk kell, hogy tartós fogyasztási cikk esetén - melynek körét jogszabály határozza meg, ide tartoznak tipikusan a műszaki, háztartási cikkek többek között -, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül élünk hibás termék miatt csereigénnyel, úgy nem hivatkozhat a kereskedő arra, hogy az esetleges aránytalan többletköltség miatt inkább javítja csere helyett a terméket. Végül, de nem utolsó sorban nagyon fontos: vásárlás előtt alaposan tájékozódjunk az egyes termékekről és lehetőségeinkről. Ha pedig hibásnak minősül az áru, ne féljünk élni lehetőségeinkkel, merjük jogainkat érvényesíteni.