2010. július. 28. 18:37 ecoline.hu Utolsó frissítés: 2010. július. 29. 07:45 Vállalkozás

F1 Magyar Nagydíj: Már a Forma-1 sem a régi

A tavalyinál jobbak ugyan a fővárosi szállodák foglaltsági adatai a Forma-1 hétvégéjére, az idegenforgalmi cégek...

A tavalyinál jobbak ugyan a fővárosi szállodák foglaltsági adatai a Forma-1 hétvégéjére, az idegenforgalmi cégek azonban panaszkodnak amiatt, hogy már korántsem tudnak olyan árakat érvényesíteni, mint egy évtizeddel korábban, ráadásul az elmúlt esztendőkben már a teltház sem garantált. A 2009-es jelentős mértékű visszaesés után a jegyeladások és a szállodák tapasztalatai alapján is több vendég érkezik az idei Magyar Nagydíjra, a 2008-as rekord nézőszám azonban nem biztos, hogy meglesz.

Megugró kínálat, süllyedő kereslet

A hazai idegenforgalom számára nem is elsősorban a vendégek elmaradása okoz gondot – bár a gazdasági válság nyomán az F1 iránti kereslet is visszaesett – sokkal inkább a kínálat megugrása az, ami miatt egyre nehezebb értékesíteni a szobákat a versenyhétvége idején is. Az elmúlt bő négy esztendőben a Forma-1 célközönsége által leginkább keresett 4 és 5 csillagos szállodai szobák száma több mint ötödével növekedett (elsősorban a 4 csillagos kategóriában volt jelentős, 30 százalékot meghaladó mértékű bővülés), s jelenleg már meghaladja a 11,5 ezret. Kovács Balázs a fővárosban 12 házat üzemeltető Danubius Hotels Group értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese az Ecoline-nak elmondta: csak az idén 800 új 4 csillagos szoba nyílt Budapesten, s az év hátralévő részében ezt további 500 követheti.

Ennek fényében nem meglepő, hogy míg az évezred elején gond nélkül - az átlagosnál magasabb áron is – sikerült megtölteni a szállodákat, addig most akadnak olyan hotelek, ahol a telítettség a 70 százalékot sem éri el az ominózus hétvégén, ráadásul az árak is csökkentek. Barkó Károly a Budapesten két szállodát működtető Hunguest Hotels PR és marketing vezetője elmondta: öt-hat évvel ezelőtt a jelenlegi ár duplájáért is ki tudták adni a szobákat a fővárosi szállókban, sőt tíz éve még a galyatetői hotel forgalmát is megdobta a Forma-1. Azóta azonban évről évre csökken a versenyhétvége hatása. A kereslet-kínálati viszonyok alakulását jól mutatja az is, hogy míg az évezred elején lényegében kizárólag hároméjszakás csomagokat kínáltak a láncok, most már erre nincs mód, így akár 1 éjszakára is adnak ki szobákat.

Jobb, mint tavaly

A mélypont a szállodák számára egyelőre úgy fest, hogy 2009-ben jött el, amikor a gazdasági válság miatt a hazánkba érkező vendégek száma is jelentősen csökkent. Kovács Balázs jelezte: a Danubius Hotelsnél az időarányos foglaltsági adatok kedvezőbbek, mint tavaly, a vendégek árérzékenysége azonban megmaradt, így nem lehet magasabb átlagárat elérni, mint az előző esztendőben. A vezérigazgató-helyettes elmondta: a tucatnyi hotelből több is akad, amely már egy héttel a nagydíj előtt megtelt, de van olyan is, amelynek 20 százaléka üres, s ezekben a szállodákban valószínűtlen, hogy sikerül elérni a teltházat. Összességében a Danubiusnál a tavalyi 80 százalékos foglaltságnál az idén 10 százalékponttal magasabbat várnak, tehát a szobák 90 százalékát adhatják ki a Forma-1 hétvégéjén.

Hasonló a helyzet a Hunguest Hotelsnél is. Barkó Károly az Ecoline-t arról tájékoztatta, hogy a két fővárosi szállodából az egyik megtelt, a másik hotelben azonban még bőven van hely. 

Nincs mindenhol teltház a Mellow Mood Hotels szállodáiban sem. A lánc 12 budapesti egységéből a jelenlegi értékesítési adatok szerint négy ház telhet meg teljesen, míg tavaly a tíz hotelből háromban adták ki közel az összes szobát.  A társaságnál jelezték: a tendenciák vegyesek, akad olyan ház, ahol 40 százalékponttal nőtt a kihasználtság, de van olyan egység is, ahol közel ennyivel csökkent. Mindenesetre a Mellow Mood Hotels foglaltsági adatai is jól mutatják, hogy a Forma-1 célközönsége elsősorban a magasabb kategóriás hoteleket keresi: miközben a 3 csillag szuperior és afeletti kategóriák esetében meghaladja a 80 százalékot is a foglaltság, addig az alacsonyabb besorolású hoteleknél a szobák alig több mint felét adták ki.

Hungaroring: Időarányosan több jegy kelt el

A Magyar Nagydíjat szervező Hungaroring Sport Zrt. (HS) jegyeladási adatai alapján is úgy fest, hogy az idén többen érkezhetnek a hazai versenyhétvégére, mint tavaly, a 2008-as rekord azonban korántsem biztos, hogy meglesz. Palik László, a HS elnöke elmondta: az idén időarányosan 10 százalékkal több jegyet adtak el eddig elővételben, mint egy esztendővel korábban, kiemelte azonban, hogy ebből hosszútávú következtetéseket még nem szabad levonni, hiszen a végső számok mindig a helyszíni jegypénztáraknál dőlnek el. Tavaly a három nap alatt valamivel kevesebb, mint 200 ezer rajongó látogatott ki a mogyoródi pályára, ez pedig 20 százalékos visszaesést jelentett a 2008-as rekordszámú (241 ezer) helyszíni nézőhöz képest.

A szállodák által tapasztalt árérzékenységet azonban a HS-nél is észlelték. Palik László elmondta: a tizedével több belépő a jegyárbevételben egyelőre csak 4-5 százalékos növekedést jelentett, ami azt mutatja, hogy a szurkolók az olcsóbb tiketteket keresik. Az elnök jelezte: a recesszió az idén már kevésbé érezteti hatását, mint 2009-ben, de a költési hajlandóság még nem tért vissza teljesen. 

Ha a fogyasztói szokásokon változtatott is némileg a krízis, az eddigi rendelések alapján úgy fest, hogy hagyományosan sok rajongót küldő országok szurkolóinak körében továbbra is kedvelt a Magyar Nagydíj. Az idén is sokan érkezhetnek Németországból, Lengyelországból és Olaszországból, s jót tehet a futam látogatottságának a kiélezett világbajnokság is.

A HS egyébként Michael Schumacher visszatérésére építette fel idei marketingkampányát (a hétszeres világbajnokról többek közt két lelátórész is elneveztek a Hungaroringen), s bár a német versenyző várakozások alatt teljesít, a kampány Palik László megítélése szerint így is sikeres volt, amit a jelentős németországi érdeklődés jól mutat.

Jandó Zoltán
Ecoline