Nyelvtudás: mennyire számít új munkahelynél?
Az elmúlt egy évben a munkáltatók milyen gyakran fogalmazták meg elvárásként valamilyen idegen nyelv ismeretét, és ennek milyen arányban felel meg az álláskeresők önéletrajzában feltüntetett „munkaképes” nyelvtudás? Erre keresték a választ a Workania.hu internetes állásportál kutatói.
A felmérés eredményei alapján az álláshirdetések 68 százalékában szerepel a pályázat feltételeként valamilyen idegen nyelv ismerete, nem meglepő módon ez leginkább az angol. A kiírások 30 százalékában nem angol nyelvtudást várnak a munkáltatók.
Kereslet és kínálat
Az összes álláshirdetés 64 százalékában szerepel az angol nyelvtudás elvárásként. Német nyelvet a pályázatok 13 százalékában várnak a munkáltatók, francia 3,8 százalékában szerepel, a további eredmények pedig: orosz 2,6, olasz 2, lengyel 1,6, cseh 1,2, román 1,1 százalék.
Az állásajánlatok 1 százalékában szerepel még görög, héber, spanyol, holland és japán nyelv is.
Ezzel szemben a hirdetésekre jelentkező álláskeresők 48 százaléka jelöli meg az angolt mint munkaképes nyelvtudást, németül a pályázók 29 százaléka tud, a román nyelvismeret az álláskeresők 3,1 százalékánál szerepel, francia 2,8 százalékuknál. A pályázók 2,3 százaléka használja munkaképes nyelvként az olaszt, 2,2 százalékuk az orosz nyelvet, 1,5 százalékuk pedig a spanyolt és a szlovákot. A kutatás során feltérképezték néhány környező ország álláskeresőit is. Csehországban angolul az álláskeresők 59 százaléka, németül 43 százaléka, oroszul pedig 16 százaléka beszél. Szlovákiában ez az arány 66, 48 illetve 13 százaléka. Az angol nyelv mint követelmény a hirdetések 69 százalékában szerepel a cseheknél, Szlovákiában ez az érték 52 százalék, a német nyelvet 16, illetve 14 százalékban várnak el országonként.
A Workania kutatói egyes munkakörökre vonatkozóan is elemezték a magyarországi elvárásokat. A középvezetői, menedzseri pozíciókra vonatkozó hirdetések 62 százalékában szerepelt elvárásként valamilyen idegen nyelv ismerete, ugyanez a feltétel 72 százalék a felsővezetők körében. A menedzserek keresésére irányuló hirdetések 23 százalékában, a felsővezetőket keresők 35 százalékában pedig az angoltól eltérő másik idegen nyelv ismeretének szükségessége jelenik meg.