2009. szeptember. 03. 17:04 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. szeptember. 10. 11:54 Vállalkozás

Egy százast és minimum 45 percet spórolunk vásárláskor

Egy bevásárlás alkalmával átlagosan száz forinttal kevesebbet költünk, mint egy éve, vagyis a bevásárlókosarunk értéke 1850 forintról 1750 forintra csökkent. Ráadásul már nem is válogatunk annyit: másfél óra helyett csupán háromnegyedet töltünk egy boltban – derül ki a Gfk Piackutató Intézet legfrissebb felméréséből.

A fogyasztók többsége szívesebben vásárol a kisebb alapterületű üzletekben, azt gondolván, így kevesebb idő alatt veszi meg azt a néhány terméket, amire szüksége van. A nagyobb áruházakban pedig jobban ki vannak téve  a csábításnak, s többet költenek emiatt - mondta a hvg.hu-nak Kozák Ákos a Gfk ügyvezető igazgatója a BCG és a GfK Hungária piackutató legfrissebb, közös nemzetközi felmérése alapján. Hozzátéve a vásárlók tudatosabbak lettek és racionalizálták költéseiket a válság miatt. A tartós fogyasztási cikkek helyett elsősorban az alapvető élelmiszerekre adnak ki pénzt. Az elmúlt egy évben több fogyott étolajból és rizsből, de ásványvíz helyett sokan választják a csapvizet.

Jellemző trend továbbá, hogy a fogyasztók "begubóznak", egyre több időt töltenek otthonukban, ahol "önellátásra" törekednek, például saját maguk főznek. Az ehhez szükséges élelmiszerek közül gyakrabban emelik le a polcról a hazai előállítású termékeket, mintsem a nagy márkákat, miközben – a várakozásokkal ellentétben - nem nőtt a kereslet a sajátmárkák iránt. 

Bár a háztartások az elköltött jövedelmük több mint negyedét – 26 százalékát – élelmiszerre fordítják, szolgáltatásokra és kultúrára ennél jóval kevesebbet költenek.  A felmérés eredményei szerint a forgalom volumenében csökkenés figyelhető meg a napi fogyasztási cikkek piacán: az első negyedévben 6,5, a másodikban 3,2 százalékkal kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásároltak a magyar háztartások.

A magyar élelmiszer- és vegyi áru vásárlások 80 százalékának aktív szereplője nő, vagyis a nők  hatalmas költési potenciált jelentenek – mondta a Dörnyei Attila a Gfk ügyfélkapcsolati igazgatója. A háziasszonyok egyre több időt töltenek  bevásárlással  több boltba mennek be, jobban keresik az akciós kínálatokat, mivel szűkebb forrásból kell gazdálkodniuk.

A komplex fogyasztói bizalmi index mostanra ugyan újra a válság előtti szintre emelkedett, azonban ez egyelőre nem mutatkozik meg a fogyasztói döntésekben, vagyis az emberek nem vásárolnak többet. A fogyasztásban 2009-ben nem várható jelentős bővülés, mivel a háztartások kedvezőtlennek ítélik meg jelenlegi anyagi helyzetüket – mondta Kozák Ákos.