2009. június. 16. 10:13 ecoline.hu Utolsó frissítés: 2009. június. 16. 10:15 Vállalkozás

Magyar összeomlás, német szárnyalás, Hyundai csoda

Közel öt százalékkal esett az autóértékesítés...

Közel öt százalékkal esett az autóértékesítés májusban, így az elmúlt hónap zsinórban a 13. olyan volt, amikor szűkült az autópiac. Az öreg kontinensen az adatokat publikáló European Automobile Manufacturers’ Association ezalatt az uniós és az EFTA tagállamokat érti) májusban összesen 1,27 millió új autót regisztráltak, bő 60 ezerrel kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az évből eltelt eddigi öt hónapot tekintve még elkeserítőbb a kép: az autóeladások ebben az időszakban 13,9 százalékkal zuhantak.

ACEA

Kétarcú nyugat

Nyugat Európában összesen 1,20 millió autót jegyeztek be májusban. A kontinens nyugati részén több olyan ország is akadt, ahol már számottevő emelkedést mértek, többségében olyan államok, ahol bevezették a roncsautó-prémiumot. Ausztriában és Görögországban 5 százalékkal emelkedtek az eladások, Németországban azonban közel 40 százalékkal több autót értékesítettek májusban, mint egy évvel korábban.

A kontinens nyugati részén a másik véglet az Egyesült Királyság, és Spanyolország: a briteknél negyedével zuhantak az eladások, míg Hispániában közel 40 százalékos visszaesést mértek. A teljes öt hónapot tekintve ugyanakkor még mindig kétszámjegyű a visszaesés Nyugaton is: a németországi 22 százalékos bővülést ugyanis túlkompenzálja az olaszországi 15, az egyesült királyságbeli 28 és a spanyolországi 42 százalékos zuhanás.

Süllyedő kelet

A nyugatinál is rosszabb a helyzet régiónkban, ahol májusban 26 százalékkal esett az autóértékesítés éves összevetésben. Kelet-Európában is azok az országok teljesítettek jól, ahol működik a roncsprémium intézménye (Szlovákiában 40, Csehországban 20 százalékos növekedést regisztráltak), a többi államban azonban hihetetlen ütemben szűkül a piac.

A szlovéniai 24 százalékos visszaesés kifejezetten jó teljesítménynek mondható, ha figyelembe vesszük, hogy Romániában 53, Litvániában 67, Észtországban 74, Lettországban pedig több, mint 80 százalékot szakadt az értékesítés. Nem jobb a helyzet az évből eltelt eddigi öt hónapot nézve sem: ebben az időszakban majd 28 százalékos visszaesést mértek a 2004 óta csatlakozott államok esetében.

Összeomló magyar autópiac

Magyarország az ACEA elemzése szerint a legrosszabbul teljesítő államok között volt, hazánkban májusban kétharmadával kevesebb autót adtak el, mint egy évvel korábban. Ennél a felmérésbe bekerült országok közül csak a balti államokban és Izlandon volt nagyobb visszaesés. Hazánban az ötödik hónapban egyébként alig 4500 autót értékesítettek szemben a tavalyi 13,2 ezerrel. A év első öt hónapját tekintve sem sokkal kedvezőbb a kép: a tavalyi 67,6 ezerről 33,6 ezerre esett a regisztrált új autók száma.

Hyundai csoda, Chysler bukta

A márkák közül májusban a Chrysler teljesített a legrosszabbul Európában: a jelenleg csődvédelem alatt álló amerikai gyártó eladásai bő 60 százalékkal estek. Komoly gondokkal küzd azonban a BMW (-14 százalék), a Jaguár (-40 százalék) és a Mazda is (-25 százalék), s esett többek közt a Toyota, a Daimler, a GM és a Renault által eladott autók száma is.

Az év ötödik hónapjában azonban akadt olyan gyártó is amely növelni tudta értékesítését: a Volkswagennél és a Suzukinál 3, A Fiatnál 2, a Kiánál 1 százalékos bővülést mértek, míg a Hyundai 25 százalékos növekedésről számolt be.

Ezek után nem meglepő, hogy a 2009-es esztendőből eddig eltelt öt hónapban kizárólag a dél-koreai gyártó tudott növekedésről beszámolni: a Hyundai 13 százalékkal több autót adott el az idén, mint tavaly. Számos gyártónál azonban kétszámjegyű visszaesést mértek: a Chysler eladásai felére csökkentek, de 20 százalék fölötti mértékben esett a Jaguar, a Nissan, a Mitsubishi, a Mazda, a BMW és a GM értékesítése is.

Ecoline