2008. május. 29. 14:15 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. május. 30. 11:31 Vállalkozás

Kilenc tipikus hiba a hírlevél készítésénél

Az e-mail marketingen belül érdemes különbséget tenni az elektronikus Dm levél (eDM) és a hírlevél között. Az elektronikus direktmarketing levelet alkalomszerűen küldik ki, a hírlevelet bizonyos időközönként rendszeresen. A legnagyobb különbség a funkciójukban rejlik. Ezt a vállalkozások gyakran hagyják figyelmen kívül és követnek el sorozatos hibákat.

Az eDM elsősorban promócióra szolgál, ha egy cégnek van olyan terméke, akciója vagy szolgáltatása, amiről bővebb tájékoztatást szeretne adni, akkor ideális választás, viszont a gyakoriságra oda kell figyelni. Komolytalanná válhat az a cég, amelyik heti több alkalommal bombázza a feliratkozó olvasókat különböző ajánlatokkal, pláne úgy, hogy a feliratkozók többségét elsősorban a hírlevélben küldött információk érdeklik. Az e-mail marketingben az a legbiztosabb pont, ami kifejezetten alkalmas új ügyfelek megszerzésére, vagy a megrendelések számának növelésére. Ha egy vállalkozás egy hatékony hírlevelet szeretne üzemeltetni, a következő dolgokra feltétlenül érdemes figyelni a gyakorlati alkalmazás során.

1. A hírlevél nem önreklám!

Ez talán a legnagyobb hiba, amit egy cég elkövethet és az ilyen hibák a leiratkozások számában meglátszanak. A felhasználók a piaccal kapcsolatos hírekre, problémáik megoldására, esetleg az őket érintő vállalati kérdésekre kíváncsiak, nem pedig arra, hogy milyen évet zárt az adott cég, vagy, hogy mekkorára nőtt a vásárlók száma 1 év alatt. Természetesen egy e-mail hírlevél is tartalmaz promóciót, tartalmazzon is, de ha egy vállalkozás hosszú távon gondolkozik ebben a kommunikációs csatornában és profitálni is szeretne belőle, akkor az ajánlatok aránya ne haladja meg a 30 százalékot.

2. A hírlevél, mint „mézesmadzag”:

Egy hírlevél elsődleges célja, hogy a benne szereplő információk segítségével elérje, hogy az olvasók a linkek segítségével átmenjenek az adott cég weboldalára (ezzel is növelve az oldal teljesítési adatait) és ott találja meg bővebben azokat a tartalmakat, amikre kíváncsi. Ennek feltétele, hogy a hírlevél minden témája keltse fel az érdeklődést, adjon információkat, ugyanakkor ne a hírlevél tartalmazza a téma kifejtését, ha valakit bővebben érdekel, akkor legyen lehetősége egy kattintással átmenni a webszájt megfelelő tartalmához.

3. Alapvető szabály az átláthatóság!

Mint minden webes felületen, az ergonómia itt is elengedhetetlen, az olvasók csak akkor fognak kitartani egy hírlevél mellett, ha az értékes tartalom mellett könnyű és egyértelmű a használata, a rovatok elkülönülnek egymástól és átlátható a tartalom.

4. Leiratkozás és adatvédelem

Kiemelten fontos, hogy egy hírlevél alján az olvasók megtalálják azokat a közérdekű információkat, amikre szükségük lehet. Ez része a hírlevélnek, minden levél esetében megtalálhatónak és változatlannak kell lennie az olvasók érdekében. Ez a „lábléc” minden esetben tartalmazza azt, hogy a felhasználó milyen e-mail címről iratkozott fel, a küldő cég adatait, valamint jól láthatóan azokat a linkeket, amelyek segítségével az olvasók módosíthatják a feliratkozási adataikat, vagy igény esetén leiratkozhatnak a hírlevélről. A felhasználói „biztonságérzet” megköveteli, hogy ezeken kívül erről a felületről is elérhető legyen a vállalkozás adatvédelmi nyilatkozata, ahol a felhasználók tájékozódhatnak a cég álláspontjáról az adatvédelemmel kapcsolatban.

5. Autoresponderek használata

Az autoresponderek azok az előre megírt, de a rendszer által automatikusan kiküldött „levelek” amelyek időzítését a hírlevél küldő fél állít be az ügyfélkapcsolat hatékonysága érdekében. Ezeket minden komolyabb hírlevélküldő rendszer tartalmazza, leggyakoribb esetben a feliratkozás utáni köszönőlevelekre használják, de hatékonyan alkalmazható akár online kérdőívek célba juttatására is. Ezzel kapcsolatban nincsenek előre megalkotott gyári típuslevelek, viszont szinte minden felmerülő igény kielégíthető az autoresponderek használatával, személyre szabhatóságuknak és az automatizálási lehetőségeknek köszönhetően minden cég számára fontos ügyfélkapcsolati eszközt jelenthenek.

6. Listaépítés

Felmerülhet a kérdés, hogy ha egy cég alkalmazni szeretné az e-mail marketinget a vásárlásösztönzésre vagy akár ügyfélszerzésre, hogyan tehet szert a feliratkozókra? Egy hírlevél lista építése nem egy gyors folyamat, de mindenképpen érdemes időt, pénzt és energiát fordítani rá. Alapvető fontosságú, hogy a cég webszájtján minden oldalról legyen megtalálható a feliratkozási felület, emellett PPC kampányokat is érdemes indítani a népszerűsítésére. További hatékony lehetőség, hogy egy-egy hírlevél erejéig listabrókerektől bérel hírlevelet a cég, ami legális listákra kerül kiküldésre, teljesen a hirdető cég arculatára van szabva, ráadásul a címzettek szűkíthetőek többek között érdeklődés szerint is. Itthon eredményesen alkalmazható ez a módszer többek között a Maxima Light szolgáltatás igénybevételével, ami kifejezetten kis és közepes vállalkozások igényit elégíti ki.

7. Hírlevél tesztelése

Egy hírlevél kiküldésénél nagyban javítható a hatékonyság, ha egy vállalkozás leteszteli a leveleket. Lehet tesztelni a tárgy mezőt, az ajánlatot, az ösztönzőt, gyakorlatilag bármit, amit a cég szeretne. Talán a legegyszerűbb tesztelés az A/B tesztek használata. Példának okáért, ha egy vállalkozás a tárgy menüt akarja letesztelni, akkor célszerű az olvasók közül kiválasztani kétszer 20-30 embert, egy-egy tesztcsoportba tenni őket, és amikor elkészült a hírlevél, az egyik tesztcsoportnak elküldeni a levelet „A” tárgy mezővel, a másik tesztcsoportnak pedig „B” tárgy mezővel. Amelyik csoportból többen kattintanak, az lesz a „nyertes” szöveg, és azt már ki lehet küldeni a teljes listára.

8. Hírlevél típusai, időzítése

Érdemes megkülönböztetni a HTML típusú hírleveleket a Text, azaz csak szöveges üzenetektől. Ha vállalata a B2B (vállalatok közötti) szektorban dolgozik, akkor célszerű csak szöveges leveleket küldeni, mivel a vállalti szféra több levelező rendszere nem engedi a HTML levelek megnyitását. Viszont ha cége a B2C (vállalat és fogyasztók közötti) szektort erősíti, akkor bátran alkalmazhatja a látványosabb technológiát képekkel, mivel az otthoni, illetve az ingyenes levelezők minden gond nélkül megnyitják azokat. Éppen a két szektor közötti különbségek miatt is érdemes odafigyelni a kiküldés idejére is, kimutatások igazolják, hogy a B2B szektor dolgozói a legnagyobb eséllyel a hét közepén, azon belül pedig a nap közepén olvasgatnak leginkább, míg a fogyasztói célcsoportot hétvégén is kényelmesen el lehet érni az információkkal.

9. Itthoni lehetőségek

Már itthon is sok lehetősége van annak a cégnek, aki hírlevelet szeretne indítani. Hasznos linkkatalógus a témában a www.email-marketing.lap.hu, ahol több hatékony rendszer is megnézhető, vagy ha egy cégnek nincs kapacitása arra, hogy hatékonyan foglalkozzon egy ilyen rendszerrel, számos tehetséges hazai tanácsadó foglalkozik üzemeltetéssel.

Bogschütz Dániel
Forrás
: http://www.webcomm.hu/