2008. május. 28. 13:23 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. május. 28. 13:45 Vállalkozás

Számlalevelek kiállítása és adatvédelem

Évente mintegy 600 millió személyre szóló levél érkezik postaládánkba. Egy átlagos háztartás havonta legalább tíz megszemélyesített küldeményt kap. Kik állítják elő ezeket és mennyire kezelik biztonságosan az adatainkat?

Évente közel 600 millió megszemélyesített küldemény készül Magyarországon, ezek közel kétharmada szolgáltatói, pénzintézeti számlákhoz kapcsolódó nyomtatvány, amelyeket pénzintézetek, közüzemek, távközlési és műsorszolgáltató cégek, illetve alapítványok küldenek ügyfeleiknek. A küldemények további 15 százalékát teszik ki az államigazgatási intézmények (okmányirodák, bíróságok, különféle hivatalok) által előállított, különféle ügyintézésekhez kapcsolódó küldemények. A fennmaradó közel 20 százalékos részt a direkt marketing cégek képviselik.

A megszemélyesített küldemények előállításának piaca – a speciális eszközigények és a kapacitások gazdaságos kihasználásának követelménye miatt – viszonylag koncentrált. Az államigazgatáshoz köthető 70-80 millió küldemény mellett különféle szolgáltatók 100-110 millió darab küldeménye is saját nyomdában készül el. A megszemélyesített küldemények fennmaradó kétharmadának előállításával azonban erre szakosodott, külső céget bíznak meg (outsourcing).
 
A nagyfokú piaci koncentrációt mutatja az is, hogy a külső megbízással nyomtatott mintegy 400 millió megszemélyesített küldemény 95 százalékát öt társaság állítja elő. Évi 110-120 millió küldemény előállításával a Díjbeszedő Holding Zrt. a piacnak közel 30 százalékát fedi le - ezzel piacvezető, a további jelentősebb szereplők közé a Xerox Magyarország Kft., a Drescher Magyarországi Kft., az Állami Nyomda Nyrt., valamint a Magyar Posta Zrt. Elektronikus Posta Központja tartoznak.

Miért éri meg kiszervezni?
Több oka is van, hogy a küldemények elkészítésével jobbára külső cégeket bíznak meg. Egyrészt a megrendelők nagy része időszakosan, számlalevelek esetében például többnyire havonta egyszer küld ügyfeleinek megszemélyesített küldeményt. Saját nyomdai kapacitást ilyen alacsony kihasználtság mellett ritkán érdemes kialakítani: a tapasztalatok szerint a kiszervezés még nagyobb szolgáltatók esetében is minimum 30-35 százalékos költségmegtakarítást eredményez. Az outsourcing már viszonylag alacsony mennyiség mellett is gazdaságos lehet: az adott eset jellegétől függően már napi néhány ezer darab küldemény előállítása esetében is érdemes igénybe venni.

A kiszervezés során az ügyfél ráadásul olyan új technológiákat is igénybe vehet, amelyek Magyarországon csak most kezdenek elterjedni. Ilyen a számlalevelekben is alkalmazható kiemelő szín, ami célzott marketingüzenetek elhelyezésének is kiváló eszköze lehet.

Adatbiztonsági kérdések
Az outsourcing ugyanakkor pótlólagos intézkedéseket is szükségessé tesz. A megszemélyesített küldemények kiszervezése ugyanis komoly adatvédelmi feladatok megoldását igényli a szolgáltatóktól. Az adatok jellegétől függően különféle biztonsági fokozatoknak kell megfelelni annak érdekében, hogy az ügyfelek személyes jellegű adataihoz illetéktelenek ne férhessenek hozzá. Erre megfelelő megoldást kínál, hogy a szükséges kész adatállomány a megbízótól dedikált szerverre érkezik. Ily módon a nyomda nem is kezeli az adatokat, amelyeket a nyomtatványok előállítása után a megbízó előírása alapján őriz illetve semmisít meg.

A direkt marketing (DM) küldemények viszonylagosan alacsony, mintegy 20 százalékos aránya a magas postázási költségekkel magyarázható: miközben egy DM-anyag előállítása 12-20 forintba kerülhet, addig a kapcsolódó postaköltség közel 60 forint. Ezért a hirdetők a különböző marketinganyagokat sok esetben igyekeznek az ügyfeleknek küldött egyéb anyagokhoz (folyóiratokhoz, partnercégek esetében pedig egyre gyakrabban számlalevelekhez is) csatolni.

A külföldi tapasztalatok szerint ennél is jóval hatékonyabb a számlalevélen elhelyezett színes, vagy kiemelő színes reklám. Ez a megoldás a külön szóróanyaggal szemben több fontos előnnyel bír: egyrészt azonnal magára vonja a figyelmet, másrészt a megszemélyesítés miatt lehetőség van arra, hogy a különböző szempontok szerint szegmentált ügyfelek különböző, célzott reklámokat kapjanak. Akár lakóhely, akár életkor, vagy éppen a számlaforgalom alapján meg lehet határozni, hogy az adott információt csak a valóban a célcsoportba tartozó személyek kapják meg, jelentősen növelve ezzel az elérés hatékonyságát.

Az internet terjedésével és a fogyasztók felhasználói szokásainak változásával a következő években várhatóan egyre nagyobb teret nyernek majd az elektronikusan kiállított és bemutatott számlák. A folyamat várhatóan a következő egy-két év során fog látványosan felgyorsulni, az azonban biztosnak látszik, hogy a megszemélyesített küldemények körében a következő néhány évben még továbbra is a számla és ügyféllevelek dominanciájával kell számolni.