Mire vitte a Subway, a McDonalds és a Burger King a magyar piacon?
A legtöbb gyorsétterem franchise-rendszerben működik. A nagy hálózatok közül hazánkban 19 egységgel rendelkezik és töretlenül fejlődik a 2004-ben a magyar piacra lépett Subway hálózat. Becslések szerint a gyorséttermi piac több mint egyharmadát viszi a jelenleg több mint 90 hazai gyorséttermet magáénak tudó McDonald's, őt követi lemaradva a mintegy 20 egységet üzemeltető Burger King, majd a 10 éttermes Pizza Hut és a nyolc egységes KFC.
Amikor megnézzük a vendéglátás területén működő hálózatokat, megállapíthatjuk, hogy Tovább folytatja hódító útját a Fornetti, aki az európai ranglistán a 3. helyet foglalja el, és dinamikusan terjeszkedik a szintén hazai Pékpont hálózat is. További egység nyitását tervezi a 6 éves nyolc egységgel rendelkező Pizza Pont hálózat a nyíló Árkád üzletházakban. Közel 40 egységgel zárta az előző évet a 15 éves Don Pepe, és már több egységet nyitott a Cafe Frei.
Továbbra is népszerű, noha már egysége bezárására is kényszerült a Leroy. Hamarosan Nyíregyházán nyit a kilenc üzletet működtető Főzelékfaló, és több egység nyitását tervezi a négy éve a piacra lépő és két éve franchise-rendszerben működő belga sült krumplira specializálódott Belfrit. A meglévő három egység mellé 7-8 új üzlet nyitását tervezi csak ebben az évben, elsősorban vidéken. Többek között Debrecenben, Polgárban, Baján, Kiskunfélegyházán, Nyíregyházán is találkozhatunk.
Egyre komolyabb versenyre lehet számítani ebben a szektorban, hiszen folyamatosan lépnek be új szereplők a piacra, a tavaly év második felében megnyílt Budapesten az első Vapiano étterem és Debrecenben a Sr. Patata, de ebben az évben dinamikus terjeszkedésre számít az Egerből indult Király Pizza hálózat is aki néhány hónapja döntött franchise-hálózatának kiépítése mellett és már több érdeklődővel tárgyal Budapesten és vidéken egyaránt.
Ezeken kívül még számos mediterrán hálózat kíván betörni a magyar piacra. Görög, török, olasz, spanyol, francia, sőt még portugál rendszergazdák is kacsingatnak régiónk felé. Ilyen például a spanyol "óriás", a több éttermi hálózatot is felvásárolt Comess Group, hozzá tartozik többek között Nyugat-Európában népszerű Lizarran Tavernas vagy a mexikói ételeket és hangulatot kínáló Cantina Mariachi is. Régiónkban előszőr Romániában nyitottak egységeket, de most már a magyar jelenlétre törekednek. Spanyolországból még a Jamaica Cafe, a Tapasbar, illetve az Abbasid Döner Kebab már közel egy év keres mester – kizárólagos – partner hazánkban.
Portugáliából az 1000 nm-es helyigényű Ozone hálózat amely rendelkezik bárral, bowling pályákkal, biliárd szalonnal, karaoke bárral, elektronikus játékok számára kialakított termekkel, a beruházás 700 ezer euró. Partnert keres a PastaMix és a TostaMix hálózat is hazánkban, melyek eredeti koncepciókat kínálnak. Több érdeklődővel tárgyal a máltai Café Jubilee is, mely várhatóan Budapest belvárosában nyitja meg a közeljövőben első éttermét. Érdekesség, hogy a szlovák Mr. Kebab is már megnyitotta Szombathelyen és Sopronban egységeit, és még több üzlet nyitását tervezi nálunk ebben az évben.
Számos amerikai nagy hálózat várat még magára a magyar piacon mint a Papa John’s, vagy a Domino’s Pizza, és csak az Egyesült Államokban mintegy 6500 egységgel rendelkező és amerikanizált mexikói konyhát képviselő Taco Bell. Komoly érdeklődést mutat hazánk iránt az argentin Applebee’s is, amely megkezdte az elmúlt évben terjeszkedését már Romániában. Több érdeklődővel tárgyal a Yogurtlandia, olasz fagyizó, mely komoly konkurenciát jelenthet a Yogen Früz számára.
A magyar piacra való visszatérést jelentette be a közelmúltban a tengeri ételeket kínáló Nordsee, amely már egyszer kivonult Magyarországról. Első éttermüket Budapesten kívánják megnyitni, de nem franchise-rendszerben.
Forrás: http:// www.franchiseportal.hu