2007. augusztus. 16. 07:49 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. augusztus. 16. 07:46 Vállalkozás

Hét plusz egy szabály a céges bloghoz

Vállalati blogot szeretnénk indítani vagy fejlesztenénk a már meglévőt? Íme 8 alapszabály, hogy mit tegyünk és mit ne tegyünk, amikor céges blogot indítunk.

A cégünk frontvonalában dolgozó kollégáink által működtetett blog vállalatunk valódi, emberi arculatát fogja megjeleníteni. A nagyközönség többé már nem csak egy profittermelő gépezetet lát majd cégünkben, ami  sokkal személyesebb kapcsolatot eredményez.

Elkötelezi a vásárlókat:

A legjobb üzleti blogok lehetőséget adnak az olvasóknak arra, hogy hozzászóljanak a témához. Ez azt mutatja, hogy cégünk állja és kezelni is tudja a kritikákat. Ráadásul számos értékes információt is begyűjthetünk, ha figyelemmel végigkövetjük olvasóink hozzászólásait. Olyan mint egy állandó fókuszcsoport.

Segít a márka megismerésében:

Míg a legtöbb céges kommunikáció arra törekszik, hogy mindenkinek mindent megmutasson, blognak lehet az egyedi személyisége, ami tükrözi a márka kultúráját. Ez részben azt mutatja, hogy milyen a cég valójában, részben pedig azt, hogy merre fejlődik.

Választ adunk a kritikus kérdésekre

Nézzünk szembe vele, ha a dolgok rosszul alakultak. Ha már megesett a probléma, az első amit vásárlóink várnak tőlünk, a magyarázat. A blogbejegyzések gyorsan megírhatók és közzétehetők válasz gyanánt egy aktuális ügyre. Még akkor is, ha nem tudunk teljesen pontos választ adni, a blog a legjobb hely, hogy egyszerűen ezt mondjuk: „Tudjuk, hogy probléma van, de dolgozunk rajta.”
Ki és mit írjon?

A céges blogolás általában csapatmunka. Néhány cég megengedi alkalmazottainak is, hogy egyénileg működtessenek egy blogot, ha számos érdeklődő akad az adott személy szakterülete iránt. A blog készítés szabályai

Az alábbiakban megtaláljuk a hét legfontosabb tennivalót (vagy, hogy mit ne tegyünk) ha márka vagy céges blogot szeretnénk indítani.

1. Ismerjük meg közönségünket!

Egy kis kutatást kell végeznünk, hogy pontosan ki is a közönségünk. Az ismeretek alapján össze tudjuk gyűjteni olvasóink mire vágynak és mi elégíti ki szükségleteiket. Számos forrás létezik ahonnan begyűjthetjük az adatokat:

- Más blogok az iparágunkban
- Fórumok, hírcsoportok és más online közösségek
- A kereskedelmi média
- A saját ügyfélszolgálatunk (ez lehet a legjobb forrás mely alapján meghatározhatjuk blogunk hangvételét és tartalmát)

Tartsuk észben, hogy olvasói táborunk nem csak a vásárlóinkból áll. Olvasóközönségünkbe fog tartozni a média és iparágunk véleményadói is, úgymint a népszerű bloggerek, tanácsadók és szakemberek akik folyamatosan tanulmányozzák az adott területet. Természetesen a versenytársaink is olvasni fogják blogunkat.

2. Határozzuk meg blogunk hangvételét!

Miután már annyi adatot begyűjtöttünk közönségünkről amennyit csak lehetett, a következő lépés, hogy meghatározzuk blogunk általános hangvételét. Ha blogunk egy szoftvertermékhez kapcsolódik, melynek az alapvető vásárlói bázisa mérnökökből áll, teljesen más hangnemet kell megütnünk mintha könyvelőknek szeretnénk eladni valamit. Általánosságban azonban a blog hangneme teljesen eltérő kell, hogy legyen mint az általános céges kommunikációnké. Soha ne beszéljünk túl hivatalosan. Íme néhány jelző mely leírja milyen lehet blogunk hangneme:

- Laza és társalkodó
- Szenvedélyes
- Őszinte
- Hiteles
- Vidám

Blogunk ellenben soha ne legyen:

- Arrogáns
- Öndicsérő
- Szakzsargonokkal tűzdelt
- Monoton

Amikor csak lehetséges beszéljünk érthető magyarsággal. Blogunk nem egy non-stop nyitva tartó válaszadó központ, hanem egy kötetlen lehetőség arra, hogy kapcsolatot tartsunk az emberekkel.

3. Készítsünk egyedi designt!

Blogunknak egyedi kinézetűnek kell lennie, mely önmagában is megállja a helyét, mindemellett azért kapcsolódnia kell márkánk kinézetéhez is.

4. Alakítsunk ki szerkesztői naptárat!
 
Üljünk le termékmenedzsereinkkel, ügyfélszolgálatosainkkal, marketing osztályunkkal és határozzuk meg nagyjából milyen tartalmat szeretnénk a blogon a következő 8-10 hétben. Ne ragadjunk bele ebbe a tervbe, de azért mégis tartsuk szem előtt irányvonalként, mely számos lehetőséget tartogat magában ha éppen ötlet hiányban szenvedünk.

5. Legyünk naprakészek!

Legyünk tájékozottak és idézzünk közkedvelt naprakész eseményeket, a kultúra, technológia vagy a művészetek területéről. Akár még hivatkozhatunk is a különböző sztorikra. Ezt fontos betartanunk, mert olvasóink éles eszűek és tudni fogják honnan származik az idézett információ. Blogunk mindig ajánljon hasznos tippeket és trükköket, de megvitathatjuk iparágunk aktuális trendjeit is.

6. Vegyünk be külsős véleményeket is!

Érdemes megkérnünk külsős szakértőket, véleményvezetőket iparágunkban, hogy speciális vendégként írjanak hozzászólást blogunkban. Ők aztán igazán nagyot lendíthetnek a hitelességen.

7. szabály: Legyünk jól láthatóak!

Ne ódzkodjunk tőle, hogy változtatunk, állításokat közlünk vagy olyan ügyeket hozunk felszínre, melyek fontosak számunkra. Hozzuk nyilvánosságra a részleteket, hisz nekünk, mint üzleti vezetőnek kötelességünk is ezt megtenni. A blog egy kitűnő hely a fecsegésre. Ne feledjük: minél határozottabb és láthatóbb a cég kommunikációja, annál többen fognak ránk hivatkozni.

8. (+1.) Miről ne szóljon a blog?

· Újraközölt sajtóhírek - hacsak nincs valamilyen teljesen más nézőpontunk a dologról, ne legyen túl "PR-os" hangvételű.

· Olyan témák, melyeket nem szívesen vitatunk meg cégen kívül (szabályozási és jogi kérdések stb.).

· Pénzügyek, részvény árfolyamok, bevételek, vezetői jutalékok és a munkatársak bármilyen pénzügye. A közönségünk azt szeretné tudni mit teszünk értük, nem azt, hogy mit tesz önmagunkért.

· Olyan anyagok, melyek kívül esnek közönségünk érdeklődési körén.

Ha nem vagyunk biztosak abban, hogy milyen anyagokat tehetünk közzé, konzultáljunk a jogászunkkal.
Ne feledjük, hogy közönségünk sokkal inkább gondolja majd azt cégünkről amit kommunikálunk róla, mint ami a valóság. Ezt tartsuk szem előtt amikor végiggondoljuk a fenti 7+1 szabályt. Az első szabály a céges blogolásban, hogy nincs szabály, egészen addig amíg nem beszélünk a jogászunkkal.

Forrás: www.internet-marketing.hu