2006. december. 21. 10:00 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. december. 21. 06:16 Vállalkozás

Pénzkidobás a karácsonyi ajándék?

Fölösleges pénzkidobás karácsonyi ajándékot venni céges ügyfeleknek? Mikor érdemes az ügyfelekre gondolni? Wolf Gábor, a hvg.hu marketingszakértője az alábbiakat javasolja.

© sxc.hu
Miért is kell egyáltalán  a cégeknek ajándékokra költeni karácsonykor? Akárhol is dolgoztam, tucatjával, százával jöttek ilyenkor a képeslapok, és - valljuk be - fölösleges kacatok, amelyekre az ember egy perc múlva már nem is emlékszik. Pedig az ajándékozó cégnek  sok energiáját fölemészti a találgatás - mit kapjanak az ügyfelek -, a megrendelés, ellenőrzés, vitatkozás a beszállítóval, a futár céggel, és persze ne is beszéljünk az összegről, amelybe mindez kerül. Az ügyfelek egyetlen másodperc alatt nyugtázzák, hogy ajándékot kaptak, majd egy mozdulattal félreteszik azt, és elfelejtik a céget, amely így kedveskedett nekik.

Arra a kérdésre, hogy miért ajándékoznak a cégek karácsonykor, egyszerű a válasz: lelkiismeretfurdalásból. Egész évben sose beszélnek a partnereikkel, sose hívják fel őket csak úgy, hogy „mizujs?” - csak az értékesítés megy, belőlük élnek, így beállnak a sorba, és hogy jobban érezzék magukat, és könnyítsenek a lelkükön, ajándékoznak.

Egy okos marketinges azonban más stratégiát választ. Gondoskodik arról, hogy évente ne csak egyszer tegyen valamit önzetlenül a potenciális vagy régi vevőinek, hanem legalább havonta. Ez persze nem jelenti azt, hogy havonta ajándékokkal halmozza el őket, ennél sokkal egyszerűbb - ingyenes - dolgokról van szó, mint például:

- hírlevél (NEM akciókkal és terméklistával, hanem hasznos tartalommal, érdekességekkel)

- időnként egy-egy képeslap névnapra, születésnapra, az első vagy a legutóbbi vásárlás hónap/évfordulójára

- szellemes képeslap Mikulásra, Húsvétra, Halloween-ra, nov 7-re - amikor SENKI más nem küld.

Hogyha a karácsonyi ajándék büdzsédet 2007-ben inkább arra fordítod, hogy havonta megírj és kiküldj egy hírlevelet, évente 3-4 alkalommal egy jópofa képeslapot, akkor egyrészt elmúlik a lelkiismeret-furdalásod, másrészt jövő karácsonykor a képeslapodra nem azt fogja mondani a vevőd, aki egész évben nem is hallott rólad, hogy „ezt meg ki küldte?”

Wolf Gábor
www.marketingcommando.hu