2006. december. 05. 16:11 Salgó Andrea (hvg.hu) Utolsó frissítés: 2006. december. 05. 18:53 Vállalkozás

Jó hírének visszaszerzéséért küzd a Cora, szokatlan akciókkal

Vásárlói megingott bizalmát "termék-visszafizetési akcióval" szeretné visszanyerni a törökbálinti Cora áruház, amelynek három részlegét higiéniai okok megsértése miatt bezáratta az állategészségügyi hatóság. A problémákat orvosló áruház kifogásolta nevének nyilvánosságra hozatalát, amelyet a hatóság együttműködési nehézségekkel magyarázott. Diszkrimináció vagy jogos szankció nyilvánosságra hozni a jogsértő nevét? A hvg.hu utánajárt.

Elég jelentős forgalomkiesést és vásárlói bizalomvesztést okozott a törökbálinti Cora áruház három részlegének bezárása - mondta a hvg.hu kérdésére Tóth Katalin, az áruház marketingigazgatója.

A hús- és sajtdaraboló részleget, valamint az áruházban működő pékséget november 30-án azután  csukták be, hogy a hatósági ellenőrzés során kiderült, hogy a Cora 78 pontban sértette meg a különböző higiénés előírásokat. Nem voltak sem az alapanyagok, sem a félkész termékek azonosíthatóak, valamint a kések fertőtlenítése sem volt megoldott. Máshol penészesek voltak a falak, s a pékségben rágcsálókat láttak az ellenőrök - derült ki az állategészségügyi hatóság nyilvánosságra hozott jelentéséből. Az áruház 3 millió forintos pénzbírságra is számíthat, de egyelőre nem kapott határozatot.

Tóth Katalin az eset eddigi bemutatását eltúlzottnak véli, szerinte a hatósági ellenőrzések során felvett jegyzőkönyvekben nem szereplő, valótlan állítások jelentek meg a médiában. Jóllehet a hipermarket már december 1-én újraindította az ideiglenesen felfüggesztett gyártást, Tóth Katalin azóta sem érti, miért volt szükséges az áruház nevét nyilvánosságra hozni, hiszen nem volt közvetlen élelmiszerbiztonsági kockázat. Kifogásolta továbbá azt is, hogy tömeges ételmérgezéses esetekben nem kerültek nyilvánosságra a felelős élelmiszerelőállító üzemek nevei.

A törökbálinti Cora áruház vezetősége  szeretné helyreállítani vásárlói megingott bizalmát, ezért arra kérik őket, látogassák meg gyártó részlegeiket, s győződjenek meg személyesen a termelő üzemekben folyó munkálatokról. Amennyiben nem elégedettek a frissáru főosztályon kínált termékek minőségével, készek visszafizetni azonnal a vételárat.

Másoknál is voltak hiányosságok

Hogy mennyire lesz hatékony az áruház imázsnövelő akciója, egyelőre kérdéses, de további  szúrópróbaszerű ellenőrzésekre biztosan számíthat - tudta meg a hvg.hu. Ahogy az a másik 20 egység is, amelynél az elmúlt két hét során tárt fel hiányosságokat a Pest Megyei Állategészségügyi és Élelmiszer-ellenőrző Hivatal. Ötmillió forintnyi bírság, s két üzem bezárása mellett dr. Virsinger György, a hatóság megyei főállatorovosa szerint szúrópróbaszerű ellenőrzésekre van szükség ahhoz, hogy a szankciók valóban hatékonyak legyenek, s a higiéniai előírásokat hosszú távon is betartsák az áruházak.
 
Abban az esetben, ha a jogsértést elkövető nem hajlandó azonnal együttműködni, nemcsak indokolt, de célszerű is a nyilvánosság előtt felfedni az adott kereskedelmi egység nevét, elsősorban a fogyasztók érdekében - válaszolta a hvg.hu kérdésére. 

Mint mondta, az áruház nem pusztán jogsértő magatartásával szolgált rá jó hírnevének megsértésére. A nagyobb problémát az jelentette, hogy a jó néhány óráig tartó vizsgálati idő alatt sem tudta beindítani az eszközök fertőtlenítéséhez szükséges gépeket, a hatóság külön felszólítására sem. Többször előfordult azonban, hogy az áruházban feltárt hiányosságért, például szalmonellás húsért - nem az áruház, hanem mondjuk a beszállító a felelős. Amennyiben az adott üzlet kész egyből megszüntetni a jogsértés okát, a hatóság sem alkalmaz azonnali retorziót.