2006. március. 08. 14:50 euractiv.hu Utolsó frissítés: 2006. március. 08. 14:48 Vállalkozás

Támad a közúti lobbi

Egy frissen közzétett tanulmány adatai szerint az európai uniós GDP 20 százalékának megtermelését a közúti szállítás segíti. Az ágazat cégeinek érdekszövetsége megindította harcát az Európai Bizottság 2001-es ötletének végrehajtása, vagyis az ellen, hogy a közúti szállítást mind nagyobb arányban a vasúttal váltsák ki.

Az EU hosszú távú szállítási elveit egy 2001-ben megjelent úgynevezett Fehér Könyvben ismertették, mely dokumentum az unió 2010-ig szóló szállítási terveit tartalmazza. Hatvan intézkedést fogalmaztak meg, köztük azt az ellentmondásos tervet is, ami szerint harmonizálni kell a teherautók üzemanyagának adóztatását. Az eddigi tapasztalatok szerint a leírtak jelentős része egyelőre álom marad, a tervek megvalósulását főként a pénzhiány akadályozza.

Az EU szállítási politikájának elveit április végéig felülvizsgálják, ezért az érintett iparágak képviselői elérkezettnek látják az időt, hogy érdekeik érvényesítésére lobbizásba kezdjenek.

Az EU közlekedésért és szállításért felelős biztosa, Jacques Barrot többször kinyilvánította, hogy bizonyos korábbi elképzeléseket felül kell vizsgálni. Ezek közül az egyik legfontosabb az, hogy a munkaerő mobilitása a versenyképesség meghatározó tényezője, és nem szabad azt visszafogni a közlekedési ágazat korlátozásával.

A Közúti Szállítók Nemzetközi Szervezete szerint az utak a modern, globális gazdaság legjobb termelési eszközei. Szerintük hiába szeretné a politikai akarat a vasútra áttenni a közúti szállítást, ez az elképzelés nem reális. A vasúti szállításban érdekeltek viszont azt nehezményezik, hogy egyre kevesebb pénz jut a transz-európai hálózat fejlesztésére. A 30 projektre szóló költségvetést 20 milliárd euróról 7 milliárd euróra csökkentették. Mindeközben a környezetvédelmi civilszervezetek régóta azzal vádolják a tagállamokat, hogy a közúti szállítást és az autóipart támogatják.