Csökkenő közúti bírságok
Nem hiába sztrájkoltak a fuvarosok: a kormány és az érdekképviseleteik között létrejött augusztusi megállapodás ugyanis több ponton eredménynek számít. Jóllehet a szakma még most sem elégedett, a csökkenő bírságok, az élelmezési költségtérítés, s a napi alapdíj emelése ellen bizonyára nincs kifogásuk.
Persze ez csak akkor derül ki majd, ha a változások a gyakorlatban is működnek. Egyelőre az új jogszabály egy része még csak papíron létezik. Közülük a legfontosabb változásokat - a teljesség igénye nélkül - az alábbiakban gyűjtöttük össze:
• A törvénymódosítás értelmében február 19-től alacsonyabb lesz a belföldi és nemzetközi forgalomban, illetve a közúti áru- és személyszállítás során elkövetett vétségekért járó bírság mértéke. Az alsó határ az eddigi 400 ezer forintról 50 ezer forintra csökken.
• Ugyanakkor százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható, aki ömlesztett árut szállító gépjárművel, jármű-tömegbizonylat vagy írásbeli nyilatkozat nélkül vesz részt a közúti forgalomban. A kiszabott bírságot, díjat, pótdíjat, a fizetés elmulasztása esetén adók módjára kell behajtani.
• Kormány rendelet alapján a munkavállalónak élelmezési költségtérítés jár az élelmezéssel kapcsolatos többletköltségei fedezetére a kiküldetés tartamára. A napidíj számlával (egyszerűsített számlával) igazolt összegként vagy költségátalányként számolható el. Átalányként a munkavállalót legalább napi ötszáz forint napidíj illeti meg. A rendszeresen kiküldetést teljesítő munkavállalónak a munkáltató havi átalányt állapíthat meg.
• Külföldi kiküldetés (külszolgálat) címén kapott bevételéből igazolás nélkül elismert költségként napi 25 eurónak megfelelő forintösszeget vonhat le, feltéve, hogy ezen kívül kizárólag a gépjármű külföldön történő üzemeltetéséhez közvetlenül kapcsolódó és számlával, más bizonylattal igazolt költségeket számol el. Ebben az esetben nem számít elismert költségnek a külföldi kiküldetéssel kapcsolatban felmerült szállás- és lakásbérleti díjra fordított összeg.
• Sárga színű különleges rendszámtábla nem adható ki a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbusz, valamint a közúti árufuvarozást végző jármű és pótkocsik esetében. A rendelet hatályba lépését követően a különleges rendszámtáblával e tevékenységet végző járművek azonban továbbra is üzemben tarthatók.
• Az érintett fuvarozói szakmai érdekképviseleteknek lehetőségük van a bizottsági vitába való bekapcsolódásra. Észrevételeikkel, konstruktív javaslataikkal jelentős mértékben hozzájárulhatnak a megfelelő társadalmi kontroll biztosításához.