Facebook, Instagram és YouTube – ezek a véleményvezérek legismertebb platformjai. Cikkünkben azokat a lehetséges oldalakat mutatjuk be, amelyeken bárki népszerű megmondóemberré válhat némi kreativitással és sok szorgalommal.
1. Wattpad
Az írói vénával megáldott tehetségek kibontakozására nyújt kiváló esélyt a Wattpad, ahol novellák, regények, érdekes történetek és versek ingyenes publikálására van lehetőség. A 2006 óta létező platform asztali számítógépről és mobilappon egyaránt elérhető. A Wattpadon virtuális könyvtárat hozhatunk létre, tartalomjegyzéket készíthetünk a publikált művekhez, szerzői oldalunkat testre szabhatjuk, valamint hozzászólhatunk és értékeléseket készíthetünk. Az alkalmazáson több millió szerző publikált már, mintegy 100 ezer új művet feltöltve naponta, amit 40 milliós rajongótábor követ nyomon.
2. Musical.ly
A zenerajongó jövőbeli véleményvezérek terepe lehet a Musical.ly platformja, amely elsősorban a tinédzser korosztály körében népszerű. A zenés közösségi csatornán gyakorlatilag mobilunk segítségével forgathatjuk le saját videoklipünket, amelyet a követőink kedvelhetnek, megoszthatnak egymással vagy hozzá is szólhatnak. A siker még inkább garantált, ha használjuk a rendelkezésünkre álló szűrőket. Akár a saját hangunkat is használhatjuk, de kedvenc számunkat előadhatjuk playbackben is. Ezen felül lehetőség van élő adás indítására is, aminek segítségével még inkább növelhetjük követőink számát.
3. Sarahah
A Sarahah alkalmazás segítségével a véleményvezérek visszaigazolást kaphatnak a közösségi csatornákon betöltött szerepükről és az ott nyújtott teljesítményükről. A hitelességet a Sarahah által garantált anonimitás adja, hiszen így a felhasználók – pozitív és negatív értelemben is – őszintébb kritikákat fogalmazhatnak meg. Csupán egyoldalú kommunikációt tesz lehetővé, azaz egyik címzettnek sincs lehetősége válaszadásra. Sajnos idén januárban egy tragédia világított rá az alkalmazást árnyoldalára, amikor is egy kislány zaklatására használták fel.
4. LinkedIn
Mára a LinkedIn az üzleti véleményvezérek közösségi tere lett. Idehaza sokan második Facebookként tekintenek a platformra, és nem használják ki a benne rejlő üzleti potenciált. A LinkedIn segítségünkre lehet például személyes márkánk felépítéséhez: digitális névjegykártyaként funkcionálhat, hozzásegíthet a kapcsolati tőkénk növeléséhez, lehetőséget kínál bejegyzések publikálására és videók feltöltésére, melyeket akár szakmai csoportokban is megoszthatunk. A platformon nem csupán ismerőseinket jelölhetjük meg, hanem szakemberekkel is ismerkedhetünk. Teljesen egyénire szabhatjuk profiloldalunkat is: leírhatjuk például a képességeinket, amelyeket aztán ismerőseink megerősíthetnek, ezenkívül a HR-es szakemberek is ránk találhatnak kulcsszavak alapján.
5. Tumblr
Nem új platform, de meglepő módon a tinik körében most éli másodvirágzását. Ez az egyik legegyszerűbb mikroblog, a felhasználók rövid blogbejegyzéseket, képeket, videókat, gifeket, linkeket vagy éppen hangfelvételeket oszthatnak meg követőikkel. Előnye, hogy gyakorlatilag néhány kattintással posztolhatunk vele bármit, még útközben is. Magyarországon kétségtelenül hátrány, hogy a magyar posztok esetén jelentősen leszűkül a releváns célközönség. Napjainkban a Tumblren közel 400 millió blog várja az érdeklődőket a lehető legkülönbözőbb témákban.
6. Twitch
A játékfanatikusok és sportközvetítés-rajongók számára kifejlesztett közösségi platformon a felhasználók saját élő csatornát tudnak létrehozni, melyet világszerte bárki nyomon követhet. Az oldal partnerprogramjának köszönhetően a felhasználók is részesülhetnek a cég hirdetési bevételeiből. Ez még inkább kedveltté tette az alkalmazást, amely az utóbbi években már több rangos sportesemény online közvetítésénél bizonyított. Az ötletben rejlő óriási potenciált mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a szolgáltatásért az Amazon 2014-ben egymilliárd dollárt fizetett. Egyes források szerint egyébként a legsikeresebb Twitch-tagok akár évi több százezer dollárt is besöpörhetnek online aktivitásukkal.
7. Periscope
A tudósítás iránt érdeklődő felhasználókat célozza meg a Periscope című közösségi oldal, amelynek felhasználói hashtagek alapján szűrve nézhetnek és oszthatnak meg élő tudósításokat. A legtöbb közösségi csatornához hasonlóan a felhasználók itt is követhetik és támogathatják egymás tudósításait, sőt lehetőség van úgynevezett szuperszívek küldésére is, amelyeket a tudósítás készítői pénzre válthatnak. A Twitter-fiókunkban található ismerőseinket automatikusan szinkronizálhatjuk a Periscope platformmal, ezáltal a regisztráció után azonnali követőkhöz juthatunk.
8. Snapchat
Az ingyenes videóküldő platform kizárólag okostelefonon és tableten érhető el. Jellemzően a tinédzser korosztály használja, különlegessége pedig, hogy extrém lencséken és filtereken keresztül vicces videókat vagy történeteket küldhetnek egymásnak a felhasználók. A Snapchat az egyik leggyorsabban fejlődő alkalmazás az Instagram mellett, és 2011-es megjelenése óta számos fiatal megmondóember karrierjét indította már el. Mintegy 500 millióan töltötték le a Google Play webáruházból, vagyis az egyik legnagyobb rajongótáború közösségi csatornának számít napjainkban.
+1. Patreon
A Patreon.com oldal nemzetközi forrásszerzési lehetőséget kínál a munkánkhoz. Az alkalmazás segítségével nyilvánosan tűzhetünk ki magunk elé konkrét szakmai célokat, amelyekhez széles körben toborozhatunk olyan felhasználókat, akik rendszeres havi összeggel támogatnák célkitűzéseinket.
Joanelli Tamás cikke eredetileg a HVG Extra Business 2018/1-es számában jelent meg.
Hogyan teremthetünk egyensúlyt a képernyőidő és egyéb tevékenységek között? Miként tanulhatunk bele gyerekeink digitális életének mentorálásába? Devorah Heitner médiaszakértő könyvében, a Képernyőtudatos családban igyekszik ráébreszteni minket arra, hogy szülőként a mi dolgunk felelős digitális állampolgárrá nevelni gyerekeinket. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.