A rovat támogatója: HVG Extra Business
Business magazin HVG Extra Business 2017. június. 06. 13:15

Egy tervező, aki az elérhető anyag alapján alakítja ruháit

„Egyszerűen csak foglalkoztatott, hogy a grafikáimat milyen alapanyagokra tudnám applikálni, és fontosnak tartottam, hogy ezeket az anyagokat több oldalról is megvizsgáljam – például környezeti szempontból” – ökodivatos sorozatunk harmadik részében Majoros Zita projektjét mutatjuk be.

A tervezés és az ökotudatosság már gyerekkorában foglalkoztatta Majoros Zitát, akinek AWARE by Printa nevű kollekciójában kizárólag újrahasznosított anyagokból készült ruhákat és táskákat találunk. Tizenéves korában kapott egy könyvet Angliából, ami egyszerű tanácsokat adott ahhoz, hogyan lehet környezettudatosan élni a mindennapokban. Megbabonázta.

AWARE by Printa

Sokáig grafikusként dolgozott, a ruhatervezéssel viszonylag későn kezdett el foglalkozni. A megfelelő alapanyag megtalálása már az indulásnál sok nehézséget okozott: az új anyagok gyártása környezetterheléssel jár, amit Zita a lehető legkisebbre szeretett volna csökkenteni. 

Így kezdett el hibás bőrkabátokat és férfiingeket keresni, amelyek méretük folytán alkalmasak voltak arra, hogy ugyanabból a dizájnból több darabot is készítsen – bár ezek sosem voltak teljes mértékben egyformák.

Ezután farmerrel és hulladékpamuttal kísérletezett, de dolgozott már katonai pokróccal, lepedővel, orvosi köpennyel és vitorlavászonnal is.

Zita mindig az elérhető anyagból indul ki, és ahhoz tervezi a ruhát. Bár ez kereteket is szab számára – estélyi ruhát például sosem fog tudni tervezni, bár nem is szeretne –, azt vallja, hogy a kollekció darabjai így új esélyt kapnak. Ezt hívják upcyclingnak, vagyis az adott termék újraértelmezésének, újraértékelésének. Ruhái által csomagot kap a vásárló: nemcsak szép darabot, hanem odafigyelést, környezetvédelmet és társadalmi felelősségvállalást is.

AWARE by Printa

Néhány évvel ezelőtt sokkal jobban hangsúlyozta a vásárlóknak termékei hozzáadott értékét, de azt tapasztalta, hogy ez nem olyan fontos szempont számukra. A címkén és néhány kommunikációs csatornán azonban továbbra is könnyen tájékozódhatunk a kollekciók történetéről, és Zita örül, ha legalább ennyivel hozzájárulhat a divatszakma „zöldítéséhez”.

Szemléletformáló erejét inkább a Printába érkező gyakornokokon fejti ki, akiken örömmel látja a fenntarthatósági szempontok integrálását, és hogy új gondolatokkal, elvekkel lépnek ki az ajtón a gyakorlat végén.

AWARE by Printa

Az AWARE darabjait elsősorban külföldiek veszik meg, és a kérdés nem az, hogy eladnak-e minden terméket, hanem hogy milyen gyorsan. A csapat tagjai kifejezetten örülnek annak, hogy így a túltermeléshez sem járulnak hozzá – hiszen csak szükség esetén készítenek új darabokat.

Varga Judit cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2016/4-es számában.

Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel! De el is jöhet a HVG Extra Business Szalon következő estjére, ahol a cikkben szereplő szakértők beszélnek a történetmesélésről.

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!