A rovat támogatója: HVG Extra Business
Business magazin HVG Extra Business 2017. május. 23. 13:15

Egy tervező, aki vevőinek elmeséli a ruhák születésének történetét

A gyorsan változó divat kínálata arra ösztönöz minket, hogy gyakran vásároljunk új cipőt, ruhát, táskát – ezek futószalagszerű gyártása azonban súlyos környezeti és társadalmi károkkal jár. Cikksorozatunkban olyan kisebb hazai cégeket mutatunk be, amelyek a termékeiket a lehető legkevesebb káros hatás mellett készítik el.

Ajkai Dávid

„Észrevettem, hogy már nem élvezem a munkámat – nem igazán láttam a célt magam előtt. Elgondolkodtam: azon kívül, hogy én elégedett vagyok vele és szép, mégis mi a célja a létrehozott tárgynak? Így jöttem rá, mi zavar a divattervezésben” – meséli Pápai Lilla, a WYHOYS alapítója.

Lilla a MOME és a dániai VIA Egyetem divat szakán végzett, és 2014-ben jelentkezett első kollekciójával, amelynek a Közelebb nevet adta.

Ruháihoz elsősorban új alapanyagokat használ, amelyek ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származnak: sőt termesztésük során kerülték a vegyszereket, nincs bennük káros festék és klór például. A fenntarthatóságot először a diplomakollekciójában használta inspirációként, és már akkor szembesült a megfelelő alapanyagok beszerzésének nehézségeivel.

„Magyarországon nemcsak hogy nem érhetők el organikus alapanyagok, hanem még azt sem nagyon tudják, mit jelent ez”

– mondja Lilla, aki sokszor szembesült azzal, hogy bár az anyagot bioként tüntették fel, tanúsítványt erről nem tudtak mutatni. Meg kellett tanulnia tehát, milyen kérdésekkel ellenőrizheti a hasonló állítások hitelességét. Ráadásul már a középiskolában szerette az alapanyagokat maga megtervezni. Most, hogy a fenntartható divatot képviseli, ez különösen jól jön: a saját készítésű anyag jobban kapcsolódik a témához is.

WYHOYS / Facebook

Pápai Lilla szerint a magyar piac még nem fókuszál a fenntarthatóságra a divatban, és a vásárlók nem tudják például, mi a különbség a természetes és a bio alapanyagok között.

Több külföldi országban azonban már nagyon erős ez a trend mind a vásárlók, mind a cégek részéről. Ruhakölteményeit ő is inkább külföldön – Ázsiában, Skandináviában, Amerikában, Londonban – szeretné értékesíteni.

Diplomamunkájában és az abból születő 2017-es kollekcióban a környezetszennyezés problémájával szembesülhetünk: ezek inspirációja ugyanis az olajszennyezés, minden részlet ennek vizuális képéhez és biológiai folyamataihoz kapcsolódik.

Az ötlet kidolgozásához utánanézett az olajszennyezés biológiai folyamatainak, és rájött, hogy olyan anyagot kell készítenie, amelyben a részek, a szálak egybevegyülnek. Így jött a nemezelés ötlete, amellyel az olaj és a víz kapcsolatát próbálta szervesen megjeleníteni. A ruhadarabokban emellett sok rejtett hímzés van (például a gallér és a nadrág belső hajtásában), ami azt jelképezi, hogy az olajszennyezést a tenger felszínéről látszólag el lehet ugyan takarítani, de attól függetlenül a probléma fennmarad.

Brandje, a WYHOYS nem agresszívan hirdeti a környezetvédelmet, Lilla azonban minden alkalommal, amikor személyesen találkozik a vásárlóival, elmondja a ruhák születésének történetét. Tapasztalata szerint a vásárlók ettől néha megijednek, és bűntudatuk lesz, hiszen a legtöbben nem fognak kizárólag organikus ruhadarabokat vásárolni, és ez frusztráltságot kelt. Gyakoribb azonban, hogy a háttértörténet miatt sokkal közelebb érzik magukhoz a ruhadarabot. Lilla szerint ez – illetve a darabok minősége, azok tovább hordhatósága – a nagy különbség a gyorsan kifutó divat és az ő ruhái között.

Varga Judit cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2016/4-es számában. Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!