A rovat támogatója: HVG Extra Business
Business magazin HVG Extra Business 2017. május. 16. 13:15

Hogyan prezentáljunk különböző korú közönségnek?

A prezentálás egyes számú szabálya: ismerjük a közönségünket. Mi a legégetőbb problémája? Mi zakatol a fejekben? Különösen igaz ez akkor, ha a hallgatóságunk bizonyos korosztály képviselőiből áll.

Y generáció

Vegyünk példát a lovebrandekről! Azok a szeretetmárkák, amelyeknek sikerült megtalálniuk a hangot az Y- és Z-generáció képviselőivel, szárnyalnak. Nézzük csak meg a Red Bullt, az Apple-t vagy a Starbucksot – a fiatalok ezekben az esetekben maguktól váltak a brand evangelistáivá. Ezek a márkák egyrészt remek történeteket mesélnek, másrészt pedig érzelmeket, álmokat, élményt közvetítenek. Elsősorban inspirálnak, és csak mellékesen tüntetik fel a terméküket.

Gyomláljunk ki minden fölösleget! A huszonévesek fejére rengeteg információ zúdul, nem érdekli őket a sallang. Indítsunk erősen, gyorsuljunk folyamatosan, aztán pedig tartsuk a tempót. Ne beszéljünk sokáig: 15-20 perc bőven elegendő, hiszen számukra egy előadás inkább gondolatébresztés, témafelvetés. Prezentációs diáink legyenek letisztultak, képdominánsak és kreatívak. Semmiképp se zsúfoljuk tele őket információkkal, mert a hallgatóság azonnal sokkot kap, és kikapcsol.

Inspiráljuk őket! A TED-beszédeken nevelkedett Y-generáció tagjai elvárják, hogy ne pusztán száraz tényeket halljanak. Használjuk a sztorizás eszközeit, ám a történeteinket ne nyújtsuk a végtelenségig! Térjünk a tárgyra, amint lefestettük a képet. Számukra egy előadás impulzus, aminek hatására fejlődni szeretnének. Lelkesen, hitelesen és szenvedélyesen beszéljünk a témánkról, adjuk meg azt az inputot, aminek hatására megtalálják a helyüket a gépezetben.

Folytassuk a virtuális térben! Ha Y-oknak adunk elő, az előadásunk nem ér véget a való világban. Bíztassuk őket, hogy folytassák az általunk felvetett kérdésekről a beszélgetést online: Facebookon, dedikált weboldalon vagy pedig blogon. Bátorítsuk őket, hogy csatlakozzanak a beszélgetéshez!

X generáció

Legyünk konkrétak! Míg a huszonéves generációba tartozók inkább egy közösség tagjának szeretik érezni magukat, az X-eket (35-50-es korosztály) sokkal jobban érdekli a „saját” világuk: a munkájuk, a családjuk, az otthonuk. Különösen szeretik, ha olyan információkat kaphatnak, amiktől hatékonyabbak, gyorsabbak vagy jobbak lehetnek. Bár ők is barátai a Google-nak, azaz könnyen megtalálják a keresett információt, örülnek, ha szakértőtől tanulhatnak.

Ne kerteljünk! Az Y-okkal ellentétben, akik inkább légi felvételt szeretnek kapni a témában (aztán majd kibontják azt a részt, ami érdekli őket), az X-ek a konkrétumokat, a példákat és a tényeket preferálják, amelyek alátámasztják az üzenetünket. Nem kell finomkodni, térjünk a tényekre! Amire szükségük van, az számos bizonyíték, amelyek meggyőzik őket arról, mit kellene szerintünk tenniük. Hozzunk statisztikákat, adatokat, érveket! Persze az X-ek is szeretik a történeteket és a szórakoztatást, de ne ezekből álljon prezentációnk nagy része, különben fennáll a veszély, hogy „nesze semmi fogd meg jól” érzésük lesz.

Ne raboljuk az idejüket! A felső- és középvezetői pozíciót betöltő X-ek rendkívül elfoglaltak. Gondoljunk csak bele, hány meetinget ültek már végig életükben. Éppen ezért szeretnek rendkívül hatékonyak lenni – készüljünk hát fel alaposan! Beszéljük meg, amit kell, aztán tegye mindenki a dolgát!

Baby Boomer

Legyünk hitelesek! A Baby Boomerek szeretik, ha a dolgok azok, amiknek látszanak. Számukra a legfontosabb dolog egy előadóban a hitelesség. Minél többen vannak a hallgatóságban a nagy tapasztalatú, 50-60 éves korosztály képviselői, annál inkább elvárják, hogy olyan pozícióból beszéljünk, ami mögött eredmények és minősítések állnak. Hierarchikus korban nőttek fel, ahol az információ felülről lefelé, egy irányban terjedt. Megszokták, hogy ha valaki kiáll eléjük, az minden bizonnyal kompetens a témában. A Baby Boomerek számára a forrás egyenlő az információval.

Hajtsunk fejet a tapasztalatuk előtt! Különlegesen fontos számukra a tisztelet, és hogy elismerjék a munkásságukat. Számukra végképp elképesztő gyorsasággal zajlanak a változások a világban, nem érdemes extrém radikális elméletekkel vagy a legújabb technológiai vívmányokkal traktálni őket. Ne essünk viszont abba a hibába, hogy nem merünk nekik újdonságokat mutatni! Építsünk a meglévő tapasztalataikra, éreztessük velük, hogy pusztán azért vagyunk ott, hogy elmélyítsük az egyébként hatalmas tudásukat.

Strukturáljuk a mondandónkat! A Baby Boomerek képesek a leghosszabb ideig figyelni. Szeretik a jól felépített, strukturált és logikus prezentációkat. Ha nekik prezentálunk, különösen hangsúlyozzuk forrásainkat, hivatkozási alapjainkat. Számukra a prezentációnak inkább a mélysége fontos, nem feltétlenül a forma. Próbáljuk előadásunk tartalmát mélyebb, analitikusabb és őszintébb formában tálalni, mint ahogy azt egyébként tennénk.

Nemes Orsolya cikke eredetileg a HVG Extra Businessben jelent meg. Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!