A közösségi médiában az ember igyekszik a legjobb arcát mutatni – és általában másoknak is a legjobb oldalát látja. Tökéletesen elkészített ételekről, tökéletes nyaralásról, tökéletes bulikról és tökéletes gyerekekről teszünk fel fényképeket. Tegye próbára magát ön is, mennyire rabja a Facebooknak!
Online élményeink közben könnyen eltávolodunk offline önmagunktól: óriási szakadék támad a valós és az interneten közzétett életünk között - így aztán mások állítólagos boldogságát nézve kétségeink támadhatnak saját boldogságunkkal kapcsolatban. Minden kattintással azt látjuk, hogy ismerőseink bulizni járnak, boldog kapcsolatban élnek, és a munkájukban is sikeresek – velünk ellentétben.
A jelenség pontosabb megértésére az Essexi Egyetem pszichológuscsapata Andy Przybylski vezetésével kidolgozta a „Fear of Missing Out” (FoMO), vagyis a „félelem a lemaradástól” tesztet.
A 35 év alattiak 40 százaléka FoMO-ban szenved, méghozzá a férfiak a nőknél, a fiatalkorúak pedig a felnőtteknél nagyobb számban. Aki magányosnak vagy stresszesnek érzi magát, vagy épp csak unatkozik, felmegy a Facebookra. Ezzel azonban felerősíti magában azt az érzést, hogy netán éppen lemarad valamiről. Ez egy ördögi kör.
Ha valaki 24 óra leforgása alatt 60-nál többször nyit meg egy alkalmazást, azt a pszichológusok már függőnek nevezik. A kényszer másik ismertetőjele, ha valaki felkelés után azonnal vagy közvetlenül a lefekvés előtt rápillant az okostelefonjára.
Az alábbiakban Mikael Krogerus és Roman Tschäppeler Tesztkönyv című könyvéből mutatunk be egy Andy Przybylski munkáján alapuló, egyszerűsített tesztet. A szerzőkkel egy másik cikkünkben olvashatnak egy interjút az egyszerűsítés lehetőségeiről.
A fenti cikk a HVG Extra Business közreműködésével készült. A lap legfrissebb számát - amely a hatékonyság, a fókuszálás és időmenedzsment témákat dolgozza fel - itt rendelheti meg. A magazinra pedig itt fizethet elő kedvezményesen.