Különleges műszaki képzés indul a Kecskeméti Főiskolán
A magyar felsőoktatásban elsőként gyakorlatorientált képzés indul a Kecskeméti Főiskola műszaki karán, a járműmérnöki alapszakon a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft-vel és a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft-vel együttműködésben 2012 szeptemberétől.
"A felsőoktatásban ma már nem egyszerűen diplomát kell adni, hanem olyan gyakorlat orientált képzés után kell a tanulókat kibocsátani, hogy azonnal el tudjanak helyezkedni a munkaerőpiacon" - mondta Kardkovács Kolos, a Nemzetgazdasági Minisztérium jogi és koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkára a Kecskeméti Főiskolán tartott tájékoztatón. Hangsúlyozta: a német minta alapján bevezetésre kerülő modell versenyképes és korszerű, a valós piaci igényekhez szükséges tudást biztosít a hallgatóknak.
Zombor Gábor, Kecskemét polgármestere emlékezetett arra, hogy a Mercedes-gyár építésének 2008-as bejelentése óta jelentős változások történtek a városban a középfokú- valamint a felsőfokú szakképzésben annak érdekében, hogy a letelepedett német cégek munkaerő utánpótlása biztosítható legyen.
Danyi József, a Kecskeméti Főiskola rektora elmondta: a német minta alapján átvett gyakorlatorientált - duális - képzés jellemzője, hogy a felsőoktatási intézmények az iparvállalatokkal - Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. - szorosan együttműködve képezik a jövő mérnökeit úgy, hogy a képzés egy meghatározó része az ipari partnernél történik.
A gyakorlatorientált típusú képzés két lényeges pontban különbözik a hagyományos főiskolai alapképzéstől. Másképpen alakul az oktatási félévek felépítése: míg a hagyományos alapképzésben a 15 hét szorgalmi időszakot 5 hét vizsgaidőszak követi, a páros félévek után pedig nyári szünet van, addig a gyakorlatorientált típusú képzésben minden szemeszterben a 10 hetes szorgalmi időszakot 5 hetes gyakorlat követi, majd ezután következik a 4 hetes vizsgaidőszak. A hagyományos értelemben vett nyári szünet lerövidül, mert a nyári vizsgaidőszakot követően újabb 6 hetes gyakorlat következik, ami után négy hét szabadság jár.
A másik lényeges különbség: a hallgató a képzési idő alatt jelentős időt tölt a vállalatnál, ezért a cégtől pénzbeli juttatást kap.
Ulrich Jager, a Mercedes-Benz Hungary Kft. HR vezetője szerint a duális főiskolai képzés célja, hogy ugyanolyan szabványok szerint működő főiskolai oktatás valósuljon meg Magyarországon, mint a német példa.