Új trend a hazai munkaerőpiacon
A gazdasági válság hatására új „vállalkozói generáció” jelent meg hazánkban – derül ki a Kelly Services munkaerő-piaci felméréséből, amelyben minden hetedik válaszadó egyéni vállalkozónak vallotta magát.
A Kelly Services által készített legfrissebb munkaerő-piaci felmérésből kiderül, hogy majdnem minden negyedik válaszadó szeretne saját vállalkozást indítani, de az „Y” generáció (a 18-29 éves korosztály) tagjai a leglelkesebbek. A már jelenleg is egyéni vállalkozóként dolgozók között nagyobb számban vannak jelen az „X” generáció (a 30-47 éves korosztály), illetve a „baby boomer” generáció (a 48-65 éves korosztály) képviselői, és többségük férfi.
A felmérés során megkérdezett magyar munkavállalók 14 százaléka jelenleg is egyéni vállalkozóként dolgozik: a „baby boomer” generáció körében ez az arány 19 százalék, az „X” generáció esetében 15 százalék, az „Y” generáció tagjai között pedig 12 százalék. Arra a kérdésre, hogy mi gátolja őket leginkább egy önálló vállalkozás elindításában, a többség a bizonytalan jövedelmet, a támogatás hiányát és a bukás kockázatát jelölte meg.
A „baby boomer” illetve az „X” generáció képviselői az „Y” generáció tagjainál jobban bíznak abban, hogy megfelelő képességeik, készségeik vannak egy saját vállalkozáshoz. A válaszadók közel egyharmada véli úgy, hogy szakmai tudására komoly kereslet van a piacon. A válaszadók 23 százaléka tervezi, hogy saját vállalkozást indít. Az „Y” generáció körében ez az arány 26 százalék, az „X” generáció esetében 22 százalék, a „baby boomer” generáció tagjai között pedig 17 százalék. Az önálló vállalkozás vonzerejének növekedése egybeesik a vállalkozások alaptevékenységéhez nem tartozó, kiegészítő funkciók kiszervezésének (outsourcing) fokozott terjedésével. Számos cég kiszervezéssel igyekszik csökkenteni állandó munkavállalóinak számát.
A Kelly Global Workforce Index felmérés során mintegy 134 ezer dolgozó véleményét kérdezték világszerte, köztük több mint 5 ezer magyar munkavállalóét.