Titokzatos foglalkoztatási forma: amiről eddig nem hallottunk
A gyors ütemben változó gazdaság arra készteti a piaci szereplőket, hogy új megoldásokat keressenek a foglalkoztatás területén is. Az atipikus változatok közül legtöbbet a távmunkáról, a részmunkaidőről vagy az alkalmi munkavállalásról beszélünk. De mi az az interim menedzsment és hogyan működik?
Az interim szó nehezen fordítható, csakúgy, mint széleskörűen elterjedt párja, a menedzsment. A magyar időszakos, vagy meghatározott idejű vezetés lehetne a megfelelője, de a vezetéstudományban itthon is inkább az angol kifejezés használatos. Magyarországon 7-8 éves múltra tekint vissza, ez alatt néhány százas – elsősorban külföldi tulajdonban lévő – vállalati körben az átmeneti problémák megoldásának egyik lehetséges módjává lépett elő.
© sxc.hu |
De kik valójában az interimek?
Életkoruk szerint 40, de inkább 50 fölötti tapasztalt vezetők, akik szakmájuk kiváló ismerői: gyakorlatra általában nemzetközi környezetben, nagyvállalatoknál tesznek szert, mégpedig első vagy második számú vezetőként. Jellemző rájuk a magas szintű képzettség, néha túlképzettség, amely lehetővé teszi számukra, hogy egy idegen környezetben, személyes ismeretségek és betanulási, beilleszkedési idő nélkül azonnal hitelesen és sikeresen tudjanak dolgozni. Nagyfokú kulturális érzékenységük és érzelmi intelligenciájuk a zökkenőmentes beilleszkedés záloga. Egy interim megengedheti magának, hogy ne foglakozzon a belső politikai játszmákkal, ne érdekelje, hogy ki kivel van jóban és nem kötik le energiáit a belső diplomáciai harcok sem. Hiszen ő nem akar előrelépni, és nincs szüksége arra, hogy megnyerje felettesei kegyeit. Vállalatvezetők nyilatkozták, hogy a vezetői csapatban az interim menedzserek azok, akik igazán őszinték mernek lenni, státuszukat ugyanis nem rendíti meg a kellemetlen valóság feltárása.
Az interim munkák közös jellemzője, hogy nem általános, folyamatos munkavégzésre, hanem egy konkrét feladat megoldására szólnak. A szakirodalom három fő igénybevételi szükségességet említ. A változás, vagy krízismenedzsmentet, amikor vagy egy átszervezés, összeolvadás, akvizíció levezetéséről szól a szerződés, vagy egy válsághelyzet megoldásáról. A második leggyakrabban előforduló igény a „gap management” vagyis az átmenetileg kieső vezetők pótlása. A harmadik jellemző terület a projekt management, amelynél egy meghatározott feladat ütemterv szerinti végigvitelét kell megoldani. Ez lehet egy termékbevezetés, egy új üzletág indítása, de egy különleges kutatási program lebonyolítása is.
Egy interim menedzser után felszámítható napidíj itthon elérheti a 250 ezer forintot is, az átlagos napidíj azonban 100 és 200 ezer forint között mozog. Ez első látásra soknak tűnik. Ha azonban utána számolunk, mibe kerül egy vezető: a fizetés, a közterhek, a megkeresésére és kiválasztására fordított pénz, prémiumok, szolgálati autó és egyéb juttatások – beleértve az esetleges végkielégítést –, akkor már egymás mellé tehető a két összeg, mert többnyire az interim menedzsment olcsóbb.
Lipcsei András
Interim Management Resourcing ügyvezető partner