2008. július. 18. 06:40 Utolsó frissítés: 2008. július. 17. 22:40 Karrier

Hogyan rúgjuk ki a nemkívánatos munkatársakat?

Magától értetődően arra kell törekednünk, hogy ne kelljen kirúgni senkit, de ha mégis arra kerülne sor, gyorsnak és hatékonynak kell lennünk.

Ha a vezető biztos benne, hogy valakitől meg akar szabadulni, legelőször az európai munkajogi szabályokat kell átnéznie. Évekkel ezelőtt még viszonylag könnyű volt megszabadulni a hasznavehetetlen munkavállalóktól – egyszerűen ki lehetett őket rúgni. Manapság az erő a munkavállalókkal van, és a munkaadónak több akadályt kell sikeresen vennie, ha azt akarja, hogy a nem kívánt elemek távozzanak a cégtől. A „transparency”, a nyíltság, átláthatóság kifejezéssel alapvetően tisztában kell lennünk, és szorosan együtt kell működnünk a cég személyügyi igazgatójával vagy a HR-osztállyal. És ne feledjük, hogy minden legyen meg írásban!

Az elbocsátási procedúra lépései

                       Könyv















          Megrendelem a könyvet.
1. Beszélj négyszemközt a problémás munkavállalóval, és mondd meg neki, hogy kösse fel a gatyáját!

2. Ha továbbra is problémás a munkavállaló, sőt valamit nagyon elszúr, szóbeli figyelmeztetésben kell részesítened egy általa választott tanú előtt (azaz úgy, hogy valaki más is van az irodában, akit ő hívott be vagy elfogadja a jelenlétét), és közölnöd kell vele, hogy legközelebb írásbeli figyelmeztetést kap.

3. Ha erre sor kerül, a HR-osztály bevonásával fogalmazd meg a levelet és a belső céges postával, vagy pedig a lakáscímére kézbesíttesd! A levélben pontosan le kell írni, mit csinált rosszul, és mit vársz el tőle, hogyan javítson a munkamorálján, munkához való hozzáállásán, hogyan fejlessze képességeit, tartsa be a megszabott időhatárokat; és hogy erre milyen határidőt adsz neki. Soha ne írj olyasmit, hogy csak idő kérdése az elbocsátása!

4. Ha mindezek után az alkalmazott továbbra sem dolgozik jól, hívasd az irodádba és beszélj vele! Ha azt akarod, hogy maradjon, és kész vagy munkát fektetni bele, alaposan szúrd le, aztán kezdj el kedélyesen beszélgetni vele! Ha azt akarod, hogy távozzon a cégtől, közöld vele, hogy adsz egy hónapot arra, hogy összeszedje magát, különben ennyi volt.

5. Négy hét múlva, amikor kiderül, hogy a dolog nem működik, hívasd be magadhoz – és rúgd ki! Mondd meg az érintettnek, miért kell távoznia és mikor! (A legjobb persze az lenne, ha azonnal elmenne, de ha le akarja dolgozni a felmondási idejét, irányítsd a HR-osztályhoz, rendezze a dolgot velük!) Ne szabadkozz, ne kérj elnézést! A beszélgetés után állj fel, nyisd ki az irodaajtót a távozónak, és kísérd ki! Ha a kirúgott kissé labilis személyiség, hajlamos az idegösszeomlásra (vagy ellenkezőleg, az ideges felbuzdulásra, vagyis az erőszakra) – és van saját irodája, akkor ott kell megejteni ezt a beszélgetést.

Van úgy, hogy egyszerűen azért kell elbocsátani valakit, mert megváltozott a helyzet. Az üzleti életben mindig minden változik. Egyik osztályt összevonhatják a másikkal, felszámolhatják, vagy a technológia változása miatt megváltoznak a munkaköri leírások. Előfordulhat, hogy rájövünk, az illető nem elég jó abban, amit csinál. Olyanok is vannak, akiket azért engedünk el, mert ideje továbblépniük. Ha ez a helyzet, akkor kirúgáskor elnézést kell kérnünk.

Kevés elfogadható indok van, ami rendkívüli felmondást vonhat maga után, azon kívül, ha valaki erőszakos cselekményre ragadtatja magát – e kevés okok egyike a fegyelemsértés. Ha valaki a főnök anyját szidja, azonnal meg kell szabadulni tőle. Míg egy jó vita vagy eszmecsere nagyon is egészséges lehet a kreatív folyamatban, a fegyelemsértés csak az utak szétválásához vezethet.