Hogyan előzhető meg a rossz testtartás, a hátfájás?
Az ergonómai szakemberek egyben egyetértenek: sokszor nem a pénzen sikkad el a probléma, hanem a kényelmességen, közömbösségen. Pedig a teljesítmény látványosan nőhet attól, ha a dolgozók jól érzik magukat a munkahelyükön.
Annak ellenére, hogy egyre több cég figyel oda a megfelelő munkakörnyezet kialakítására, fogad föl szakembereket erre a célra, mégis többségben vannak hazánkban azok, akik a munkát és a munkahelyet a profittal azonosítják. Fel sem merül bennük a gondolat, hogy azon kívül is létezik lényeges dolog, történetesen az alkalmazott, aki megteremti a kenyérre valót. Pedig érdemes foglalkozni az ergonómia témakörével és a dolgozó kényelmével. A szakemberek nem győzik felhívni a figyelmet, hogy az alapvető ergonómiai elvárásoknak nem felelnek meg a bútorok és a rossz berendezés hosszú távon stresszt okoz a kényelmetlen testhelyzetből adódó izomfeszültség és izomfáradtság következtében.
Németh Edit, a BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék tanára, PhD hallgatója fontosnak nevezte, hogy a munkahelyen hogyan jelenik meg a személyes tér, milyen a dolgozók közérzete, mennyire adnak hangot az alkalmazottak igényeiknek, zavaró tényezőknek.
Irodai munkahelyek
Először is tudatosítsuk magunkban, milyen típusú munkahelyen dolgozunk. Léteznek kötött területű irodák: sejt-vagy cellairodák, amelyek az elmélyült, nagy figyelmet igénylő munkához illeszkednek. Nagyteres irodák, amelyek a rutin feladatok elvégzésére alkalmasak és változtatható területű irodák: csoportszobák, variálható irodák, amelyekben többfajta munkakör is megfér egymás mellett - veszi végig a típusokat a szakember.
Nagyterű irodákban fontos a térelválasztás lehetősége. Ezt megtehetjük 180 centiméter magas szekrényekkel, asztalok közötti paravánokkal. Elnyelik, tompítják a zajt az asztal teljes szélességében, vagy háromnegyedében felhelyezett paravánok, de elválaszthatjuk vele, az egymással szemben lévő íróasztalokat is.
Hot desk/sharedesk
A marketingeseknek, ügyfélszolgálatosoknak bizonyára nem ismeretlen az az újfajta irodai kialakítás, hely- költségcsökkentés, amikor egy több műszakban történő munkát egy helyen végeznek a dolgozók. Előnyét a foglalkoztató élvezi, mivel általa jobban ki lehet használni a teret. - Ez leginkább az atipikus foglalkoztatásnál előnyös. Egy íróasztalt többen is birtokolnak és a feladat elvégeztével, fogod a cuccod és berakod egy görgős szekrénybe, úgynevezett trolley-ba - vázolja fel ezt a típusú munkakörnyezetet Németh Edit, aki az ehhez szükséges eszközöket is meghatározta: egy személyre szóló, zárható konténer, közös rendszerbe becsatlakoztatható laptop, közös adatbázis.
Zavaró fények, hangok, berendezések
Olyan környezeti tényező, mint a világítás, (természetes, vagy mesterséges) komoly hatással van a munkára. Nem elhanyagolható tényező ez egy irodai, vagy akár egy gyári munkánál. Az 50/99 egészségügyi rendelet tartalmaz kitételeket a megfelelő munkahely kialakítására, ám konkrétumokat kevésbé - hívja fel a figyelmet a hiányosságokra a szakember, hozzátéve: a rendelet csak annyit mond ki, hogy ha a munkavégzéshez feltétlenül szükséges, akkor kell helyi megvilágítást biztosítani a dolgozóknak (például olvasólámpa).
Az ergonómiai szakember olyat is tapasztalt munkája során, hogy a call-centerekben nagylégterű irodákban, magas paravánnal elválasztva ülnek a dolgozók és csak az "olvasólámpájuk" van felkapcsolva, az általános világítás nem.
A zaj is jelentéktelennek tűnő, ám annál fontosabb tényező egy munkahely életében. Előfordul ugyanis, hogy a munkához hozzátartozik - például a telemarketing, ügyfélszolgálat természetes velejárója - az emberekkel történő kommunikáció, telefoncsörgés, nyomtatók irodai zöreje, ahogy a gyárban a gépek zaja. Ám van, hogy a vezetés nemtörődömsége odáig vezet, hogy különböző tevékenységű embereket egy légtérbe ültet, mondván: a munka, az munka, bárhol légyen is.
"Mindennapi fájdalom" megjelenése: munkaszék, munkaasztal
A sokáig tartó egészségtelen ülés a gerinc túlzott terhelésével, az érrendszer elnyomásával komolyabb betegségek okozója is lehet. És mivel legalább napi nyolc órát töltünk a gép előtt, de legalábbis asztalnál, érdemes azzal foglalkozni, hogy milyen lehetőségek vannak a nagyobb betegségek megelőzésére. Lényeges a munkaszék megfelelő beállítsa. Először is legyen stabil, biztosítsa a használó könnyű, szabad mozgását és kényelmes testhelyzetét. A szék magassága legyen könnyen állítható és dönthető. Igény esetén lábtámaszt vagy saroktámaszt is biztosítani illik. A háttámlának az a funkciója, hogy kényelmesen, egészségesen tudjon benne ülni az illető, úgy, hogy a gerinc alsó, deréktáji szakaszát támasztja. A széket olyan magasra kell állítani, hogy az alkar az asztallapon helyezkedjen el, a felkar és alkar merőleges legyen. Így az alacsonyabb embereknek nem ér le a lába a földre, ami alá lábtámaszt kell tenni, mivel ott is az a jó, ha a comb és a lábszár merőlegest zár be. Az sem mellékes, hogy a kezelőszervek kényelmesen elérhetőek és egy kézzel is beállíthatók legyenek normál testhelyzetből.
A billentyűzet esetében is fontos, hogy elég közel legyen, hogy ne kelljen nagy mozdulatokat végezni, lazán kell fogni, és a tisztítására is ügyelni kell.
Tartalmi partnerünk a HR Portál. A cikk folytatását itt olvashatja.