Elsumákolt ígéretek: nézz a kollégák körmére!
Egy elfelejtett ígéret és máris zakatol az agyad: figyelmeztesd főnöködet, hogy miről beszéltetek vagy várj, amíg eszébe jut, amit ígért? Érdemes-e várni, és ha igen, mennyit? Mi a jó taktika a feledékeny munkatárs emlékezetének felfrissítésére? Ötletek.
Legyen szó munkáról, fizetésemelésről vagy egy apró munkahelyi szívességről - helyettesítés, információkérés, egy telefonszám, stb. -, kellemetlen, ha kiderül, hogy a másik fél elfeledkezett arról, amit megígért. Ilyenkor gyakran nehéz eldöntetni, hogyan viselkedj, hogy ne bántsd meg kollégádat, ugyanakkor eszébe juttasd, hogy valamit elfelejtett.
Adják, kapod? Ígéret, szép szó. © Dripnet |
Derítsd ki, hogy mi áll a feledékenység hátterében!
Először is gondold át, hogy az ígéret milyen körülmények között született: hol beszélgettetek, elvonhatta-e a kollégád figyelmét valami, ami azt eredményezte, hogy nem emlékszik nemhogy az ígéretére, de arra sem, hogy pontosan miről beszélgetettek. Nem mellékes az sem, hogy a munkahelyen vagy az irodán kívül - egy kávé mellett, vagy egy zajos rendezvényen találkoztatok.
Idézd föl, hogy pontosan mit ígért kollégád!
Emlékezz vissza rá, hogy milyen kontextusban hangzott el az ígéret - miről beszéltetek előtte, mi kapcsán jutottatok el idáig. Azt sem hagyhatod figyelmen kívül, hogy munkatársad számára milyen következményekkel jár, ha betartja ígéretét. Arra utalt, hogy beajánl egy ismerősének vagy bemutat egy üzletfelének? Esetleg főnököd kecsegtetett fizetésemeléssel vagy előléptetéssel egy engedékeny pillanatában? Előfordulhat, hogy megbánta elhamarkodott szavait - esetleg nem áll érdekében vagy nincs joga ahhoz, hogy megtegye, amit ígért -, ezért úgy tesz, mintha mi sem történt volna.
Finoman figyelmeztesd!
Pontosan fel tudod idézni a körülményeket? Állj feledékeny munkatársad elé, és figyelmeztesd az „elmaradásra”. Ha kapcsolatotok megengedi - barátok vagytok, vagy kölcsönösen tisztelitek egymást -, a helyzet egyszerű, egy tréfás megjegyzéssel vagy spontán figyelmeztetéssel elintézheted a dolgot, miközben biztos lehetsz benne, hogy kapcsolatotok ezt nem sínyli meg.
Amennyiben felettesedről van szó, válaszd ki a megfelelő időpontot - kérdezd meg, mikor nem zavarod. Ne légy számonkérő, lényegretörően fogalmazd meg, mikor és miről beszélgettetek, és mit ígért. Ne hozd kényelmetlen helyzetbe, akkor sem, ha látod, hogy hezitál: látszólag nem emlékszik a történtekre, ám viselkedése (zavara, akadozó beszéde, vacillálása) az ellenkezőjére utal. Türelmesen várd meg, míg kivágja magát a kellemetlen helyzetből!
Nesze, semmi!
Munkatársad elismeri, hogy egy gyenge pillanatában megígért valamit, ám azt is nyilvánvalóvá teszi, hogy mindez - utólag átértékelve a dolgot - szóba sem jöhet? Ne mutasd ki haragodat, ne hagyd, hogy elragadjanak az érzelmeid. Kérj tőle magyarázatot! Ha nem indokolja meg, hogy miért változtatta meg döntését, zárd rövidre a beszélgetést, és ügyelj arra, hogy legközelebb, ha hasonló helyzetbe kerülsz, fültanúja is legyen a beszélgetésnek vagy írásban rögzítsétek a megállapodásotokat!