Önbizalom és kommunikáció a sikeres karrier titka
Ha figyelmesen végighallgatod beszélgetőpartenereidet, s tudod, hogy mikor milyen kérdést kell feltenni, sikeres kommunikátorrá válhatsz, néhány szimpla módszerrel pedig megnövelheted kommunikációs önbizalmadat, s ezzel jelentősen felgyorsíthatod az utadat felfelé a karrierlétrán.
Az önbizalom fél siker © sxc.hu |
A fenti kommunikációs csapdát könnyen elkerülheted, ha mindig közvetlen és őszinte vagy, kerülve az agresszivitást, illetve a túlzott – megjátszott – kedvességet. Ehelyett inkább magyarázd el mindenkori partnerednek – például a főnöködnek egy konfliktuskezelő beszélgetés során – hogy pontosan mit érzel, illetve mit gondolsz az adott helyzetről. Az alábbi tippek segítségével elsajátíthatod a hatékony kommunikáció titkait.
Beszélj tisztán, érthetően, s fogalmazz egyszerűen. Kerüld a köntörfalazást, illetve a felesleges körmondatokat, térj egyből a tárgyra. Ha úgy érzed, valamit nem biztos, hogy elsőre el tudsz magyarázni érthetően, írd le egy papírra, s párszor gyakorold, hogyan fogod elmondani a kommunikációs helyzetben.
Figyelj a hanghordozásodra, ez ugyanis könnyen elárulhat. Úgy hangzik, mintha viccelnél, ha komoly dologról beszélsz? Az orrod alatt mormogsz, mert úgy gondolod, amit kérni szeretnél önzőség? Remeg a hangod, mert tartasz beszélgetőpartneredtől? Ezek a jelek mind árulkodnak partnerednek, hogy mondanivalód és szándékaid nem feltétlenül egyeznek.
Ügyelj a testbeszédre is. Nehezen fogsz tudni tisztán és érthetően beszéni, ha össze vagy görnyedve, vagy majdhogynem fekszel a széken, ahol ülsz. Figyelj a tested jelzéseire is, ezekből ugyanis felmérheted, hogyan érzel éppen az adott helyzetben. Gombócot érzel a torkodban? Gyorsan ver a szíved? Vegyél két-három mély lélegzetet és próbáld meg elengedni magad.
Eközben azért figyelj oda a céljaidra, s koncentrálj, hogy a mondanivalódra tudjál fókuszálni. Beszélj egyes szám első személyben, s ne túl sokszor szólítsd meg a beszélgetőpartneredet személyes névmással, ezugyanis azt az érzést keltheti a párbeszéd másik résztvevőjében, hogy nem bízol eléggé magadban, s inkább az ő személyére szeretnéd terelni a beszélgetés fonalát.
A magabiztos, ugyanakkor őszinte kommunikációnak szerves része a másik személye iránti tisztelet. Nem elég, ha pusztán csak meghallgatod partnered mondanivalóját, tartsd szem előtt az ő igényeit és érzéseit is, így kialakulhat a egymás kölcsönös megbecsülése.
Ezt a helyzetet a legkönnyebben úgy érheted el, ha helyesen választod meg a beszélgetés során azokat az időpontokat, amikor a saját érzéseidről, illetve igényeidről kommunikálsz. Nem szerencsés például a főnöktől kollégáid füle hallatára olyasmit kérdezni, amellyel kellemetlen helyzetbe hozhatod, például egy általad helytelennek ítélt döntését megkérdőjelezni. Inkább udvariasan vond félre és kérd meg, hogy beszéljetek négyszemközt pár percet.
A beszélgetés során kérd ki partnered véleményét a gondolataidról, érzéseidről, majd reagálj az általa adott válaszra.
A másikra való odafigyelés kulcsfontosságú, azonban sokaknak problémát okoz folyamatosan a másikra koncentrálni. Kommunikációs szakemberek becslése szerint két egymással nem túl szoros kapcsolatban álló ember beszélgetése során a felek csak mintegy 25 százalékát fogják fel ténylegesen a beérkező információnak.
Ha szeretnéd elérni, hogy beszélgetőpartnered is úgy érezze, hogy figyelsz rá, tartsál olyan hosszan szemkontaktust, ameddig még nem érzed kényelmetlennek. Közben ne arra figyelj, hogy mikor tudnád magadhoz ragadni a beszélgetés irányítását, hanem arra, amit a partnered mond. Ne szakítsd félbe, s figyelj a hanghordozására és a testtartására, majd próbáld meg leszűrni, hogy mit érez az általa elmondottakkal kapcsolatban. Ne feledd, igyekezz arra törekedni, hogy a kölcsönös tisztelt kialakítását követően őszintén és nyíltan tudjatok kommunikálni egymással, ez nemcsak a karriered során, de az élet egyéb területein is hasznodra válik majd.