Teljes káoszt okozott egy letört síndarab a dél-balatoni vasútvonalon szombat délután. A MÁV szerint ritka és veszélyes pályahiba történt, a várakozásokért pedig utasaik elnézését kérik.
Állítólag egy néhány centis letört síndarab okozott káoszt a dél-balatoni vasútvonalon szombat délután.
Ahogy arról a Mávinform közlése alapján beszámoltunk, éjszakáig tarthat a pályahiba kijavítása Szabadbattyánnál, ezért több órás késésekre, pótlóbuszos átszállásokra kell számítani.
Egyik olvasónk átélte a kalandot, ő Siófokról indult volna Budapestre szombat délután 1 órakor, de már az elején kiderült, hogy teljesen bizonytalan, hogyan fog tudni hazaérni.
“Először úgy volt, hogy Kiscséripusztán át kell szállni pótlóbuszra Székesfehérvárig, de végül Lepsénynél mindenkit leszállítottak, ahonnan nyolc buszt indítottak” – meséli olvasónk. Csakhogy közben az is kiderült, nem mindegyik busz megy Fehérvárig.
“Teljes fejetlenség volt, Lepsényben két ember rosszul lett a hőségben, mentőt hívtak hozzájuk. A kalauz sem tudott semmit, azt mesélte, hogy a főmenetirányító még vissza sem hívta”.
Olvasónk szerint senki nem tudott semmit, arról is csak más utasoktól értesült, hogy a nyolcadik busz, amire végül felfért Lepsényben, csak Csajágig megy. Ráadásul – állítja olvasónk – a buszsofőrnek az volt a legfontosabb közlendője a dugig telt járaton, a tikkasztó hőségben, hogy bejelentse: szigorúan tilos inni a buszon.
Csajágon pedig beszámolója szerint “mindenki összevissza futkosott”, semmilyen hivatalos tájékoztatást nem kaptak.
Mindezt azért – tette hozzá -, mert a sínből letört egy néhány centis darab.
Mindenki ezen van felháborodva: miért tart éjszakáig, hogy kijavítsák?
A történtekkel kapcsolatban megkerestük a MÁV sajtóosztályát is. Szombat délutáni válaszuk szerint a Szabadbattyán és Kiscséripuszta állomás közti vonalszakaszon egy meglehetősen ritka és rendkívül veszélyes pályahiba, úgynevezett hevedertörés és síntorlódás történ, ezért a biztonság érdekében és a nemzetközi szabványoknak megfelelően átmenetileg le kellett állítaniuk a vonatforgalmat. A vasúttársaság szakemberei a helyszínen azonnal hozzáfogtak az érintett szakasz helyreállításához. “Bár az extrém hőség jelentős mértékben nehezítette a munkálatokat, a gyors és intenzív beavatkozásnak köszönhetően – a korábban közöltekkel ellentétben – már szombat délután megindulhatott a forgalom” – írta a MÁV kommunikációs igazgatósága.
“Ennek köszönhetően – néhány órás késéssel – a Strand fesztiválra utazók érintett része is megérkezhet a fesztivál ma esti, éjszakai programjaira”.
A ritka „síntörés” okozta késések miatt a MÁV az utasai elnézését kéri.
A tartós rendkívüli hőség következtében a magas sínhőmérséklet – 50-60 Celsius-fok között – a pálya egyes szerkezeti elemeiben a forgalombiztonságot veszélyeztető, maradandó alakváltozásokat okozhat, ugyanis a hőtágulás hatására a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik az időszakos karbantartások mellett is. Amennyiben ennek előjelei mutatkoznak, a vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedtetés érdekében sebességkorlátozást vezethet be. A felsővezetékek a nagy meleg hatására megnyúlnak, így növekszik a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés vagy -sérülés kockázata. A MÁV pálya- és felsővezeték-hálózatát karbantartó szakemberei folyamatosan készen állnak arra, hogy kijavítsák a vasúti hálózatban keletkező hibákat.
A szombat délutáni helyzetről a MÁV azt is közölte lapunkkal, hogy az üzemirányítás a korlátozás kezdetekor elkezdte megszervezni az új forgalmi rendet. Az átszállásokban érintett állomásokra helyszíni utastájékoztató munkatársakat és diákmunkásokat irányítottak. Azonnal intézkedtek a Balaton környéki pontokon készenlétben tartott pótlóbuszok elindítására, de a távolabbi, például a budapesti térségből is oda irányították a rendelkezésre álló pótlóbuszokat.
Délután 16 órakor már 25 pótlóbusz közlekedett, melyek folyamatosan indultak – írta a MÁV sajtóosztája. A buszok Lepsény és Székesfehérvár között, valamint Lepsény és Csajág között közlekedtek, amit azzal indokoltak, hogy utóbbi viszonylaton rövidebb a távolság közúton, így kevesebbet kell az utasoknak a pótlóbuszokkal utazniuk. Az észak-balatoni vonal csajági állomásáig pedig vasúton utazhattak Székesfehérvár és Budapest között.
Egyes budapesti vonatok, melyek eredetileg a dél-balatoni vonalon közlekedtek volna, Székesfehérvárról Csajág felé közlekedtek tovább, illetve Csajágról indultak Budapestre. Csajág és Székesfehérvár között további három motorvonati szerelvény folyamatosan ingázik mentesítő vonatként – tette hozzá a MÁV.