A kormány külön rendeletben speciális szabályokat írna elő ősztől a végzős középiskolások ingyenes, állami jogosítványprogramjára. Az elméleti képzést “elektronikus távoktatással”, a gyakorlatit az oktatóvá átképzett katonákkal tervezik.
Százezer végzős diákot érintene szeptembertől előnyösen, 281 köznevelési intézményt viszont hátrányosan a szeptembertől induló állami diákjogsi-program – derül ki a kormány honlapjára felöltött friss kormányrendelet-tervezethez mellékelt hatásvizsgálati lapból.
- A diákoknak előny, hogy az állam a középiskola és a szakképző intézmény utolsó évfolyamos tanulói részére ingyen biztosítja a „B” kategóriás közúti járművezetői engedély megszerzésének lehetőségét.
- Az iskoláknak hátrány, hogy az ő apparátusukat és infrastruktúrájukat terheli a közlekedési alapismeretekhez és a gyakorlati vizsgához szükséges feltételek biztosítása, az adminisztráció is.
A tervezet például speciális szabályként kiköti, hogy a diákjogsinál a középiskola látja majd el a tanfolyam és vizsga tekintetében a képző szerv és a vizsgaközpont feladatait. A tanfolyamot a középiskola ”zárt rendszerű elektronikus távoktatással” végzi.
Ami a diákoknak átadandó ismereteket illeti, azt a tervek szerint “az állam akkreditált, zárt rendszerű elektronikus képzésmenedzsment rendszerben hozzáférhető digitális tananyagokkal biztosítja” a részére.
Az iskoláknak az oktatási központ útján biztosítaniuk a tanulmányi rendszeren keresztül a távoktatás informatikai feltételeit, a közlekedési és az elsősegélynyújtási ismeretek, valamint a járművezetői tanfolyam elméleti tantárgyainak e-learning tananyagát.
Az eddigi kormányzati ígéretek alapján nem volt teljesen világos, hogy a teljes jogosítványszerzési folyamat ingyenes lesz-e a diákprogramban, vagy csak az elméleti és a gyakorlati oktatás lesz térítésmentes, és vizsgadíjat azért fizetni kell.
A friss rendelet-tervezetből kiderül, hogy köztes megoldás született, mert az elméleti és gyakorlati oktatás ingyenes lesz, de még a vizsgadíjak kifizetéséhez is lehet igényelni állami támogatást. Méghozzá legfeljebb 50 ezer forintot.
Eddig a 20 év alattiak jogosítványszerzéséhez 25 ezer forint költségtérítést lehetett igényelni, ez tehát nő most a duplájára. Amúgy a legnagyobb kiadási tétel nem is a vizsgadíj, hanem a vizsgáig előírt 29 gyakorlati óra ára, ami most ingyen lesz.
A gyakorlati órákat a honvédség feladatául rendelte a kormány. Idén 527, jövőre 832 millió forint pluszforrás jut „a Honvédelmi Minisztérium kijelölt állománya, valamint meghatározott eszközei” biztosítására. Már képzik az oktatókat, és vettek Suzukikat, mert
részint így olcsóbb, részint mert nincs is elég tanulóvezető-oktató.
A tervek szerint az ingyenes állami diákjogsira jelentkezés és az egész folyamat ez lesz:
- A tanuló a tanulmányi rendszer felületén jelentkezik az online közlekedési alapismeretek, valamint az elméleti elsősegélynyújtási képzésére (kiskorú esetén szülői beleegyező nyilatkozattal)
- A középiskola a tanulmányi rendszeren keresztül tájékoztatja a képzésre jogosult tanulót – kiskorú tanuló esetében a szülőt is – a képzésről, a képzésre jelentkezés módjáról, összegyűjti és ellenőrzi a benyújtott jelentkezési lapokat
- A vizsgaszabályzatot köznevelési intézmény esetén a köznevelésért felelős, míg szakképző intézmény esetében a szakképzésért felelős miniszter adja ki oly módon, hogy mindegyik kiadásához kell a másik miniszter egyetértése is
- Az online közlekedési alapismeretek elméleti vizsga szervezését és lebonyolítását a középiskola végzi: kijelöli a vizsga időpontját és helyszínét, valamint biztosítja a vizsgázáshoz szükséges helyszínt és a vizsgafelügyeletet ellátó vizsgabiztost
Amúgy a katonák vegyes, vagy ha tetszik „polgári célú felhasználásában” igencsak kreatívnak mutatkozik a Szalay-Bobrovniczky Kristóf vezette minisztérium. Miután pedagógusból is kevés van, egy júniusi törvénymódosítás alapján a jövőben átvezényelhetik őket tanárnak, illetve felmerült, hogy légiirányítói feladatokat is végezhetnének.