Biztos, hogy az augusztus 20-i légi parádén madárral ütközött az állami Airbus A330-as, és az is biztos, hogy a hajtómű sérülését nem ez okozta. Hadházy Ákos a hajtómű rongálódásának idejét firtatta, erre azonban nem kapott választ a külügytől. Közben közlekedésbiztonsági vizsgálat folyik.
Az állami tulajdonú Airbus A330-as teherszállító augusztus 20-i légi parádé utáni többhetes veszteglését és költséges javítását okozó sérülésekről igyekezett többet megtudni írásbeli kérdésében Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő, de nem mindenre kapott egyértelmű választ az illetékes Külgazdasági és Külügyminisztériumtól.
Ahogy a hvg.hu megírta, az Airbus az augusztus 20-i légi parádé részeként alacsonyan áthúzott a Duna felett, közben a külügyi tárca szerint madárral ütközött. Később, vélhetően már a landolás után, a leszállópályán komolyabb sérülés érte: az egyik hajtómű lapátjai, és a hajtómű sérült.
A külügy szerint madár okozta az akár milliárdos kárt az állami Airbus A330-asban augusztus 20-án, de történt még más is
Valamivel ütközött, valamit beszippantott augusztus 20-án, a légi parádés repülésekor a külügyi tárca által tulajdonolt, de a Wizzair által üzemeltetett kormányzati tehergép egyik hajtóműve. A kár elérheti akár a milliárdos összeget is. A külügyi tárca a hvg.hu-val közölte, madárral ütközött a Duna fölött alacsonyan áthúzó gép.
A hvg.hu jelenleg rendelkezésre álló információi szerint a két sérülés egymástól függetlenül, eltérő időpontban keletkezett. A gép a légi parádés repülést hajtóműhiba-jelzés nélkül végrehajtotta, a madárral ütközés és az orrkúp emiatti sérülése ellenére biztonságosan landolt. Vélhetően
már ezután, a földön szívhatott be a hajtómű egy követ a futópálya vagy gurulóút burkolatáról, ez okozta a komolyabb sérülést.
A hajtómű sérülését a landolás utáni kötelező átvizsgáláskor vették észre. Ezután kezdődött a javítás, ami 3 hétig tartott. A szerelés költsége 95 millió forint volt, az egyik hajtőművet cseréni kellett, ám az új árát a biztosítás fedezte. A hvg.hu úgy tudja, a hajtómű ára 4,3-5,4 milliárd forint is lehetett.
„Mikor keletkezett a motorsérülés?" – tudakolta írásbeli kérdésében Hadházy Ákos, aki azért volt kíváncsi, mert mint korábbi Facebook-posztjában írta, hallott „nyugtalanító híreket” arról, hogy a sérüléseket már az előző napon, a Kínából visszatérő gép szokásos átvizsgálásakor is észrevették, így viszont nem szállhatott volna fel a légi parádéhoz a gép.
A hajtómű sérülésének konkrét idejét válaszában Magyar Levente külügyi államtitkár nem árulta el, csak annyit írt, amit eddig is lehetett tudni. E szerint „Az Airbus A330-as repülőgép madárral ütközött az augusztus 20-i ünnepségen, mely ütközés nem veszélyeztette a repülőgép biztonságos működését. A gép landolása után, a kötelező teljes körű átvizsgálásnál a hajtóműben további sérüléseket találtak a szakemberek.”
Ami a részleteket és a pontos körülményeket, okokat illeti, a hvg.hu már írt róla, hogy mindennek a feltárására megindult a szakmai vizsgálat: a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSz) elkezdte a személyi sérüléssel nem járó, de eddig tisztázatlan eseménysor okainak feltárását:
Vizsgálat indult az állami Airbus tehergép augusztus 20-i balesete ügyében
Közlekedésbiztonsági vizsgálat indult, hogy tisztázzák az Airbus A330-as állami teherszállító repülőgép augusztus 20-i légi parádé idején szerzett sérüléseinek okát. A gép madárral ütközött, de a súlyosabb és milliárdos költségű hajtóműcserét nem ez okozta.