Lázár János egy brutális eset miatt újraírná a KRESZ-t, holott az eset mögött nem a rossz szabályozás áll. Van már a fiókban egy évek alatt, széles szakmai konszenzussal összehozott új KRESZ, ám a miniszter egyelőre senkivel nem egyeztet a módosításokról.
Az Árpád hídi halálos gázolás nem azért történt, mert rosszak a közlekedési jogszabályok, ellenben biztosan nem lett volna ilyen súlyos, ha az autó vezetője betartja a hídon érvényes maximális sebességet (70 km/óra), s nem annak kétszeresével halad – írja az e heti HVG.
Az első feladat a meglévő szabályok betartatása lenne, ám a gyorshajtásért kiszabható bírságok 2008 óta nem változtak, elrettentő erejük így lassan a nullához konvergál. A KRESZ módosítása helyett csak szándék és pénz kérdése volna a szakaszos sebességmérés kialakítása a kritikus utakon, az átlagsebességet mérő rendszert nem lehetne azzal átverni, hogy a traffipax előtt a gyorshajtó leveszi a lábát a gázpedálról.
A KRESZ módosítása egyébként sem Lázár agyából pattant ki hirtelen, hanem évek óta napirenden van, de a minisztériumok és a szakmai egyeztetések közt vergődik az erről szóló tervezet. A HVG hiába kérdezte meg az illetékes tárcát arról, hogy Lázár János által belengetett módosítás milyen viszonyban van az eddig elkészült módosítással, csak bővítené, vagy teljesen felül is írná azt, erre nem kapott választ.
Az biztos, hogy – az eddigiekkel ellentétben – a gondolkozásba eddig nem vontak be szakmai szervezeteket. Nemhogy civileket – köztük a Magyar Autóklubot –, de az autópályákat 35 éves koncesszió keretében üzemeltető és fejlesztő MKIF-et sem.
Ennek részleteiről, és arról, hogy rendben van-e a hazai gépjárművezető-oktatás, a csütörtökön megjelenő HVG hetilapban, és a hvg360-on olvashat bővebben.