A hívásokat úgy kezelik, mintha mindenki mentőt kérne, miközben az ügyeletes orvossal való konzultáció igen nehézkes.
Olvasónk csütörtökön 17 óra körül kipróbálta Nyíregyházán az új ügyeleti rendszert, majd utána levélben számolt be a tapasztalatairól. Mint írta, a korábban háziorvosi ügyeletnek nevezett intézménnyel szeretett volna beszélni, ám az új rendszerben szerinte csak sürgősségi betegellátás van, ami vélhetően túlzsúfolt és a hívásokat úgy kezelik, mintha mindenki mentőt kérne. Több próbálkozás után sikerült szót váltania az ügyeletes orvossal, felső légúti tünetei voltak, de konzultálni egyik orvos sem volt hajlandó vele (többször is telefonált, minden alkalommal más orvossal beszélt), hanem választania kellett volna aközött, hogy bemegy az ügyeletre, vagy mentőt küldenek érte. Azt írta:
Összességében az egész egy merev, kaotikus rendszer benyomását keltette. A korábbi rendszer véleményem szerint elfogadhatóan működött”.
Különösnek találtuk, hogy délután ötkor nem lehet háziorvosi ellátáshoz jutni Nyíregyházán, így rákérdeztünk erre olvasónknál, aki elmondta, hogy tapasztalata szerint van egy üres időszak a nap folyamán, amikor az ember háziorvosa még, vagy már nem rendel, viszont ügyelet sincs. A háziorvosoknál előjegyzés van, ráadásul a laikus beteg nehezen tudja eldönteni, hogy a panasza akut, vagy esetleg ráér holnapig. Olvasónk furcsállta a korábbi gyakorlathoz képest, hogy semmiféle tájékoztatást nem kapott, holott a régi rendszerben elvárható volt a háziorvostól, hogy mondjon valamit a panaszokra, még ha telefonon is.
Március 1-én újabb két megyében rajtolt el az új ügyeleti rendszer, amit a kormány jövő év tavaszára országossá akar tenni. Többek között erről is beszélgettünk Kunetz Zsombor egészségügyi elemzővel a hvg.hu közéleti podcastja, a Fülke friss adásában, amit itt hallgathat meg:
Kunetz Zsombor a Fülkében: Az egészségügyi államtitkár lényegében már megbukott
Kunetz Zsombor egészségügyi elemző szerint Takács Péter egészségügyi államtitkárnak üzentek azzal, hogy leváltották a két helyettes államtitkárát. Azért nem őt rúgta ki Orbán, mert azzal elismerte volna, hogy a Magyar Orvosi Kamarának - amellyel frontot nyitott a kormány - teljesen igaza van.
Az ügyeleti rendszer izomból való átalakításának még novemberben futott neki a kormány, villámgyorsan átnyomták a törvényhozáson, majd februártól el is indították. Szokásukhoz híven a kritikákat erőből hallgattatták el, az egészségügy rendszerszintű problémáinak megoldását követelő Magyar Orvosi Kamarát lenullázták és úgy élesítették az új rendszert, amit egyes szakértői vélemények vakrepülésnek neveznek, mások pedig úgy látják, hogy a kormányzat maga sem tudja, hogy mit akar az átalakítással a spóroláson felül, így az új szisztéma kereteit felhúzták ugyan, de tartalommal nem töltötték fel, aminek a törvényszerű következménye nem lehet más, csak a káosz.
Így érvel a Mentőszolgálat |
Néhány órával írásunk megjelenése után az Országos Mentőszolgálat PR és kommunikációs osztálya eljuttatta szerkesztőségünkhöz Györfi Pál levelét, amelyben ő azt fejti ki, hogy a szóban forgó napon Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében 16 órától 22-ig "mind a 14 telephelyen megfelelően működött az új, egységes alapellátási ügyelet". Érvelése szerint ezalatt és az ezt követő sürgősségi ügyeleti időszakban is minden egyes ügyelethez forduló beteg (16-tól 8-ig a vármegyében összesen 101 felnőtt és 40 gyermek) szakszerű tanácsot, illetve ellátást kapott, méghozzá jelentős várakozás nélkül. Mindehhez hozzátette, hogy minden hívást rögzítettek, az intézkedések, a betegellátás elektronikusan dokumentált. |
(Nyitóképünk illusztráció)