A település polgármestere elismerte: egy olyan beruházó érkezhet, ami a Mercedesnek és a BMW-nek gyárt akkumulátor alkatrészeket. A helyi képviselő-testület is alig tudott valamit, amikor az erről szóló előterjesztésről döntött.
Az életben sajnos van olyan, hogy gyorsan kell dönteni, és az a probléma, hogy most a testületnek nincs több ideje erre – így indokolta Nagy Sándor, Kistelek fideszes polgármestere, amikor januárban szinte vita nélkül döntött a település képviselő-testülete egy ötszáz milliárd forintos projektről. A testületi ülésen készült jegyzőkönyvből kiderül, hogy a képviselők szinte vakon döntöttek a projektről: nem tudták, hogy pontosan ki a beruházó, hogy mit is fog csinálni, sőt még azt sem, hogy jelent-e majd környezeti terhelést a településnek, ami mindössze másfél-két kilométerre van a tervezett beruházás helyszínétől – számolt be a 24.hu.
A portál azt írja: Kisteleken akkumulátorgyár építésének befogadásáról döntöttek januárban, amikor a polgármestert azzal bízták meg, hogy 1500 forintos négyzetméteráron kössön megállapodást a település mellet lévő 12 hektáros föld eladásáról. Mindez pont abban az időszakban történt, amikor a téma ismét előkerült országos szinten, miután a korábban fideszes fellegvárnak számító Debrecen élesen kikelt a kínai CATL beruházása ellen.
Akkugyár-kisokos: Minden, amit Debrecentől Gödig tudni érdemes, egy podcastban
Hogyan lett 2023 egyik legforróbb témája az akkumulátorgyártás Magyarországon? Ha lemaradt, vagy csak többet szeretne tudni, Fülke közéleti podcastunkban mindent összefoglaltunk: megszólalnak az érintettek arról, ami Debrecenben történik jelenleg és ami Gödön történt az elmúlt években, valamint annak is utánajártunk, mik a kormány céljai az akkumulátorgyárakkal.
A kisteleki képviselő-testületi ülésen annyi derült ki, hogy a helyi ipari park az akkumulátor-iparág célkeresztjébe kerülhetett. A polgármester azt elárulta a képviselőknek, hogy korábban egy miskolci vállalkozással, az Európa-Center-Miskolc Kft.-vel is tárgyalt a területről, azt pedig nem titkoltak, hogy ez a cég egy „kínai-koreai befektetőnek” keres megfelelő helyet. A befektetőnek pedig olyan terület kell, ahol ki lehet elégíteni egy majdani gyár meglehetősen magas víz- és energiaigényét.
Nagy Sándor a 24.hu-nak meg is erősítette, hogy valóban egy akkumulátoripari fejlesztés terveivel keresték meg. A 12 hektáros területet régóta próbálják már eladni, viszont eddig soha nem sikerült, így szerinte fontos, hogy éljenek ezzel a lehetőséggel, hiszen – érvelése szerint – egy ilyen beruházás az általa befizetett adókkal, valamint a megteremtett munkahelyekkel „rendbe tenné a várost”.
Nagy Sándor a lap kérdésére még azt is hozzátette, hogy a „kínai-koreai befektető” cége a Mercedes és a BMW beszállítója, a két német márkának készít akkumulátor-részegységeket. Az is kiderült, hogy a képviselő-testület 8-1 arányban fogadta el a javaslatot. „Az egyetlen képviselő, aki nemmel szavazott, a 2019-es ellenfelem, tehát nem eszik olyan forrón a kását” – mondta Nagy. Itt fontos megjegyezni: 2019-ben Kisteleken egyetlen szavazattal nyerte meg az önkormányzati választást Nagy Sándor egykori kabinetfőnöke, Mészáros Gábor elől.
Mészáros az egyetlen, akinek most a projekttel kapcsolatban akadtak ellenvetései is. A Facebookon arról írt, hogy a képviselő-testület elé vitt szóbeli előterjesztés nagyon kevés tényszerű adatot tartalmazott, a testület nem is kapott egyáltalán írásos anyagot, ami meghatározta volna a tervezett projekt elemeit, méretét, műszaki paramétereit, valamint környezeti és társadalmi hatásait. „Nem hiszem, hogy komoly szándék esetében, amikor már az elején, a földterületek megvásárlásával százmilliókat akarnak befektetni, ne legyen kidolgozott projektterv” – írta Mészáros, majd hozzátette, hogy egy ilyen méretű és jellegű beruházás megkövetelte volna a lakosság előzetes tájékoztatását, viszont ez teljesen elmaradt.