Közéleti podcastunk legfrissebb adásában a HVG gimnáziumi rangsora apropóján arról beszélgettünk: milyen a középiskolai oktatás helyzete Magyarországon, mit is jelent valójában a tanárhiány, milyen hátrányból indulnak a klikes iskolák, és miért baj az országnak, hogy 16 ezer magyar egyetemista külföldön tanul.
Kevés forróbb téma van jelenleg az oktatásnál Magyarországon: az év eleje óta csak a nyári szünetre megszakadt tanársztrájkok és polgári engedetlenségi hullámra vajmi keveset reagált a kormány, a tisztességes fizetés mellett a megbecsülésért és az élhetőbb körülményekért tüntető pedagógusokat pedig már diákjaik és a szülők is támogatják a küzdelemben.
Ilyen helyzetben jelent meg a HVG éves középiskolai rangsora csütörtökön, amely nemcsak a legjobb gimnáziumokat osztályozta, hanem összefoglaló képet adott a magyarországi oktatás – gyakran elkeserítő – helyzetéről.
A kiadvány megvásárolható az újságárusoknál, illetve ezen a linken.
Közéleti podcastunk, a Fülke legfrissebb adásában a kiadvány és az Eduline főszerkesztőjével, Szabó Fruzsinával, illetve az Engame Akadémia tehetséggondozó délutáni iskola alapító-ügyvezetőjével, Lévai Balázzsal beszélgetett Nagy Iván László arról,
- mitől lesz sikeres egy gimnázium,
- miért tragédia az iskolák szabadságának beszántása,
- mit jelent a gyakorlatban a tanárhiány,
- mit adnak az alternatív gimnáziumok, és miért egyre népszerűbbek az egyházi iskolák,
- hogyan függnek össze a köz- és a felsőoktatás problémái,
- miért fontos a pályaorientáció
- és hova mennek a külföldön tanuló diákok a Brexit után.
- 0:43: Hogy fest a gimnáziumi élmezőny 2022-ben?
- 3:43: Mi található a HVG középiskolai kiadványában?
- 6:46: Milyen trendek érezhetőek a gimnáziumok között, erősödik-e a vidék?
- 8:34: Mi a különbség klikes és nem klikes iskolák között?
- 11:53: Kik járnak tehetséggondozókba?
- 12:40: Milyen képességeket kellene fejleszteni, amit a közoktatás jelen formája nem képes megadni?
- 14:02: Milyen a magyar középiskolai oktatás nemzetközi viszonylatban?
- 15:54: Hogyan alkalmazkodik a közoktatás a tanárhiányhoz?
- 20:15: Mitől lesz jobb egy gimnázium a többinél?
- 28:10: Hogyan működnek az alternatív gimnáziumok? Miben másak, mint a többi?
- 31:35: Milyen hatással lesz a tanulók és az oktatás helyzetére a kötelező emelt szintű érettségi, a minimumponthatár és a kötelező nyelvvizsga eltörlése?
- 36:24: Milyen változások, esetleg előrelépés van a felsőoktatásban?
- 38:57: Miért választják a végzős gimnazisták a külföldi egyetemeket?
- 39:30: Mennyire kell előre gondolkodni a külföldi továbbtanulásról? És a továbbtanulásról általában?
- 41:03: Hova mennek a végzősök a Brexit után?
- 42:20: Hazatérnek azok, akik kimentek egyetemre?