A magyar kormány korábban rendeletben tiltotta meg, hogy a légiirányítók sztrájkoljanak.
Nem igaz, hogy a légiirányítók kevesellték a 15 százalékos béremelést, béremelésről ugyanis valójában nem volt szó – ezt mondta egy magát „névtelen iparági forrásként” azonosító informátor a 24.hu-nak.
A portál értesülései szerint
a légiirányítók átlagosan 30, de akár 40 százalékot is elérő jövedelemcsökkenést szenvedtek el január óta, és ezt a három évre szóló tizenöt százalékos béremelés messze nem kompenzálná.
Egy kezdő kezdő légiirányító esetében a 40 százalék mínusz úgy néz ki, hogy az alapbér bruttó 830 ezer forint körül van, erre jön 20 százalék műszakpótlék általány, de január óta nem kap (senki) jelenléti bónuszt, ami 395 ezer forint. A jövedelemcsökkenés végeredményben az elhúzódó bértárgyalások következménye, a régi megállapodások lejártak és nem léptek helyükbe újak.
Felháborodtak a légiirányítók Orbán lépésén, ami ellehetetlenítette a tervezett sztrájkjukat
Eddig nyolc ország légiforgalmi irányítói jelezték, hogy csatlakoznak az európai légiforgalmi irányítók ernyőszervezetének szerdai vagy az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetségének csütörtöki demonstrációjához - tudta meg az MTI.
A 24.hu megkérdezte a munkáltató HungaroControl Zrt.-t, hogy valóban ilyen mértékben zuhant-e a légiirányítók jövedelme, illetve korrekt-e ezzel szembe állítani a következő három évben évi 5 százalékos béremelési javaslatot, de nem érkezett válasz a felvetéseikre.
A portál azt írja, hogy a légiirányítók Ferihegyen válogatás nélkül kacskaringós útra terelik a járatokat. Szerintük ez nem bosszú és az akciót nem nevezik munkalassításnak sem, csupán annyi történik, hogy „rövidítésekkel nem gyorsítják a forgalmat”, hanem pontosan betartatják a repülési tervben töltött útvonalakat. Miután kicsavarták a légiirányítók kezéből a sztrájkjogot, a megmaradt eszközökhöz nyúltak.
A légiirányítóké a legjobban fizetett állások közé tartozik, havi 1,5-3 millió forintos fizetések vannak.