Itthon hvg.hu 2020. január. 21. 07:23

Véletlen elszólásból derülhetett ki, hogy az oroszoktól vett szerelvények többsége új

Pedig korábban a kormány és Tarlós István előző főpolgármester évekig hangoztatták: ezek felújított szerelvények.

Annyira elkezdtek rozsdásodni a felújított orosz metrókocsik, hogy év elején többet le kellett állítani a hármas vonalon, az elsőként visszaérkezett kocsiszekrények padlólemezeit „felzabálta a rozsda”. Ebben az ügyben tartott igazgatótanácsi ülést (IT) a BKV, amit eredetileg a Demokratikus Koalíció (DK) két delegáltjának kezdeményezésére hívtak össze.

Az ülésről a Népszava számol be részletesen, a lap szerint itt hangzott el a beismerés, miszerint az oroszoktól vett szerelvények többsége valójában új, nem pedig felújított, ahogyan azt eddig mindenki – a kormány és az előző városvezetés – hangsúlyozta. A BKV egyik vezetőségi tagja ugyanis arra a kérdésre, hogy végül is mi maradt meg a hármas metró vonalán korábban közlekedő, Oroszországba felújításra kiszállított metrókocsikból, azt válaszolta:

a kocsik közötti átjárók ajtajai.

Annyira rozsdásodnak a felújított orosz metrókocsik, hogy többet le kellett állítani

Az elsőként visszaérkezett kocsiszekrények padlólemezeit az Mfor szerint „felzabálta a rozsda".

Ugyanezen az ülésen a BKV vezetésének képviselői azt próbálták bizonygatni a testület tagjainak, hogy nincs ok az aggodalomra, csupán a prototípusként leszállított első három szerelvény rozsdásodik. Az is elhangzott, hogy a BKV metrókocsi-felújítási tenderét 2015-ben megnyerő orosz Metrowagonmash az első három kiszállított szerelvény szétszedése után arra jutott, hogy azok annyira szétrohadtak, hogy nem érdemes a javítással bíbelődni, és inkább új kocsiszekrényeket gyártanak.

Ez a kérdés jogi, pénzügyi és talán büntetőügyi szempontból is fontos a Népszava szerint, ugyanis ha a tendert új szerelvényekre írták volna ki, nem pedig felújításra, akkor a Metrowagonmash európai piacon korszerűtlennek számító járművei labdába sem rúghattak volna.

A rendkívüli ülésen az IT-tagok azt is megkérdezték, mi felújított a szerelvényeken, ha mindent újra cseréltek, a BKV menedzsmentje először azt válaszolta, hogy a járműveken található AVR vontirányítási rendszer régi, majd a kocsik közötti átjárók ajtaját említették régi elemként, ahogy azt szemlénk elején is jeleztük.

A BKV Vasúti Járműjavító Kft. felügyelőbizottságának egyik újonnan megválasztott DK-s tagja, Vágó István a rozsdás metrókocsiknál tett látogatása után felvetette, ha bebizonyosodik, hogy ezek új kocsik, akkor ez súlyos bűncselekmények gyanúját vetheti fel. Ezek többek között a hivatali hatalommal és közpénzzel való visszaélés, a tenderkiírási szabályok megsértése, uniós előírások kijátszása, vám- és áfacsalás.

A Népszava megkereste Budapest előző főpolgármesterét, Tarlós Istvánt, aki közölte, semmit nem kívánt mondani. Ezt azzal indokolta, hogy a kérdés a BKV és a hatóságok feladata volt, utóbbiak ugyan nem azt figyelték, hogy régiek vagy újak a kocsik, de folyamatos gyártásközi ellenőrzést végeztek. A BKV nem cáfolta a Népszava értesülését, de meg se erősítette.

Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.