Itthon hvg.hu 2019. december. 18. 16:59

Ismét nekieshetnek a MÁV és a Volán egyesítésének

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium alá tartozna a tervek szerint egy a MÁV-ból és a Volánból összegyúrt holding. Nem ez az első alkalom, hogy megpróbálják összevonni a két állami tulajdonú közlekedési céget.

Az Azonnali birtokába került minisztériumi dokumentum szerint az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) ismét nekifutna a MÁV és a Volán összevonásának. Egy közös holdingcégbe, a MÁV-Volán Nemzeti Közlekedési Vállalat Nonprofit Zrt.-be vonnák össze a vasutat és a távolsági járatokat működtető Volánt. A lap úgy tudja, hogy a kormány mai ülésének a napirendjén ott van a tervezet.

A cikk szerint a holding fölött a tulajdonosi és irányítási jogokat az ITM gyakorolná, ami azt jelenti, hogy a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter, Bártfai-Mager Andrea, aki eddig felelős volt a Volánért, teljesen elveszítené a területet.

Az ITM tervezete szerint az összevonás azokkal az előnyökkel járna, hogy össze lehetne hangolni a fejlesztéseket, illetve egységes tarifa- és kedvezményrendszert lehetne bevezetni, ami évek óta húzódik.

Az Azonnali szerint a MÁV-Volán Nemzeti Közlekedési Vállalat, mint a holdingot irányító társaság csak a tagvállalatok irányítását végezné. Az alá tartozó, jogilag továbbra is különálló közlekedési vállalatok irányítására külön divíziókat hoznának létre. A vasúti pályahálózat működtetésére egy külön társaságot hoznának létre.

A tervek évtizede

Az összevonás terve nem sokkal a 2010-es kormányváltás után már felbukkant: 2011-ben a Széll Kálmán-tervben komoly megtakarításokat, csökkenő jegyárakat, integrációt ígértek. Létrehozták volna a MÁV-ot és a Volánbusz-társaságokat tömörítő Nemzeti Közlekedési Holdingot, és azt is tervezték, hogy összehangolják a két cég járatait, menetrendjeit. Egyikből sem lett semmi.

2014-ben ismét leporolták az összevonás tervét, ezt akkor azzal indokolták, hogy most már tényleg ideje megszüntetni a párhuzamosságokat. Egy évvel később, 2015-ben pedig miniszteri biztost is kineveztek: a volt BKK-vezér, Vitézy Dávid lett a felelőse a MÁV és a Volán összevonásának. Alig félévig tartó munkájáról csak annyi derült ki, hogy egy, a BKK-hoz hasonló országos szervezetet hozott volna létre, egységes tarifa- és jegyrendszert épített volna ki. Sürgette az elektronikus jegyvásárlást, az utastájékoztatást. Semmi nem lett belőle.

Valamivel később, Lázár János, a Miniszterelnökség volt vezetője is belengette a MÁV és a Volán összevonását, egy sajtótájékoztatón azt mondta, nem annyira a társaságok összevonása, inkább megszüntetése került szóba lehetőségként. Az lett volna az elképzelés, hogy a MÁV vette volna át a távolsági buszközlekedést, döntés viszont nem született.

Az egységesítés ötlete idén tavasszal, a Varga Mihály és Palkovics László nevével fémjelzett, Program a versenyképesebb Magyarországért nevet viselő dokumentumban is előkerült. Ott nem beszéltek még összevonásról, csupán azt a célt fogalmazták meg, hogy fel kell számolni az indokolatlan párhuzamosságokat és meg kell teremteni a tarifális átjárhatóságot. Erre a munkára pont az ITM-et kérték föl, és 2021-re ígértek kész tervet.

Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.